{{item.title}}
{{item.text}}
{{item.title}}
{{item.text}}
Sztuczna inteligencja zmienia sposób prowadzenia działalności biznesowej. AI ma już wpływ na sposób, w jaki firmy zwiększają przychody, prowadzą codzienne operacje, angażują klientów i pracowników, budują nowe modele biznesowe i nie tylko. Jak wynika z badania PwC’s 2023 Emerging Technology Survey dotyczącego nowych technologii ponad połowa (54%) ankietowanych firm ze Stanów Zjednoczonych wdrożyła już rozwiązania GenAI w niektórych obszarach swojej działalności.
GenAI uczyniło sztuczną inteligencję dostępną i skalowalną jak nigdy wcześniej. Pojedynczy model GenAI może, po niewielkim dostosowaniu, działać w wielu funkcjach biznesowych i w różnych branżach. Niezależnie od tego, czy jesteś dyrektorem generalnym, programistą, liderem podatkowym czy designerem, do końca 2024 r. sztuczna inteligencja umożliwi Ci wykonywanie swojej pracy w nowy, skuteczniejszy sposób.
W 2024 r. wiele firm osiągnie atrakcyjny zwrot z inwestycji w GenAI, ale tylko nielicznym uda się osiągnąć dzięki niemu wartość transformacyjną. GenAI może wydawać się łatwy w użyciu, a wielu dostawców usług w chmurze już wdraża rozwiązania oparte na GenAI w swoich ofertach. Jednak wykorzystanie pełnego potencjału GenAI wymaga czegoś więcej niż tylko umożliwienia pracownikom korzystania z nowych możliwości aplikacji.
Nikt jeszcze nie zna długoterminowego wpływu sztucznej inteligencji na ogólne zatrudnienie, a w roku 2024 nie poznamy jeszcze ostatecznej odpowiedzi. Jednak sztuczna inteligencja niewątpliwie zacznie zmieniać sposób, w jaki prawie wszyscy – zwłaszcza ci na najwyższych szczeblach – wykonują swoją pracę. Niezależnie od wykonywanej pracy, ludzie, którzy wiedzą, jak korzystać ze sztucznej inteligencji, prześcigną tych, którzy tego nie robią. Od dawna mówi się o potrzebie posiadania przez pracowników umiejętności związanych ze sztuczną inteligencją i to prawda: pracownicy potrzebują umiejętności oraz odpowiedniej motywacji, aby odpowiedzialnie korzystać ze sztucznej inteligencji.
Jednak menedżerowie stoją przed jeszcze większymi wyzwaniami. Oprócz opanowania odpowiedzialnego korzystania ze sztucznej inteligencji będą potrzebowali umiejętności nadzorowania i oceniania zespołów, które w wykonywanej pracy wykorzystują narzędzia AI. Liderzy będą musieli zrozumieć, w jaki sposób sztuczna inteligencja może nie tylko usprawnić procesy, ale także je zastąpić. Członkowie kadry kierowniczej będą musieli przejąć kierownictwo w zakresie operacji i modeli biznesowych opartych na sztucznej inteligencji. Niewielu liderów ma dziś zarówno wiedzę organizacyjną, jak i wiedzę dotyczącą sztucznej inteligencji, a zamknięcie tej luki będzie miało kluczowe znaczenie.
“Znaczący postęp w obszarze AI, a szczególnie w GenAI, ma potencjał do zrewolucjonizowania wielu sektorów poprzez automatyzację złożonych zadań, które do tej pory wymagały ludzkiego wkładu. GenAI, dzięki swojej zdolności do generowania nowych danych, treści czy nawet kodu programistycznego, otwiera przed biznesem perspektywy znacznego przyspieszenia innowacji oraz optymalizacji operacyjnej. Integracja GenAI z RPA (robotic process automation) może znacząco zwiększyć efektywność automatyzacji, umożliwiając firmom nie tylko automatyzację rutynowych zadań, ale również tych wymagających pewnego stopnia kreatywności czy zrozumienia kontekstu. Może to obejmować automatyzację obsługi klienta, analizę i interpretację danych, a nawet wsparcie w podejmowaniu decyzji biznesowych. Taka synergia między RPA a GenAI ma potencjał do transformacji tradycyjnych modeli biznesowych, oferując przedsiębiorstwom możliwość skutecznego dostosowania się do szybko zmieniającego się otoczenia rynkowego. Kluczem do sukcesu będzie jednak nie tylko implementacja tych technologii, ale również rozwijanie kompetencji pracowników w zakresie AI, aby mogli oni efektywnie współpracować z zautomatyzowanymi systemami.”
Michał Targiel, partner PwC Polska, lider usług doradztwa w obszarze automatyzacji procesów biznesowych i wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji.
