Co się dzieje na rynku?
Obecnie, jedne z największych firm eCommerce jak Amazon, Shopify czy Allegro zaczynają uruchamiać własne usługi Fintech. Przykładowo, Amazon oferuje swoim sprzedawcom atrakcyjne finansowanie towaru. Shopify wprowadził na rynek nową usługę “Shop Pay”, która pozwala dokonać potwierdzenia zakupów i dokonać zapłaty (proces “check-out”) przy pomocy jednego kliknięcia. Z kolei Allegro powołało do życia nową usługę “Allegro Pay”, gdzie oprócz szybkiej płatności może również skorzystać z tzw. usługi “Buy now pay later” czyli odroczyć płatność na 30 dni lub podzielić ją na mniejsze części. Te różne przykłady usług mają ten sam cel - wzmocnić działalność e-commerce w co najmniej jeden z trzech sposobów:
Zwiększyć liczbę klientów sklepu lub platformy oraz pozwolić im wydawać więcej pieniędzy
Zwiększyć liczbę sprzedawców na platformie (na przykład, w przypadku Amazon) oraz pozwolić im sprzedawać więcej
Przyspieszyć proces kupna / sprzedaży oraz zwiększyć jego konwersję (przykładowo, Shopify twierdzi, że ich proces Shop Pay jest o 70% szybszy oraz posiada 1,7 raza wyższy współczynnik konwersji niż inne rozwiązania tego typu na rynku).
Wspomniane w kontekście Allegro usługi “Buy now pay later” po zdobyciu popularności na zachodzie Europy (w Szwecji, kraju pochodzenia, Klarna kontroluje ok. 25% rynku eCommerce) obecnie zdobywają popularność zarówno na dalszym zachodzie, w Stanach Zjednoczonych jak i na wschodzie Europy, w tym w Polsce. Kluczowym wyróżnikiem wielu rozwiązań tego typu jest integracja z infrastrukturą eCommerce. Oznacza to, że wybierając tą usługę, dany sklep nie tylko uzyskuje opcję finansowania dla swoich klientów lecz również otrzymuje rozwiązanie do poprawy procesu zakupowego i optymalizacji konwersji w sklepie.
Z punktu widzenia konsumentów, usługi BNPL pozycjonują się jako bardziej elastyczna i przejrzysta alternatywa dla kart kredytowych. Pozwalają płacić za zakupy w ratach, często całkowicie bezodsetkowo (model biznesowy opiera się wtedy na opłatach od merchanta oraz opłatach za opóźnienie w sparcie). Są one szczególnie atrakcyjne dla młodych konsumentów z pokolenia Millenialsów i pokolenia Z, którzy nie chcą się zadłużać i szukają alternatywnych, prostych rozwiązań.
Rosnąca popularność BNPL nie pozostaje bez odpowiedzi banków. Na początku 2022 roku jeden z największych Europejskich graczy - Santander, wypuścił na rynek autorską aplikację BNPL o nazwie Zania, która ma zagrozić pozycji obecnych liderów, przede wszystkim Klarnie. Wiele innych banków posiada w swoich akceleratorach lub portfelach spółek fintechy oferujące podobne rozwiązania - np. Twisto działające wspólnie z ING czy też Credi2 łączący siły z Raiffeisen Bank International (pod marką Cashpresso). W najbliższych latach prawdopodobnie możemy spodziewać się kolejnych, zdecydowanych ruchów po stronie tradycyjnych banków w tym obszarze.