GenAI: 6 kluczowych trendów biznesowych

Sztuczna inteligencja zmienia sposób prowadzenia działalności biznesowej. AI ma już wpływ na sposób, w jaki firmy zwiększają przychody, prowadzą codzienne operacje, angażują klientów i pracowników, budują nowe modele biznesowe i nie tylko. Jak wynika z badania PwC’s 2023 Emerging Technology Survey dotyczącego nowych technologii ponad połowa (54%) ankietowanych firm ze Stanów Zjednoczonych wdrożyła już rozwiązania GenAI w niektórych obszarach swojej działalności.

GenAI uczyniło sztuczną inteligencję dostępną i skalowalną jak nigdy wcześniej. Pojedynczy model GenAI może, po niewielkim dostosowaniu, działać w wielu funkcjach biznesowych i w różnych branżach. Niezależnie od tego, czy jesteś dyrektorem generalnym, programistą, liderem podatkowym czy designerem, do końca 2024 r. sztuczna inteligencja umożliwi Ci wykonywanie swojej pracy w nowy, skuteczniejszy sposób.

1

Właściwy wybór rozwiązań AI zapewni firmom znaczną przewagę

W 2024 r. wiele firm osiągnie atrakcyjny zwrot z inwestycji w GenAI, ale tylko nielicznym uda się osiągnąć dzięki niemu wartość transformacyjną. GenAI może wydawać się łatwy w użyciu, a wielu dostawców usług w chmurze już wdraża rozwiązania oparte na GenAI w swoich ofertach. Jednak wykorzystanie pełnego potencjału GenAI wymaga czegoś więcej niż tylko umożliwienia pracownikom korzystania z nowych możliwości aplikacji.

Co dalej?

  • Idź na całość. Aby spotęgować zwrot z inwestycji z AI, warto uzyskać licencję na prywatną wersję jednego z wielu publicznie dostępnych modeli oferowanych przez dostawców usług w chmurze. Następnie polecamy wdrożyć “inteligentną fabrykę”, aby ją dostosować i skalować w taki sposób, żeby spełniała unikalne potrzeby biznesowe. Być może będzie to wymagało ponownego przemyślenia sposób, w jaki będzie działać firma, gdy GenAI zwiększy produktywność pracowników umysłowych o 30% do 40%.
  • Postaw ludzi na pierwszym miejscu. Sporą przeszkodą może okazać się nakłonienie wysoce doświadczonych pracowników do współpracy z GenAI w celu zmiany podejścia zgodnie z którym pracują. Ważne jest ich odpowiednie motywowanie do korzystania z nowej technologii w celu ponownego przemyślenia wyników i sposobów wykonywanie swojej pracy oraz zachęcać do znajdowania możliwości na wdrożenie GenAI w celu zautomatyzowania niektórych zadań i usprawnienia pozostałych.
  • Ustal priorytety — metodycznie. Sztuczna inteligencja może zdziałać tak wiele, że może być trudno zdecydować, na czym skoncentrować działania. Aby ustalić priorytety, należy rozważyć metodologię analizującą wartość procesu, jego skalowalność, liczbę godzin aktualnie nad nim spędzonych oraz charakter dostępnych danych.
2

GenAI na nowo zdefiniuje pracę liderów i pracowników

Nikt jeszcze nie zna długoterminowego wpływu sztucznej inteligencji na ogólne zatrudnienie, a w roku 2024 nie poznamy jeszcze ostatecznej odpowiedzi. Jednak sztuczna inteligencja niewątpliwie zacznie zmieniać sposób, w jaki prawie wszyscy – zwłaszcza ci na najwyższych szczeblach – wykonują swoją pracę. Niezależnie od wykonywanej pracy, ludzie, którzy wiedzą, jak korzystać ze sztucznej inteligencji, prześcigną tych, którzy tego nie robią. Od dawna mówi się o potrzebie posiadania przez pracowników umiejętności związanych ze sztuczną inteligencją i to prawda: pracownicy potrzebują umiejętności oraz odpowiedniej motywacji, aby odpowiedzialnie korzystać ze sztucznej inteligencji.

