Przepis na koktajl przyszłości – trendy w branży alkoholowej

Marta Marczak Dyrektor, PwC Polska 16/01/19

Przepis na koktajl przyszłości.
Dziś i jutro, czyli jakie są trendy dominujące, a jakie dopiero nadchodzą?

Dziś

Trendem dominującym dziś w kategorii alkoholi jest Powrót Rzemieślników – poszukiwanie prawdziwych produktów przygotowanych uczciwie i nieanonimowo, unikalność w opozycji do masowości i banału.

Główną wartością jest tu autentyczność, budowana poprzez rzemieślnicze metody destylacji, filtracji, tradycyjne infuzowanie, uczciwość i transparentność procesów – bez przyspieszania, rozwiązań „na skróty”, wykorzystanie lokalnych surowców – np. podkreślenie wyjątkowego źródła pochodzenia, czy produkcja w małych manufakturach i firmowanie produktów wizerunkami twórców.

Przesłanką trendu jest zmęczenie konsumentów masową ofertą, potrzeba manifestacji dumy narodowej, przez lokalne pochodzenie produktów, poszukiwanie doświadczeń wysokiej jakości – zarówno w kwestii receptury, jak i starannego dopracowania wszystkich pozostałych szczegółów. Trend rzemieślniczy to w końcu tęsknota za archetypem silnego, pewnego siebie mężczyzny, który jest wierny swoim zasadom i godny zaufania.

Jutro

Neo Hippie to trend nadchodzący w kategorii, który jest odzwierciedleniem holistycznego podejścia do życia, polegającego na trosce o dobre samopoczucie psychiczne i fizyczne, dążeniu do wewnętrznej równowagi, sprawności ciała, docenianiu duchowości i siły regeneracji.

Odpowiedzią na zachodzące zmiany jest poszukiwanie produktów, które wspierają dobrostan – ciała i umysłu. Odżywianie postrzegane jest jako inwestycja w zdrowie w ujęciu holistycznym (ciało, emocje, umysł) oraz czynnik kształtujący jakość życia. Równowartościowe są aktywność fizyczna, odpowiednia regeneracja, rytuały pielęgnacyjne i przyjemność. Czas, traktowany jest jako dobro luksusowe, które daje możliwość efektywnej regeneracji. Neo Hippie poszukuje wrażeń multisensorycznych, będących połączeniem maksymalnej przyjemności i właściwości prozdrowotnych.

Co nowego może zaproponować kategoria?

Hybrydy

Odpowiedź na głód nowych wrażeń, ciekawość tego, co nowe, eksperymentowanie ze składnikami, przełamywanie barier i konwenansów.

Konsumenci są na drodze poszukiwania nowych wrażeń, kolekcjonowania przeżyć (np. krótkie serie produktów czynią je atrakcyjniejszymi ze względu na przemijalność okazji), zainteresowani są odtwarzaniem wyjątkowych doświadczeń barowych na własną rękę. Dzięki rozwojowi kultury kulinarnej, konsumenci otwarci są także na nowe, niekonwencjonalne smaki i połączenia promowane przez innowacyjnych szefów kuchni. Nowa miksologia przenosi trendy kulinarne na scenę barową, a jedyną barierą dla tworzenia drinków jest kreatywność.

Hybrydy - obietnica zupełnie nowych wrażeń

  • hybrydy smaków - połączenie znanych alkoholi (np. wódka i tequila), które zapewnia zupełnie nowe doświadczenie
  • hybrydy kategorii - alkohol + soki tłoczone na zimno / galaretki / lody
  • zaskakujące warianty smakowe – owocowe, przyprawowe, deserowe; smaki słone oraz umami – wasabi, popcorn, smak elektryczności
  • połączenia z modnymi gatunkami herbaty (np. matcha) i kawą parzoną na zimno
  • samodzielne komponowanie proporcji (formaty pojedyncze i zestawy dla wielu porcji i połączeń)

View more

Nie z tego świata

Baśnie dla dorosłych, jako sposób poznania innego porządku i przeżycia przygody, niezwykłe opowieści często idące w parze z unikalną recepturą produktu.

W odpowiedzi na konsumencką potrzebę „ucieczki” od codzienności, otwartość na nowe, wyjątkowe doświadczenia, marki wzmacniają swoje koncepcje o wartości i emocje, stanowią obietnicę niezwykłych, wrażeń, akcentują wyjątkowość pochodzenia i w swej opowieści sięgają do legend, wplatając w nią mityczne symbole i rytuały.

Nie z tego świata - obietnica niezwykłego przeżycia

  • związanie marki z mitem, lokalną legendą (bogata symbolika)
  • profil produktu (unikalne składniki, smak, proces) inspirowany charakterem miejsca, z którego pochodzi (klimat, roślinność, życie mieszkańców itp.)
  • baśniowy, surrealistyczny styl komunikacji marek (obietnica nieznanych wrażeń)
  • komunikacja z poczuciem humoru (koncept Unicorn Tears – gin z brokatem)

View more

Herbarium

Powrót zainteresowania właściwościami roślin i ziół, docenianie ich walorów kulinarnych, pielęgnacyjnych i leczniczych.

Renesans medycyny niekonwencjonalnej, popularność technik relaksacji oraz zainteresowanie kuchnią roślinną to jedne z dowodów na wzmożone poszukiwanie kontaktu z naturą, wynikające ze zmęczenia konsumentów szybkim tempem życia. Do łask wraca korzystanie z wiedzy ludowej dotyczącej dobroczynnego działania roślin i ziół na zdrowie, zainteresowanie tradycją słowiańską, wiedzą szeptuch i uzdrowicielek. Wraz ze wzrostem świadomości dotyczącej szkodliwości syntetycznych dodatków do żywności, kosmetyków, konsumenci poszukują bezpieczniejszych, lecz zarazem skutecznych rozwiązań, w przypadku alkoholi rezygnując ze szkodliwych i sztucznych dodatków, na rzecz tych naturalnych i ciekawszych.

