Ewolucja roli dyrektora finansowego

Rola CFO w ostatnich latach uległa diametralnej zmianie i będzie ewoluowała w przyszłości. Zastosowanie technologii z jednej strony przyspiesza decyzje biznesowe, z drugiej generuje cyberzagrożenia.

Mając do dyspozycji zaawansowane narzędzia analityczne, dyrektor finansowy w coraz większym stopniu staje się strategiem. By przystosować się do zdigitalizowanej rzeczywistości CFO musi wiedzieć jak przeprowadzić transformację funkcji finansowej oraz jak taką transformację sfinansować. 

Jakie wyzwania dla CFOs w nadchodzących latach wskazują eksperci PwC?

W ciągu kilku ostatnich dekad rola CFO ewoluowała - od osoby, zajmującej się finansami i rachunkowością do takiej, która decyduje o dalszym rozwoju przedsiębiorstwa. Dyrektor finansowy to dziś już w praktyce prawa ręka prezesa. Zjawisko to dobrze widać na Zachodzie, ale Polska pod tym względem wcale nie odstaje. Tamtejsze trendy obowiązują również u nas. Żeby lepiej zrozumieć z czym dziś musi się mierzyć dyrektor finansowy przedsiębiorstwa wystarczy spojrzeć na listę największych ryzyk wskazanych przez liderów biznesowych w opublikowanym w styczniu najnowszym raporcie PwC CEO Survey. W pierwszej dziesiątce oprócz wyzwań natury globalnej, takich jak niepewny wzrost gospodarczy czy wojny handlowe, mamy także przeregulowanie rynku i niepewność regulacyjną oraz cyberzagrożenia i szybkość zmian technologicznych. Duże zaniepokojenie tymi zjawiskami wyraził średnio co trzeci badany.

Mariusz Dziurdzia, Partner, finanse i transformacja biznesu, PwC

Finanse to taka soczewka firmy, w której skupiają się wszystkie wyzwania, problemy, ryzyka. Zarządzanie taką funkcją, bycie liderem takiej soczewki to fantastyczne wyzwanie. Technologie to dzisiaj część wbudowana w biznes. Nie da się dobrze prowadzić biznesu, zarządzać biznesem bez wsparcia technologii. Tej ilości danych, którą dzisiaj dysponuje większość organizacji nie sposób przeanalizować bez wsparcia systemów IT. Ok 30% procesów w organizacji jest dzisiaj wspieranych przez technologię, zautomatyzowanych. Przy użyciu technologii, które już są dostępne ten odsetek mógłby być dużo większy - w granicach 60-70%, ale nigdy to nie bedzie 100%. Dzięki technologii decyzje są podejmowane szybciej, są bardziej trafne, ale wciąż podejmowane przez człowieka

Katarzyna Podgórna, Partner, transformcja i automatyzacja finansów, PwC

Skontaktuj się z nami

Mariusz  Dziurdzia

Mariusz Dziurdzia

Partner zarządzający, Lider Clients & Markets, PwC Polska

Tel.: +48 502 184 117

Katarzyna Podgórna

Katarzyna Podgórna

Partnerka zarządzająca, People Partner, PwC Polska

Tel.: +48 519 504 681

Obserwuj nas