Jednak menedżerowie stoją przed jeszcze większymi wyzwaniami. Oprócz opanowania odpowiedzialnego korzystania ze sztucznej inteligencji będą potrzebowali umiejętności nadzorowania i oceniania zespołów, które w wykonywanej pracy wykorzystują narzędzia AI. Liderzy będą musieli zrozumieć, w jaki sposób sztuczna inteligencja może nie tylko usprawnić procesy, ale także je zastąpić. Członkowie kadry kierowniczej będą musieli przejąć kierownictwo w zakresie operacji i modeli biznesowych opartych na sztucznej inteligencji. Niewielu liderów ma dziś zarówno wiedzę organizacyjną, jak i wiedzę dotyczącą sztucznej inteligencji, a zamknięcie tej luki będzie miało kluczowe znaczenie.

Co dalej?

  • Niech Twoja firma będzie kierowana przez ludzi a wspierana przez technologię. Najważniejszym celem dla liderów powinno być zadbanie, aby przy użyciu rozwiązań AI praca człowieka była jeszcze bardziej wartościowa, zwiększała ich zdolność do wykonywania pracy na najwyższym poziomie i podejmowania złożonych decyzji opartych na danych.
  • Uwolnij swój talent. Dzięki odpowiednim zachętom, umiejętnościom i wskazówkom każdy pracownik w Twojej organizacji może wykorzystać GenAI do automatyzacji lub usprawnienia swojej pracy. To właśnie Twoi pracownicy, jako osoby najbardziej zaznajomione z organizacją, powinni być włączeni w proces identyfikacji przypadków zastosowania GenAI, które pozwolą na ograniczenie kosztów i podniesienie efektywności ich zespołów.
  • Polegaj na doświadczonych użytkownikach AI. Coraz większa liczba pracowników – w tym wielu absolwentów szkół wyższych i pracowników rozpoczynających pracę – jest już przyzwyczajona do korzystania z GenAI w codziennych zadaniach. Dlatego koniecznie jest zapewnienie możliwości dlaszego rozwoju w tym zakresie zamiast wdrażania w obecnie działające, często  przestarzałe już procesy.

“Znaczący postęp w obszarze AI, a szczególnie w GenAI, ma potencjał do zrewolucjonizowania wielu sektorów poprzez automatyzację złożonych zadań, które do tej pory wymagały ludzkiego wkładu. GenAI, dzięki swojej zdolności do generowania nowych danych, treści czy nawet kodu programistycznego, otwiera przed biznesem perspektywy znacznego przyspieszenia innowacji oraz optymalizacji operacyjnej. Integracja GenAI z RPA (robotic process automation) może znacząco zwiększyć efektywność automatyzacji, umożliwiając firmom nie tylko automatyzację rutynowych zadań, ale również tych wymagających pewnego stopnia kreatywności czy zrozumienia kontekstu. Może to obejmować automatyzację obsługi klienta, analizę i interpretację danych, a nawet wsparcie w podejmowaniu decyzji biznesowych. Taka synergia między RPA a GenAI ma potencjał do transformacji tradycyjnych modeli biznesowych, oferując przedsiębiorstwom możliwość skutecznego dostosowania się do szybko zmieniającego się otoczenia rynkowego. Kluczem do sukcesu będzie jednak nie tylko implementacja tych technologii, ale również rozwijanie kompetencji pracowników w zakresie AI, aby mogli oni efektywnie współpracować z zautomatyzowanymi systemami.”

Michał Targiel, partner PwC Polska, lider usług doradztwa w obszarze automatyzacji procesów biznesowych i wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji.

3

Nadchodzi chwila prawdy dla zaufania do AI

W 2024 r. sztuczna inteligencja będzie istotnym elementem interakcji pracowników z danymi, interesariuszami i sobą nawzajem. Zaufanie do sztucznej inteligencji będzie miało kluczowe znaczenie — a osiągnięcie tego wymaga czegoś więcej niż bezpiecznych systemów. Istotne będzie wdrażanie odpowiednich rozwiązań w konkretnej sytuacji z właściwymi danymi, politykami i nadzorem w celu osiągnięcia najbardziej wiarygodnych wyników. Wymagać to będzie odpowiedzialnego korzystania z AI, a także spójnego podejścia obejmującego całe przedsiębiorstwo.

Będzie to chwila prawdy dla sztucznej inteligencji z dwóch powodów. W miarę jak GenAI będzie przejmować coraz więcej pracy — pisanie raportów finansowych, automatyzację części tworzenia oprogramowania, analizowanie zastrzeżonych danych pod kątem strategii wejścia na rynek itd. — błędy mogą mieć dalekosiężne skutki, w tym wstrzymanie inicjatyw transformacyjnych.

