30/08/19
Ustawa jest konsekwencją decyzji derogacyjnej wydanej w lutym 2019 r. przez Radę Unii Europejskiej, na podstawie której Polska uzyskała możliwość wprowadzenia obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności.
Mechanizm podzielonej płatności będzie stosowany w odniesieniu do 150 grup towarowych i usługowych określonych zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r. Generalnie wyodrębnić można następujące, istotne grupy towarów i usług:
wyroby ze stali, metale szlachetne, metale kolorowe;
odpady, złom, surowce wtórne;
elektronika – m.in.: procesory, smartfony, telefony, tablety, netbooki, laptopy, konsole do gier, tusze, tonery, dyski twarde;
paliwa do napędu samochodów, oleje opałowe i smarowe;
prawa do emisji gazów cieplarnianych;
roboty budowlane;
węgiel;
Za brak zastosowania się do przepisów, przewidziane są sankcje, które mogą być nałożone zarówno na dostawcę jak i nabywcę. W przypadku:
Biorąc pod uwagę ryzyko nałożenia wysokich sankcji, zarówno po stronie dostawcy jak i nabywcy, kluczowe znaczenie będzie miało właściwe zidentyfikowanie transakcji objętych obowiązkowym split payment oraz ich właściwe oznaczenie i rozliczenie.
Ustawodawca zaplanował, iż obowiązkowy split payment zacznie obowiązywać od 1 listopada 2019 r. Niektóre przepisy (m.in. w zakresie sankcji CIT/ PIT związanych z brakiem płatności w ramach split payment) zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2020 r.
Aby uniknąć ryzyka nałożenia wysokich sankcji oraz ewentualnej odpowiedzialności osobistej, każdy podatnik, który nabywa lub sprzedaje towary lub usługi objęte obligatoryjnym mechanizmem podzielonej płatności, powinien przygotować się na wejście w życie omawianych przepisów.
Przygotowanie takie powinno objąć co najmniej:
W przypadku firm, które procesy związane z księgowaniem, wystawianiem faktur czy akceptowaniem płatności realizują poprzez centra usług wspólnych, szczególnie ważne będzie odpowiednio wczesne zainicjowanie zmian tych procesów.
Osobną kwestią jest analiza wpływu tego mechanizmu na płynność przedsiębiorców. Obowiązkowy split payment może nie tylko obniżyć swobodny dostęp do środków finansowych, lecz również powodować ich kumulowanie się na rachunku VAT.
Podatnicy, w celu uniknięcia kar finansowych, będą zmuszeni każdorazowo potwierdzać że określony towar/usługa jest lub nie jest objęty wspomnianym mechanizmem. W przypadku dużej ilości towarów/usług taka analiza może zajmować dużą ilość czasu, nie wspominając o ryzyku popełnienia błędu przy każdorazowym sprawdzeniu katalogu ich katalogu.
Przykład: spółka A dokonuje zakupu folii typu stretch w celach produkcyjnych za kwotę 250 tys. zł brutto. Przedmiotowa transakcja nie została jednak dokonana w mechanizmie podzielonej płatności. Organy podatkowe będą uprawnione do nałożenia kary pieniężnej w wysokości 46 747,97 zł.
Rozwiązaniem jest identyfikator split paymentu, który ma na celu identyfikowanie obowiązków prawno-podatkowych związanych z zakupem, sprzedażą oraz produkcją wybranych towarów.
Zachęcamy do kontaktu w celu szczegółowego omówienia aspektów obligatoryjnego mechanizmu split payment, które są właściwe dla Państwa działalności.
Podczas webinarium 4 czerwca 2019 roku:
● przedstawiliśmy kluczowe elementy wprowadzanych regulacji,
● zasygnalizowaliśmy i wyjaśnialiśmy wątpliwości praktyczne związane z rozumieniem nowych wymogów,
● omówiliśmy działania niezbędne w celu właściwego przygotowania organizacji na nadchodzące zmiany,
● wskazaliśmy przypadki, które mogą spowodować nałożenie sankcji i omówimy sposoby na ograniczenie takiego ryzyka.
To webinarium to skondensowana wiedza w zakresie przygotowania firmy do nowych zasad regulowania zobowiązań i praktyczne wskazówki dla zaplanowania procesu płatności w sposób efektywny.
Tomasz Pabiański
Dyrektor, zespół podatków pośrednich
Krzysztof Ugolik
Menedżer, zespół podatków pośrednich
Partner zarzadzający, Tax, Legal and People (TLP), PwC Polska
Tel.: +48 502 184 846