Net Zero Cloud

Czym są neutralność klimatyczna i net zero?

Zmiany regulacyjne wymuszają od przedsiębiorstw raportowanie kwestii ESG. Ze względu na mnogość pojęć związanych z tym obszarem, pojęcia “neutralność klimatyczna” i “net zero” często są mylone i niewłaściwie stosowane, dlatego należy z dystansem podchodzić do deklaracji firm, które nazywają się neutralnymi klimatycznie, lub mówią o swoim zerowym śladzie węglowym.

Zgodnie z oficjalnymi definicjami Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (Intergovernmental Panel on Climate Change, w skrócie IPCC – naukowe i międzyrządowe ciało doradcze utworzone w 1988 roku na wniosek członków ONZ) – neutralność klimatyczna to stan, w którym działalność człowieka nie ma wpływu netto na system klimatyczny. Net zero to z kolei neutralność pod względem emisji osiągana, gdy uwalnianie gazów cieplarnianych spowodowane działalnością człowieka jest równoważone globalnie przez antropogeniczne ich usuwanie w określonym czasie. Innymi słowy - każda ilość emitowanych  gazów cieplarnianych musi zostać usunięta lub zrównoważona tak, aby w ogólnym rozrachunku ich ilość uwalniana do atmosfery nie zwiększyła się.

Skutki zmian klimatu dla ludzi i przyrody będą gorsze niż zakładaliśmy i przyjdą wcześniej niż myśleliśmy

Wyobraźmy sobie sytuację, że firma A generuje emisję o wielkości 1 tys. ton ekwiwalentu CO2 (CO2e). Z kolei gdzieś na świecie inna firma - firma B zrealizowała projekt redukujący emisję GHG. Jeśli firma A kupi kredyty węglowe o wielkości 1 tys. ton CO2 od firmy B, będzie się mogła nazwać neutralną klimatycznie - takie działania są cały czas stosowane i międzynarodowo uznawane (kredyty węglowe nie są przy tym uznawane jako redukcje w realizacji celów opartych na nauce w ramach SBTi).

W podejściu biznesowym do net zero przedsiębiorstwo A powinno zakupić kredyty węglowe wygenerowane w projektach związanych z usunięciem z atmosfery CO2, co doprowadza do zerowej emisji netto. Firma będzie się mogła nazwać firmą net zero, jeśli przed rokiem 2050 zredukuje emisję w zakresie emisji bezpośrednich i pośrednich energetycznych o 95%, w zakresie emisji w łańcuchu wartości o 90%, a pozostałe nieuniknięte emisje zostaną skompensowane przez zakup kredytów węglowych.

Wyzwanie dla biznesu

Przedstawione wcześniej wymagania net zero wydają się być bardzo ambitne, jednak są one zgodne z celem Porozumienia Paryskiego i opublikowanym w kwietniu br. zestawem projektów ESRS, czyli zestawem europejskich standardów raportowania zagadnień zrównoważonego rozwoju. Symulacja wielkości emisji, monitorowanie realizacji celów redukcji i zebranie danych w organizacji dla łańcucha wartości staje się wyzwaniem. 

Celem PwC jest budowanie świadomości w społeczeństwie oraz pomoc firmom w tworzeniu planu działania i mierzeniu postępów w osiągnięciu zerowej emisji netto. Dzięki doświadczeniu w dziedzinie Environmental, Social and Corporate Governance wspieramy firmy przy raportowaniu zrównoważonego rozwoju także dzięki aplikacji Salesforce Net Zero Cloud. Identyfikujemy problemy w przestrzeni ESG, które można rozwiązać dzięki wdrożeniu funkcjonalności Net Zero Cloud i ściśle współpracujemy z zespołem Salesforce nad kształtem kolejnych zmian. 

Aplikacja zbudowana na platformie Salesforce CRM pomaga mierzyć i analizować emisję dwutlenku węgla, wyznaczać cele dekarbonizacyjne, tworzyć plany działania i mierzyć postępy w ich osiągnięciu. To rozwiązanie zapewnia wiarygodne audyty rozliczania emisji dwutlenku węgla poprzez automatyzację zbierania danych, obliczeń oraz raportowania.

Salesforce Net Zero Cloud zapewnia przedsiębiorstwom wgląd w dane dotyczące zrównoważonego rozwoju za pomocą zaawansowanych pulpitów Tableau CRM, aby umożliwić im osiągnięcie celów klimatycznych i podjęcie działań w następujących obszarach:

  • Prognozowanie śladu węglowego: przedsiębiorstwa mogą znaleźć najszybszą drogę do zerowej emisji netto dzięki analizie „co-jeśli”, która umożliwia wizualizację postępów i dostosowania się do zobowiązań w zakresie działań na rzecz klimatu.
  • Cele oparte na wiedzy naukowej: wyznaczanie celów zgodnych z wiedzą naukową i mierzenie postępów. Przeprowadzanie analiz w zakresie potencjału produktu. 
  • Zarządzanie dostawcami: śledzenie emisji zakresu w całym łańcuchu wartości oraz pomoc dostawcom i dystrybutorom w ograniczeniu emisji.
  • Zarządzanie danymi dotyczącymi odpadów: przedsiębiorstwa mogą przesyłać i śledzić dane dotyczące zarządzania odpadami niebezpiecznymi i pozostałymi oraz metodami ich przetwarzania, takie jak składowanie, kompostowanie czy spalanie – a wszystko to w jednym miejscu.

Celem Porozumienia Paryskiego, podpisanego w 2016 roku przez 195 państw świata, jest podjęcie wysiłku zatrzymania globalnego ocieplenia na poziomie 1,5 °C w stosunku do poziomów sprzed epoki industrialnej. Wyzwania, jakie niesie ze sobą osiągnięcie tego celu spotęgowały zarówno polityczną, jak i społeczną presję na przedsiębiorstwa, które są głównymi emitentami gazów cieplarnianych. Wojna w Ukrainie i kryzys na rynku paliw kopalnych procesu tego nie zatrzymuje.

 

PwC Retail Platform

 
 

Skontaktuj się z nami

Agnieszka Ostaszewska

Agnieszka Ostaszewska

Partner, Assurance Leader, PwC Polska

Tel.: +48 502 184 348

Adam Bębenek

Adam Bębenek

Dyrektor, PwC Polska

Tel.: + 48 693 270 445

Obserwuj nas