Co dalej?

  • Nie powtarzaj starych błędów. Ważne jest budowanie zaufania od pierwszego dnia, zaczynając od strategii i założeń projektu. Inicjatywy związane ze sztuczną inteligencją będą rozwijać się szybciej i będą bardziej opłacalne, jeśli od samego początku zastosujemy odpowiedzialną i zaufaną sztuczną inteligencję.
  • Nie zaczynaj od zera. Zdolność sztucznej inteligencji do automatyzacji zadań i decyzji wymaga działań w zakresie zarządzania ryzykiem. Natomiast nie oznacza to jednak konieczności budowania od zera, a odpowiedniego oparcia się  na ustalonych wcześniej programach zarządzania, cyberbezpieczeństwa, prywatności i zgodności.
  • Wytocz ciężkie działa. Ponieważ sztuczna inteligencja prawdopodobnie przeniknie całą organizację, cała kadra kierownicza powinna być zaangażowana w jej odpowiedzialne wykorzystanie. Każdy lider musi więc znać swoją rolę (i obowiązki) w pomaganiu systemom AI w zdobywaniu zaufania.
4

GenAI będzie „brakującym ogniwem” danych

GenAI może skanować, czytać, podsumowywać, tłumaczyć, analizować i rozwiązywać problemy nawet bardzo nieustrukturyzowanych danych, które ukryte są w prezentacjach, dokumentach strategicznych, dokumentacji klientów i niezliczonych innych źródłach w  organizacji. Innymi słowy,  może odpowiedzieć na jedno z największych wyzwań stojących przed wieloma firmami: tworzenie wartości wokół dużych zbiorów złożonych, nieustrukturyzowanych danych.

Mimo to, GenAI nie jest w stanie zrobić za nas wszystkiego. Ze strony człowieku nadal wymaga digitalizacji danych, przeniesienia ich do chmury, umożliwienia sztucznej inteligencji dostępu do nich, zapewnienia niezawodności i zgodności oraz zarządzania ryzykiem. Menedżerowie coraz lepiej rozumieją, jak ważne są prace nad modernizacją danych.

Co dalej?

  • Uczyń chmurę swoim sojusznikiem. GenAI (lub dowolna sztuczna inteligencja) może zrobić więcej z danymi, jeśli znajdują się one w chmurze. Aby jednak chmura mogła wspierać GenAI, Twoje dane  wymagają wiarygodnych źródeł, jasności co do tego, kto ma prawa z nich korzystać, ciągłych aktualizacji, dystrybucji, a także skutecznego zarządzania, cyberbezpieczeństwa, zgodności i praktyk w zakresie prywatności.
  • Nie przepadnij w AI. Aby nie utknąć z problemem zbyt dużej ilości nieistotnych danych, warto ocenić wartość tych które się posiada lub można pozyskać.
  • Nie zapomnij o stewardach danych. Aby pomóc GenAI przekształcić dane w wartość, warto wyszkolić właścicieli danych na tzw. stewardów danych. Ponieważ dane są cennym produktem, ich zarządcy powinni stale zastanawiać się nad ich jakością i przydatnością dla innych osób w organizacji. Im częściej dane są wykorzystywane, tym większy jest ich potencjał do tworzenia wartości.
5

GenAI odmieni transformację

Zdolność do zrozumienia nieustrukturyzowanych danych w połączeniu z chmurą może przyspieszyć niemal każdą inicjatywę związaną z transformacją danych. Może także dokonać jej tam, gdzie wcześniej nie zaszła i pomóc przeskoczyć kilka etapów.

GenAI często radzi sobie ze złożonymi zadaniami i procesami, które wcześniej były poza zasięgiem działów finansowych, podatkowych, prawnych, IT, compliance i innych. Może na przykład pomóc w skuteczniejszym spełnianiu nowych wymogów w zakresie sprawozdawczości podatkowej. Oznacza to, że wkrótce aktualizacja typowych aplikacji korporacyjnych może nie być już konieczna, a będzie działa się sama, a dostosowane moduły GenAI będą stale ewoluować, aby sprostać zmieniającym się potrzebom.

Co dalej?

