Chmura obliczeniowa w sektorze us艂ug finansowych

Zalety chmury

Elastyczno艣膰 kosztowa i technologiczna chmury obliczeniowej, to cechy sprawiaj膮ce, 偶e staje si臋 ona coraz popularniejszym rozwi膮zaniem w sektorze us艂ug finansowych.

Zalety te maj膮 szczeg贸lne znaczenie w艂a艣nie teraz. Chmura pozwala przezwyci臋偶a膰 wiele problem贸w, jakie wywo艂a艂a pandemia COVID-19. Zdecydowana wi臋kszo艣膰 us艂ug chmurowych opiera si臋 na modelu, w kt贸rym koszty s膮 bezpo艣rednio powi膮zane z wykorzystywanymi zasobami. To czyni j膮 doskona艂ym narz臋dziem umo偶liwiaj膮cym redukcj臋 nak艂ad贸w inwestycyjnych i kosztowych (OPEX oraz CAPEX). Dzi臋ki temu rozw贸j rozwi膮za艅 chmurowych nie wymaga d艂ugofalowych inwestycji.

Warto o tym wspomnie膰, bo dekoniunktura gospodarcza jakiej do艣wiadczamy wp艂ywa na wysoko艣膰 wydatk贸w firm w  obszarze IT. Bud偶ety inwestycyjne s膮 ograniczane, spadaj膮 r贸wnie偶 nak艂ady na nowe technologie. Czy ci臋cia mog膮 dotkn膮膰 chmur obliczeniowych? Niekoniecznie. Ich implementacja mo偶e wesprze膰 sektor us艂ug finansowych w wychodzeniu z kryzysu. Szczeg贸lne znaczenie w aktualnych realiach ekonomicznych maj膮 bowiem: mo偶liwo艣ci ograniczania koszt贸w oraz optymalizacja istniej膮cych proces贸w.

W艂a艣nie w tych obszarach chmura mo偶e pom贸c. Dzi臋ki niej zniwelowane zostaj膮 ograniczenia jakie narzuca posiadana infrastruktura informatyczna, i znacz膮co ograniczone nak艂ady na jej rozw贸j. Jednocze艣nie  otwiera mo偶liwo艣膰 uproszczenia proces贸w i struktury organizacyjnej przy jednoczesnej poprawie dost臋pu do danych. Nie bez znaczenia jest te偶 fakt, 偶e chmura obliczeniowa wspiera bezpiecze艅stwo znacznie efektywniej i taniej ni偶  dzia艂ania inne podejmowane przez instytucje finansowe.

Rozw贸j w nowej rzeczywisto艣ci

Jeszcze niedawno si艂膮 nap臋dzaj膮c膮 zmiany w sektorze us艂ug finansowych, wskazywan膮 przez prezes贸w bank贸w w Polsce, by艂a coraz g艂臋bsza konsolidacja sektora. Jak zauwa偶ali, wi臋ksze organizacje to szersze mo偶liwo艣ci dzia艂ania. Pandemia wp艂yn臋艂a jednak sytuacj臋 na rynku. Wychodz膮c z niej sektor bankowy b臋dzie musia艂 k艂a艣膰 jeszcze wi臋kszy nacisk na popraw臋 efektywno艣ci i ograniczanie koszt贸w.

Jak zatem pogodzi膰 te dwie cz臋sto przeciwstawne potrzeby? Kluczem jest dalsza cyfryzacja sektora bankowego. Transformacja funkcji front i back office przy pomocy technologii chmurowej sprzyja optymalizacji proces贸w. Chmura to tak偶e sprawne skalowanie dzia艂alno艣ci oraz mo偶liwo艣膰 sprawnego wdra偶ania innowacji. Te ostatnie s膮 szczeg贸lnie istotne dla utrzymania przewagi konkurencyjnej i obni偶ania koszt贸w dzia艂alno艣ci.

Wyzwania

Oczywi艣cie, chmura to te偶 wyzwania. Migracja powoduje konieczno艣膰 nowego podej艣cia do kwestii bezpiecze艅stwa i rozw贸j odpowiednich kompetencji wewn膮trz organizacji. Wa偶n膮 kwesti膮 jest te偶 analiza i sta艂e dostosowywanie si臋 do ewoluuj膮cego otoczenia regulacyjnego. Dotyczy to trzech podstawowych obszar贸w prawnych i proceduralnych:

  • uwarunkowa艅 ustawowych na poziomie pa艅stwa lub regionu (jak np. Europejski Obszar Gospodarczy 鈥 EOG),
  • uwarunkowa艅 szczeg贸艂owych odnosz膮ce si臋 do poszczeg贸lnych bran偶,
  • wewn臋trznych polityk korporacyjnych.

Skontaktuj si臋 z nami

Przemys艂aw Paprotny

Przemys艂aw Paprotny

Partner, PwC Polska

Tel.: +48 502 184 766

Marek M艂yniec

Marek M艂yniec

Partner, PwC Polska

Tel.: +48 608 350 134

Pawe艂 Matulewicz

Pawe艂 Matulewicz

Senior Manager, Customer Technology, PwC Polska

Tel.: +48 609 99 14 92

Obserwuj nas