Odpowiedź na oba pytania brzmi jak zawsze: "To zależy".
Kiedy zastanawiamy się nad różnymi typami PMO funkcjonującymi w organizacjach - czym się zajmują, do czego są powołane i jakich umiejętności wymaga się od ich pracowników - szybko uświadamiamy sobie, że nie ma jednego właściwego modelu. Wszystko zależy od wielkości organizacji, jej dojrzałości (która oczywiście się zmienia), funkcji i usług pełnionych przez inne działy oraz osób tworzących PMO. Prawdopodobnie istnieje także wiele innych czynników, na które dotychczas po prostu nie zwróciłam uwagi.
Skoro termin ten jest tak bardzo płynny i zmienny - to czym tak naprawdę jest PMO? Moim zdaniem ma ono co najmniej 50 różnych twarzy, ale dla uproszczenia zacznijmy od czterech najważniejszych.
Jeśli realizujesz niewielki projekt, w którym uczestniczy jeden lub dwa zespoły i nie musisz spełniać licznych wymogów regulacyjnych, to prawdopodobnie poradzisz sobie bez dedykowanego PMO. Jeśli jednak Twój projekt jest większy i bardziej złożony lub organizacja narzuca wiele wymogów proceduralnych, to warto pomyśleć o zatrudnieniu przynajmniej jednej osoby do pełnienia roli PMO.
Takie PMO (Project Management Office) pełni zazwyczaj rolę wspierającą podczas realizacji projektu. Oprócz standardowych obowiązków związanych z monitorowaniem, kontrolą i raportowaniem, PMO często wykonuje szereg zadań wspierających realizację projektu i komunikację, zapewniając płynny przepływ pracy. Zadania takie jak: przygotowywanie prezentacji na cotygodniowe spotkania, zarządzanie kalendarzem urlopów i szkoleń, przechowywanie dokumentów, prowadzenie witryny projektu, organizacja wydarzeń projektowych, zbieranie informacji, aktualizacja danych w systemach PPM (Project Portfolio Management), przygotowywanie slajdów, rozwiązywanie problemów informatycznych. To tylko część zadań, jakie realizuje PMO, ale większości z nich nie znajdziesz na żadnej oficjalnej liście. Jeśli więc zmagasz się z niektórymi z nich, być może najwyższy czas pomyśleć o powołaniu PMO dla Twojego projektu.
Bardzo często do pełnej realizacji celów biznesowych potrzebujemy produkty więcej niż jednego projektu. W takich sytuacjach mówimy o programach, które spinają wszystkie projekty, aby zrealizować jakiś cel strategiczny. Program może obejmować wiele projektów i angażować nawet ponad 500 pracowników i wielu kierowników projektów. W takim układzie wsparcie PMO (Programme Management Office) jest najbardziej potrzebne kierownikowi programu, aby zorientować się, co dzieje się w poszczególnych projektach i jak interakcje między nimi rzutują na całość realizowanego programu. PMO dostarcza wysoko poziomowych planów, zagregowanych informacji o aktualnym stanie prac projektowych, głównych ryzykach i problemach wymagających uwagi oraz zmianach, które należy wprowadzić, aby projekt mógł być kontynuowany bez przeszkód. Stanowi także centrum wymiany informacji dla wszystkich zaangażowanych w program uczestników. PMO pełni często rolę „tłumacza” programu dla różnych interesariuszy (w tym członków Zarządu), którzy potrzebują najważniejszych informacji przedstawionych w syntetycznej i łatwej do zrozumienia formie wizualnej. Skuteczne funkcjonowanie takiego PMO może w istocie przesądzić o sukcesie programu.
