{{item.title}}
{{item.text}}
{{item.title}}
{{item.text}}
Wskazują na to wnioski z badania CFO Compass Survey 2021. Badanie ujawniło wysoki stopień automatyzacji procesów raportowania zarządczego oraz duże zaawansowanie we wdrożeniach nowoczesnych technologii w tej branży. CFO spółek tego sektora dużo silniej dostrzegają również potrzebę podnoszenia kompetencji cyfrowych swoich pracowników.
W dzisiejszej erze technologii i danych CEO szukają informacji w czasie rzeczywistym, które pomogą im podejmować lepsze decyzje. Aby je podejmować, powinni dysponować precyzyjnymi informacjami na temat czynników napędzających biznes (zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych). Proces pozyskiwania odpowiednich danych musi być efektywny i wspierać szybkie dotarcie do odpowiednich informacji. Niezbędna staje się automatyzacja procesu raportowania zarządczego, która we wszystkich badanych spółkach sektora Retail już się rozpoczęła, a u ponad 54% jest na zaawansowanym etapie (vs. 28% u pozostałych). Warto zwrócić również uwagę, że w większości przypadków jest to raportowanie “szyte na miarę”, co oznacza:
utworzenie dedykowanych zespołów w obszarze controllingu na potrzeby danego procesu;
bieżące i elastyczne raporty oraz analizy na potrzeby wdrażania inicjatyw budujących wartość i efektywność;
bieżąca komunikacja wniosków opartych na prognozach i wielowymiarowych analizach scenariuszowych;
wsparcie procesów operacyjnych i strategicznych, wymagających podejmowania decyzji na bazie analiz.
Również dużą przewagę spółki sektora Retail uzyskują dzięki efektywnym, tj. zautomatyzowanym i wystandaryzowanym procesom uzgadniania danych zarządczych vs. w większości manualne podejście w spółkach z innych sektorów.
Szczególnie cieszy fakt zaadresowania przez CFO z sektora Retail wyzwań związanych z sygnalizacją ryzyk i szans dla organizacji. Jest to podejście, które jest dzisiaj kluczowe i wyróżnia sprawny controlling. Dodatkowy ważny obszar, który znalazł się na agendzie wszystkich badanych CFO sektora Retail, to monitorowanie i rozliczanie programu motywacyjnego. Odpowiednio zaprojektowane procesy i korzystanie z nowoczesnych narzędzi w tych obszarach zapewniają silną pozycję CFO jako partnera biznesu.
Procesy zarządzania polityką cenową i NWC również zostały już wdrożone lub są na zaawansowanym etapie we wszystkich badanych spółkach.
Badani CFO wyraźnie dostrzegają dużą potrzebę rozwoju kompetencji pracowników działów finansowych w korzystaniu i obsłudze nowoczesnych technologii. Widzą wyraźnie lukę w możliwościach tych narzędzi i w aktualnym stopniu ich wykorzystania. Większość CFO (62%) ocenia umiejętności cyfrowe pracowników jako przeciętne.