Materiały opakowaniowe... miłość i nienawiść?

1. Dlaczego opakowanie jest w ogóle potrzebne?

Podstawowa funkcjonalność każdego opakowania dla dowolnego produktu może służyć następującym celom:

  • Zawierać, trzymać lub przechowywać produkt bezpośrednio w jego formie i kształcie, np. tubka na pastę do zębów, butelka na mleko, słoik na krem do pielęgnacji skóry itp.
  • Chronić, aby chronić produkt przed szkodliwym działaniem środowiska zewnętrznego.
  • Informować, aby pomóc w identyfikacji produktu nie tylko na półce sklepowej, ale na każdym etapie cyklu życia produktu
  • Transport, aby skutecznie i bezpiecznie przemieścić produkt z miejsca produkcji do magazynu, do dystrybutora i wreszcie do konsumenta 
  • Ekspozycja, głównie w celach marketingowych, aby podkreślić markę i atrakcyjność

2. Jaki jest koszt opakowania dla biznesu?

Koszt opakowania dla biznesu może stanowić znaczną część wartości produktu końcowego. W szczególnych przypadkach stanowiąc nawet 40% kosztów detalicznych. Oczywiście jest to zróżnicowane pomiędzy, a nawet w obrębie sektorów. Patrząc na przykłady sektora FMCG udział ten sięga 7-11%, podczas gdy w przypadku małych i drogich urządzeń elektronicznych jest to zaledwie 1-2%.  

3. Jakie są 3 rodzaje opakowań?

  • Podstawowe: mająca bezpośredni kontakt z samym produktem jest pierwszą warstwą umożliwiającą przechowywanie i ochronę produktu, np. puszki, butelki, tuby czy pudełka wraz ze wszystkimi nadrukami i etykietami na nich. Przeznaczona jest dla konsumenta lub użytkownika końcowego produktu.

  • Wtórne, zewnętrzne opakowanie dla "pierwotnego", ułatwiające logistykę produktu. Może służyć na wiele sposobów. Tworząc jednostkę magazynową. Umożliwiając zachowanie integralności opakowania podstawowego, gromadząc towary w jednym opakowaniu, np. sześciopak słodkich batonów, baterie, czy opakowanie wody butelkowanej. Służące jako pudełko wysyłkowe dla małych przesyłek np. w biznesie e-commerce. W szczególnych przypadkach może również ułatwiać proces przywracania produktów z magazynu do pakowania na półkach, np. opakowania gotowe do sprzedaży detalicznej (RRP) i opakowania gotowe na półkach (SRP), szczególnie popularne w sklepach dyskontowych.
  • Trzeciego rzędu, przeznaczone do przechowywania i transportu większych ilości jednostek magazynowych, np. pomiędzy producentem a dystrybutorem. Obejmuje takie elementy jak palety, pojemniki do wysyłki masowej, separatory czy folię stretch. Ten rodzaj opakowania ma za zadanie zapobiegać uszkodzeniu towaru, ułatwiając jego obsługę, przechowywanie i transport. 

 

4. Jakie są główne wyzwania w zakresie dostaw materiałów opakowaniowych, w dzisiejszych czasach?

Myśląc o wspomnianych kosztach, rolach i funkcjach, opakowanie jest nierozerwalnie związane z niemal wszystkimi etapami łańcucha dostaw, co czyni je podatnym na nawet niewielkie zakłócenia. Główne obszary wyzwań, z którymi muszą sobie radzić producenci na zmiennym i niestabilnym rynku to:

  • Dostępność - Niedobory komponentów opakowaniowych ze względu na obecne zakłócenia w łańcuchu dostaw oraz niezawodność całego zaopatrzenia i dostawców rozproszonych po całym świecie.
  • Koszt komponentów opakowaniowych: Rosnące koszty towarów takich jak papier, plastik, drewno i metal, które stanowią ~95% surowców używanych do produkcji opakowań.
  • Przepisy. 
  • ERP (Extended Producer Responsibility) - przejęcie odpowiedzialności za zarządzanie utylizacją produktów i opakowań przez sprzedawcę wprowadzającego produkty na pewnym terytorium.

  • ESG (Environmental, social, and corporate governance) - presja rynku i oczekiwania inwestorów oraz interesariuszy dotyczące zrównoważonego rozwoju firm.

  • Zachowania konsumentów - wzrost świadomości ekologicznej i oczekiwanie od producentów i sprzedawców zrównoważonych rozwiązań.

5. Jakimi rozwiązaniami dysponujemy, aby sprostać tym wyzwaniom?

Niektóre powszechnie stosowane rozwiązania (…)

  • Optymalizacja łańcucha dostaw: zróżnicowana baza dostawców, usprawnienie dostaw (częstotliwość, ilości, incoterms itp.) 

  • Inżynieria wartości: optymalizacja materiałów opakowaniowych, poprawa wagi podstawowej, projektu i grafiki.

  • Przeprojektowanie opakowania: użycie nowego materiału i inne podejście do ekspozycji zawartości, zastąpienie fantazyjnego opakowania podstawowego ekologicznym kartonem z ograniczoną liczbą grafik

  • Przyszłe / alternatywne potencjalne rozwiązania

Czy moglibyśmy sobie wyobrazić możliwość ponownego napełniania i recyklingu niemal wszystkich opakowań? Jak wyglądałoby codzienne życie, gdyby istniał np. jeden standard butelek, które producenci lub dystrybutorzy biorą do ponownego napełnienia? Jednocześnie ograniczając do minimum opakowania „wtórne" i zmniejszając rolę ekspozycyjną poprzez ograniczenie atrakcyjności opakowania w miejsce aspektu wygody dla konsumentów i planety? Konkurencja na poziomie ekspozycyjnym odbywałaby się jednak poprzez „łatwe do usunięcia" grafiki na powierzchni standardowych opakowań.

 

PwC Retail Platform

 
 

Skontaktuj się z nami

Agnieszka Ostaszewska

Agnieszka Ostaszewska

Partner, Assurance Leader, PwC Polska

Tel.: +48 502 184 348

Bernard Siekański

Bernard Siekański

Director, PwC Polska

Tel.: +48 519 505 473

Obserwuj nas