  • Uczyń każdego liderem transformacji. Gdziekolwiek wykonywana jest praca oparta na wiedzy, GenAI może ją przekształcić. Każdy pracownik w  firmie powinien rozważyć, w jaki sposób GenAI może przekształcić jego rolę.
  • Mniej outsourcingu i offshore. W ramach transformacji funkcjonalnej prowadzonej przez GenAI rozważ przeniesienie kluczowych procesów biznesowych z powrotem do firmy. Rozwiązania oparte o GenAI mogą w sposób opłacalny zmierzyć się z wieloma zadaniami c z obszarach podatków, finansów, tworzenia oprogramowania, HR i innych często zlecanymi na zewnątrz.
  • Włącz pozostałe obszary. Aby zwiększyć inwestycje w sztuczną inteligencję, należy wziąć pod uwagę nie tylko technologię, koszty i wyniki, ale także takie czynniki, jak zrównoważony rozwój, regulacje branżowe i konkurencja.

“W obliczu rosnącej roli technologii AI w świecie biznesu, przedsiębiorcy i decydenci powinni zwrócić szczególną uwagę na dwie kluczowe kwestie: właściwy wybór rozwiązań AI dla efektywnej transformacji oraz samą GenAI, która staje się coraz bardziej dostępna i łatwa w implementacji. Jak znaleźć te rozwiązania? Należy być otwartym, myśleć szeroko, poszukiwać obszarów do usprawnienia na własnym podwórku i dużo eksperymentować. Włączenie w proces transformacji kluczowych pracowników pozwoli dać im moc sprawczą i wzmocnić ich zaangażowanie we wprowadzanie zmian, co z kolei doprowadzi do lepszego dostosowania wdrożonych rozwiązań do unikalnych potrzeb organizacji. Natomiast GenAI otwiera przed nami nowe możliwości w zautomatyzowaniu zadań i procesów. Często radzi sobie ze złożonymi zadaniami i procesami, które wcześniej były trudne do automatyzacji, a ich realizacja wymagała dużego nakładu kapitału ludzkiego, jak np. wyszukiwanie informacji w nieustrukturyzowanym zbiorze procedur i przepisów. Warto wypróbować GenAI i przekonać się, że to rozwiązanie również dla Twojej organizacji.”

Jakub Borowiec, partner PwC Polska, lider usług doradztwa w obszarze zaawansowanej analityki, sztucznej inteligencji oraz budowy i rozwoju oprogramowania.

6

GenAI zaowocuje powstaniem nowych produktów i usług

Sposób, w jaki firmy opracowują nowe oferty i źródła przychodów, zmienia się dynamicznie. Budowanie nowych procesów, opracowywanie nowych produktów i usług oraz tworzenie nowych środowisk do zaangażowania klientów – dzięki GenAI wszystkie te działania stają się działaniami „bez kodu”. Specjaliści będą mogli bezpośrednio pracować ze sztuczną inteligencją i danymi (które będą prezentowane w pomocny i łatwy do zrozumienia sposób), pod warunkiem, że zapewnione będzie solidne zarządzanie i nadzór.

Wkrótce aplikacje korporacyjne będą wyposażone w GenAI nie jako dodatek, ale jako rdzeń. Będą przez to szybsze, sprawniejsze i łatwiej konfigurowalne. Zobaczymy także produkty i usługi powstałe w wyniku konwergencji GenAI z innymi technologiami - uczeniem maszynowym, rozszerzoną rzeczywistością, sieciami IoT i nie tylko.

Co dalej?

  • Nie dostosowuj, a wymień. Aby wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji w zakresie tworzenia nowych produktów i usług, nie należy po prostu integrować jej z istniejącymi przepływami pracy i narzędziami technologicznymi. Można po prostu tworzyć nowe, które szybko i niedrogo przekują pomysły w konkretne rezultaty.
  • Ulepsz technologię. Aby móc wszędzie korzystać ze sztucznej inteligencji, architektura technologiczna i korporacyjne modele danych będą musiały ulec zmianie.
  • Nadzoruj. W miarę jak sztuczna inteligencja staje się integralną częścią coraz większej liczby codziennych operacji, innych zastosowań technologii oraz nowych produktów i usług, nadzór i zarządzanie będą ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej.

Jak GenAI odmieni Twoją organizację?

Skontaktuj się z nami, aby o tym porozmawiać.

Skontaktuj się z nami

Jakub Borowiec

Jakub Borowiec

Partner, lider zespołu Analytics & AI, PwC Polska

Tel.: +48 502 184 506

Michał Targiel

Michał Targiel

Partner, PwC Polska

Tel.: + 48 519 507 138

Obserwuj nas