W 2024 r. sztuczna inteligencja będzie istotnym elementem interakcji pracowników z danymi, interesariuszami i sobą nawzajem. Zaufanie do sztucznej inteligencji będzie miało kluczowe znaczenie — a osiągnięcie tego wymaga czegoś więcej niż bezpiecznych systemów. Istotne będzie wdrażanie odpowiednich rozwiązań w konkretnej sytuacji z właściwymi danymi, politykami i nadzorem w celu osiągnięcia najbardziej wiarygodnych wyników. Wymagać to będzie odpowiedzialnego korzystania z AI, a także spójnego podejścia obejmującego całe przedsiębiorstwo.
Będzie to chwila prawdy dla sztucznej inteligencji z dwóch powodów. W miarę jak GenAI będzie przejmować coraz więcej pracy — pisanie raportów finansowych, automatyzację części tworzenia oprogramowania, analizowanie zastrzeżonych danych pod kątem strategii wejścia na rynek itd. — błędy mogą mieć dalekosiężne skutki, w tym wstrzymanie inicjatyw transformacyjnych.
GenAI może skanować, czytać, podsumowywać, tłumaczyć, analizować i rozwiązywać problemy nawet bardzo nieustrukturyzowanych danych, które ukryte są w prezentacjach, dokumentach strategicznych, dokumentacji klientów i niezliczonych innych źródłach w organizacji. Innymi słowy, może odpowiedzieć na jedno z największych wyzwań stojących przed wieloma firmami: tworzenie wartości wokół dużych zbiorów złożonych, nieustrukturyzowanych danych.
Mimo to, GenAI nie jest w stanie zrobić za nas wszystkiego. Ze strony człowieku nadal wymaga digitalizacji danych, przeniesienia ich do chmury, umożliwienia sztucznej inteligencji dostępu do nich, zapewnienia niezawodności i zgodności oraz zarządzania ryzykiem. Menedżerowie coraz lepiej rozumieją, jak ważne są prace nad modernizacją danych.
Zdolność do zrozumienia nieustrukturyzowanych danych w połączeniu z chmurą może przyspieszyć niemal każdą inicjatywę związaną z transformacją danych. Może także dokonać jej tam, gdzie wcześniej nie zaszła i pomóc przeskoczyć kilka etapów.
GenAI często radzi sobie ze złożonymi zadaniami i procesami, które wcześniej były poza zasięgiem działów finansowych, podatkowych, prawnych, IT, compliance i innych. Może na przykład pomóc w skuteczniejszym spełnianiu nowych wymogów w zakresie sprawozdawczości podatkowej. Oznacza to, że wkrótce aktualizacja typowych aplikacji korporacyjnych może nie być już konieczna, a będzie działa się sama, a dostosowane moduły GenAI będą stale ewoluować, aby sprostać zmieniającym się potrzebom.
“W obliczu rosnącej roli technologii AI w świecie biznesu, przedsiębiorcy i decydenci powinni zwrócić szczególną uwagę na dwie kluczowe kwestie: właściwy wybór rozwiązań AI dla efektywnej transformacji oraz samą GenAI, która staje się coraz bardziej dostępna i łatwa w implementacji. Jak znaleźć te rozwiązania? Należy być otwartym, myśleć szeroko, poszukiwać obszarów do usprawnienia na własnym podwórku i dużo eksperymentować. Włączenie w proces transformacji kluczowych pracowników pozwoli dać im moc sprawczą i wzmocnić ich zaangażowanie we wprowadzanie zmian, co z kolei doprowadzi do lepszego dostosowania wdrożonych rozwiązań do unikalnych potrzeb organizacji. Natomiast GenAI otwiera przed nami nowe możliwości w zautomatyzowaniu zadań i procesów. Często radzi sobie ze złożonymi zadaniami i procesami, które wcześniej były trudne do automatyzacji, a ich realizacja wymagała dużego nakładu kapitału ludzkiego, jak np. wyszukiwanie informacji w nieustrukturyzowanym zbiorze procedur i przepisów. Warto wypróbować GenAI i przekonać się, że to rozwiązanie również dla Twojej organizacji.”
Jakub Borowiec, partner PwC Polska, lider usług doradztwa w obszarze zaawansowanej analityki, sztucznej inteligencji oraz budowy i rozwoju oprogramowania.
Sposób, w jaki firmy opracowują nowe oferty i źródła przychodów, zmienia się dynamicznie. Budowanie nowych procesów, opracowywanie nowych produktów i usług oraz tworzenie nowych środowisk do zaangażowania klientów – dzięki GenAI wszystkie te działania stają się działaniami „bez kodu”. Specjaliści będą mogli bezpośrednio pracować ze sztuczną inteligencją i danymi (które będą prezentowane w pomocny i łatwy do zrozumienia sposób), pod warunkiem, że zapewnione będzie solidne zarządzanie i nadzór.
Wkrótce aplikacje korporacyjne będą wyposażone w GenAI nie jako dodatek, ale jako rdzeń. Będą przez to szybsze, sprawniejsze i łatwiej konfigurowalne. Zobaczymy także produkty i usługi powstałe w wyniku konwergencji GenAI z innymi technologiami - uczeniem maszynowym, rozszerzoną rzeczywistością, sieciami IoT i nie tylko.