{{item.title}}
{{item.text}}
{{item.title}}
{{item.text}}
Podstawowa funkcjonalność każdego opakowania dla dowolnego produktu może służyć następującym celom:
Koszt opakowania dla biznesu może stanowić znaczną część wartości produktu końcowego. W szczególnych przypadkach stanowiąc nawet 40% kosztów detalicznych. Oczywiście jest to zróżnicowane pomiędzy, a nawet w obrębie sektorów. Patrząc na przykłady sektora FMCG udział ten sięga 7-11%, podczas gdy w przypadku małych i drogich urządzeń elektronicznych jest to zaledwie 1-2%.
Podstawowe: mająca bezpośredni kontakt z samym produktem jest pierwszą warstwą umożliwiającą przechowywanie i ochronę produktu, np. puszki, butelki, tuby czy pudełka wraz ze wszystkimi nadrukami i etykietami na nich. Przeznaczona jest dla konsumenta lub użytkownika końcowego produktu.
Myśląc o wspomnianych kosztach, rolach i funkcjach, opakowanie jest nierozerwalnie związane z niemal wszystkimi etapami łańcucha dostaw, co czyni je podatnym na nawet niewielkie zakłócenia. Główne obszary wyzwań, z którymi muszą sobie radzić producenci na zmiennym i niestabilnym rynku to:
ERP (Extended Producer Responsibility) - przejęcie odpowiedzialności za zarządzanie utylizacją produktów i opakowań przez sprzedawcę wprowadzającego produkty na pewnym terytorium.
ESG (Environmental, social, and corporate governance) - presja rynku i oczekiwania inwestorów oraz interesariuszy dotyczące zrównoważonego rozwoju firm.
Zachowania konsumentów - wzrost świadomości ekologicznej i oczekiwanie od producentów i sprzedawców zrównoważonych rozwiązań.
Niektóre powszechnie stosowane rozwiązania (…)
Optymalizacja łańcucha dostaw: zróżnicowana baza dostawców, usprawnienie dostaw (częstotliwość, ilości, incoterms itp.)
Inżynieria wartości: optymalizacja materiałów opakowaniowych, poprawa wagi podstawowej, projektu i grafiki.
Przeprojektowanie opakowania: użycie nowego materiału i inne podejście do ekspozycji zawartości, zastąpienie fantazyjnego opakowania podstawowego ekologicznym kartonem z ograniczoną liczbą grafik
Przyszłe / alternatywne potencjalne rozwiązania
Czy moglibyśmy sobie wyobrazić możliwość ponownego napełniania i recyklingu niemal wszystkich opakowań? Jak wyglądałoby codzienne życie, gdyby istniał np. jeden standard butelek, które producenci lub dystrybutorzy biorą do ponownego napełnienia? Jednocześnie ograniczając do minimum opakowania „wtórne" i zmniejszając rolę ekspozycyjną poprzez ograniczenie atrakcyjności opakowania w miejsce aspektu wygody dla konsumentów i planety? Konkurencja na poziomie ekspozycyjnym odbywałaby się jednak poprzez „łatwe do usunięcia" grafiki na powierzchni standardowych opakowań.