Skip to content Skip to footer
Search

Loading Results

5G: nowy wymiar rozrywki

5G budzi tyle samo emocji, co nadziei biznesowych. Szybszy przesył, minimalne opóźnienia i możliwość podłączenia większej liczby urządzeń sprawiają, że 5G wytycza znacznie szersze horyzonty niż 4G czy Wi-Fi 6. Nadzieje są tym większe, że koronawirus wymusił radykalną przebudowę wielu modeli biznesowych i to właśnie działalność za pośrednictwem wydajnej sieci daje szansę rozwoju nowej oferty. Sektor mediów i rozrywki jest jednym z tych, który może najmocniej skorzystać z zalet 5G.

Jak sygnalizowaliśmy w raporcie „Perspektywy rozwoju branży rozrywki i mediów w Polsce 2020-2024” pandemia COVID-19 znacząco odmieniła zachowania i potrzeby konsumentów. Ograniczenia spowodowały, że z wielu usług nie można było skorzystać. W przyszłości w sukurs firmom z branży przyjść może nowa technologia. Zamknięte kina? Dzięki 5G  możliwe stanie się oglądanie filmów on-line bez zacięć, nawet w jakości 4K. Odwołane koncerty? Do dyspozycji organizatorów będzie transmisja on-line, z którą można dotrzeć do bardzo licznej grupy odbiorców. Dziś wydarzenia artystyczne transmitowane są na platformach internetowych codziennie. Twitch, Facebook, Youtube i Twitter stały się kanałami za pośrednictwem których, zespoły muzyczne, teatry i inni artyści łączą się z publicznością. Za sprawą bardziej wydajnego połączenia, będą one mogły być wzbogacone o elementy AR/VR - rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości. To dostarczy odbiorcom zupełnie nowych doznań.

Oczywiście nie oznacza to końca tradycyjnych kin czy koncertów na stadionach. Wciąż będą one przyciągać tłumy. Podobnie jednak jak w przypadku transmisji on-line, 5G sprawi, że będą one mogły być wzbogacone o nowe elementy jeszcze mocniej oddziałujące na widza. To samo dotyczy wydarzeń sportowych, które choćby dzięki animacjom 3D staną się o wiele bardziej multimedialne.

5G oznacza rewolucję nie tylko dla odbiorców, ale i nadawców. Szybszy przepływ danych i mniejsze opóźnienia otworzą nowe możliwości produkcji materiałów, na przykład reporterskich. Możliwe stanie się wysyłanie zsynchronizowanych obrazów z wielu kamer, skompresowanych w czasie rzeczywistym. Nie będzie to już wymagało wysyłania na miejsce wozów transmisyjnych. Warto podkreślić, że do tego rodzaju zadań służyć będą przede wszystkim niepubliczne sieci 5G.

Przetwarzanie na obrzeżach sieci

Najszybciej wpływ 5G widoczny będzie w przypadku usług OTT (over the top). Stabilny przesył wideo wysokiej jakości wideo będzie łatwo zauważalny przez odbiorców. Treści o wysokiej rozdzielczości trafią też na największe ekrany w gospodarstwach domowych. Wreszcie, zasadnicze znaczenie dla segmentu będzie miała możliwość obsługi dynamicznie zwiększającej się liczby odbiorców. Zgodnie z naszymi prognozami, zawartymi w raporcie „Global Entertainment and Media Outlook 2020-2024”, rynek OTT będzie rósł pomiędzy 2019 i 2024 rokiem w średniorocznym tempie 13,36%.

5G umożliwi także zasadniczą zmianę technologiczną i przesunięcie sektora w stronę edge computing. Przetwarzanie stanie się możliwe na obrzeżach sieci, co da szansę odciążenia centrów danych. Ma to fundamentalne znaczenie, ponieważ w ciągu najbliższej dekady znacząco będzie rósł wolumen danych, zużywanych średnio przez użytkownika. Zwiększać się  będzie również odsetek populacji podłączonych do sieci „na stałe”.

Wreszcie, 5G to zupełnie nowe możliwości w obszarze marketingu. Umożliwi ono badanie reakcji odbiorców w czasie rzeczywistym, a co za tym idzie odpowiedni dobór przekazu.

PKB w sieci

Sieć pozwalająca tworzyć nowe usługi i docierać do odbiorców spoza obecnych grup docelowych  wpłynie pozytywnie na gospodarki poszczególnych państw. Jak wynika z analiz przeprowadzonych w czasie prac nad raportem PwC „The global economic impact of 5G. Powering your tomorrow”, efekt ten będzie zróżnicowany w poszczególnych krajach. Przykładowo, PKB Niemiec do 2030 roku może zwiększyć się o ponad 10 mld USD. Gospodarka amerykańska może zyskać blisko 80 mld USD, zaś chińska ponad 60 mld.

Wpływ technologii 5g w sektorze konsumenckim i mediów na wzrost PKB

Skontaktuj się z nami

Marcin  Sidelnik

Marcin Sidelnik

Partner, PwC Polska

Tel.: +48 502 184 961

Małgorzata Górna

Małgorzata Górna

Partnerka, PwC Polska

Tel.: +48 519 504 246

Paweł Wesołowski

Paweł Wesołowski

Partner, PwC Polska

Tel.: +48 22 746 4247

Jakub Gołębiowski

Jakub Gołębiowski

Starszy Specjalista ds. Marketingu, Komunikacji i Rozwoju Biznesu, PwC Polska

Tel.: +48 519 504 666

Obserwuj nas