Herbarium – obietnica naturalności

  • transparentność, roślinne składniki - mieszanki esencji ziół, owoców, przypraw; naturalne składniki, brak sztucznych dodatków
  • lokalność - nawiązanie do regionu, z którego pochodzą zioła, owoce (Absolut Botanik – skandynawskie zioła i owoce), wykorzystywanie dziko rosnących składników, surowców organicznych
  • naturalny bogaty aromat, wielowymiarowy smak
  • bezalkoholowe destylaty przygotowane tak jak klasyczne alkohole (np. marka Seedlip)

View more

Saturday Night

Intensywność wrażeń odbieranych wszystkimi zmysłami, pobudzenie do zabawy, energetyczna atmosfera klubowej imprezy.

Rozwój kultury wizualnej ustanawia wygląd żywności, dania, jako podstawowe kryterium jego atrakcyjności – ciekawe jest to, co dobrze prezentuje się na Instagramie. Dodatkowym elementem, który wzbogaca wrażenia jest nietypowy kolor żywności i napojów (czarny, niebieski – kolory „niespożywcze”, czy sezonowy Millennial Pink). Pojawienie się w przemyśle spożywczym nowych składników (takich jak np. węgiel), umożliwia kreowanie zupełnie nowych produktów np. takich jak czarna lemoniada. Stylistyka lat 90-tych powraca do łask, inspirując kategorię mocnymi, czystymi kolorami i odrodzeniem estetyki klubowej.

Saturday Night – obietnica dobrej imprezy

  • intensywne kolory alkoholu (fiolet, czerń, pomarańczowy)
  • mocne, energetyzujące połączenia smaków (np. Electric Berry)
  • fluo opakowania inspirowane stylistyką klubów muzycznych – butelki widoczne w ciemności, świecące, błyszczące elementy etykiet
  • małe pojemności, szeroki wybór smaków

View more

Surowość natury

Ucieczka od cywilizacji, potrzeba sprawdzenia swoich możliwości, odnalezienia spokoju, równowagi, prawdy.

Zmęczenie miastem i pędem życia prowadzi do poszukiwań miejsc nieskalanych cywilizacją. Chęć kontaktu z naturą, w jej najsurowszej, pierwotnej postaci to sposób na przywrócenie równowagi i spokoju. Obcowanie z naturą w najdzikszych miejscach, do których dostęp staje się coraz bardziej ograniczony, to gwarancja autentyczności, która wzbudza zachwyt i pozwala na odkrycie unikalnych walorów natury – niespotykanej roślinności, czystości i surowości krajobrazu.

Surowość natury – Obietnica czystości

  • wyjątkowe źródła surowców – dzikie regiony, położne z dala od cywilizacji, nowoczesnego stylu życia (odludzie, pustkowie, tam gdzie docierają nieliczni)
  • transparentność - szlachetne składniki np. bieszczadzka pszenica, dziewicze źródła lodowcowe – brak zanieczyszczeń, łagodny, harmonijny smak
  • surowy klimat (np. góry, biegun), który „hartuje” składniki i odpowiada za ich charakter (najwyższą jakość)
  • naturalne, proste procesy min. wielokrotna destylacja i filtracja w zimnych temperaturach gwarantująca czystość, przejrzystość produktu

View more

Coctail bar

Lekkość, spontaniczność, zabawa, ale bez przykrych konsekwencji, które może powodować alkohol.

Rosnąca tendencja konsumentów do zdrowego trybu życia i troski o dobre samopoczucie, wymaga zmian ze strony producentów alkoholi. Moc alkoholu coraz rzadziej staje się czynnikiem decydującym o jego wyborze – młodzi konsumenci coraz częściej sięgają po słabsze drinki, które nie zaburzą ich poczucia równowagi i nie spowodują negatywnych konsekwencji. Życie w ciągłym ruchu przyczynia się do powstawania małych, mobilnych formatów produktowych, które są wygodną i lżejszą alternatywą dla drinków barowych. Obowiązuje tu otwartość na nowe, naturalne smaki, odpowiadające zarówno damskiemu, jak i męskiemu odbiorcy.

Coctail bar – obietnica lekkości

  • niższa zawartość alkoholu, połączenia z sokami owocowymi, wodą mineralną itp.
  • orzeźwiające mieszanki smakowe, dodatki przypraw i ziół
  • proste receptury, tylko naturalne składniki, niski dodatek cukru
  • mrożone drinki, sorbety
  • małe, wygodne (również lekkie, łatwe do przenoszenia) opakowania

View more

Jaki będzie koktajl przyszłości?

  • zaskakujący w smaku – z dodatkiem ziół, kwiatów, owoców lub warzyw (lokalnych i sezonowych)
  • delikatny – niska zawartość alkoholu, mało słodki, niskokaloryczny
  • multisensoryczny – aromatyczny, o niezwykłym kolorze
  • „instagramowy” – atrakcyjny wizualnie
  • pro-zdrowotny – lub wspierający urodę (np. z zawartością kolagenu)
  • czysty – jego składniki będą ekologiczne, a proces przygotowania w pełni etyczny
  • baśniowy – podany w odpowiedniej „scenografii” (botanicznej, tajemniczej)
  • niepowtarzalny – niemożliwy do skopiowania
  • odpowiedzialny – podawany bez słomki
  • bezpieczny – nie spowoduje bólu głowy

Skontaktuj się z nami

Marta Marczak

Dyrektor, PwC Polska

Tel.: +48 519 50 7452

Obserwuj nas