Wraz z rozwojem firmy i wzrostem liczby prowadzonych projektów, coraz trudniej jest dobrze zrozumieć i kontrolować, co dzieje się w organizacji i jak projekty przyczyniają się do realizacji strategii. W tym momencie krytyczne staje się nie tylko zapewnienie, że realizujemy projekty prawidłowo, ale również, że są to właściwe projekty. W takiej sytuacji mówimy o zarządzaniu portfelem projektów i Portfolio Management Office. Zapewnia ono model governance, który wskazuje, które projekty należy rozpocząć, jak śledzić ich postęp i status, jakich kanałów eskalacji używać i jak zatwierdzać zmiany. Zapewnia również, że projekty są dostosowane do strategii i nie nakładają się na siebie, a także, że wszystkie niezbędne standardy, procesy, procedury i szablony zostały wdrożone. Aby to wszystko osiągnąć, PMO często wykorzystuje big data ukryte w raportach statusowych, sygnałach RAG, eskalacji ryzyk i problemów oraz środków zapewnienia zgodności. Bez zaangażowania takiego PMO bardzo trudno jest zapewnić właściwą realizację strategii i optymalizację zasobów.
Muszę przyznać, że moim zdaniem prawdziwa przyjemność z pracy przy PMO zaczyna się na tym etapie. Gdy wdrożysz już wszystkie potrzebne standardy, KPI, niezbędne szablony i narzędzia komunikacji, kiedy wszystko wydaje się być pod kontrolą, możesz wziąć głęboki oddech i rozejrzeć się dookoła. Teraz dopiero zaczniesz widzieć, że niektóre procesy wymagają poprawy, niektóre trzeba wdrożyć, a inne zakończyć. Widzisz, że to jak działa Twoja organizacja, można a nawet trzeba zmienić. Czy powinieneś zainwestować więcej czasu w zarządzanie zasobami ludzkimi? Wprowadzić nowe praktyki w obszarze użyteczności? Lepiej komunikować się z klientami i bardziej się skupić na marketingu? A może powinieneś na nowo wymyślić sposób oferowania produktów i usług oraz spróbować działać bardziej zwinnie? To są pytania i wyzwania, które PMO potrafi podjąć i zaadresować. Oczywiście, wszystko zależy od organizacji i tego, jak prowadzi swoją działalność, ale PMO może i powinno kwestionować status quo. Powinno szukać i dostarczać inspiracji do przyszłego rozwoju. Z perspektywy PMO doskonale widać, co należy poprawić, i w jaki sposób tego dokonać. Aby z powodzeniem realizować swoje zadania, PMO potrzebuje wystarczającej przestrzeni (zarówno jeśli chodzi o czas, jak i możliwości podejmowania decyzji) oraz ludzi o otwartych umysłach. Być może nie jest to jeszcze standardem, ale naprawdę wierzę w to, że taka jest przyszłość PMO.
Muszę przyznać, że cały ten artykuł jest oparty o moje własne doświadczenia, a na świecie z pewnością można znaleźć więcej przykładów roli PMO. To co moim zdaniem jest kluczowe, kiedy chcesz uruchomić lub rozwinąć PMO w swojej organizacji to dobre zrozumienie obecnych i przyszłych (na ile to możliwe) potrzeb i szczera odpowiedź na te 3 pytania:
Czy potrzebujesz praktycznego wsparcia dla konkretnych projektów, koordynacji dużego programu, jasnego modelu governance dla całego portfela projektów czy rozwoju dojrzałości organizacji w obszarze zarządzania projektami?
Czy jest określony odgórny model governance i zewnętrzne regulacje, które PMO powinno adresować? Jaki jest podział odpowiedzialności między PMO a kierownikami projektów i programów? Jakie są kluczowe interakcje z innymi interesariuszami (FInanse, HR, IT, itd)
Czy Twoje PMO powinno realizować obecne procesy i procedury, starać się je ulepszać, wspierać organizacyjną transformację czy też podważać obecne status quo i proponować nowe kierunki rozwoju?
Gdy już odpowiesz na te pytania, łatwiej będzie Ci wybrać odpowiedni dla Ciebie model PMO i pomyśleć o tym, jakich ludzi potrzebujesz.