30/05/19
Baza podatników VAT będzie zawierać m.in. dane o numerach rachunków bankowych podatników VAT. Przelew na rachunek inny niż wskazany na liście, będzie skutkował brakiem możliwości zaliczenia wydatków do kosztów podatkowych.
Zgodnie z treścią ustawy, szef KAS będzie prowadził w formie elektronicznej wykaz, zawierający dane o:
Tym samym, funkcjonujące do tej pory rejestry zostaną połączone w jedną bazę podatników VAT, która zostanie rozszerzona o dodatkowe dane (takie jak m.in. numery rachunków rozliczeniowych wskazanych w zgłoszeniu identyfikacyjnym lub zgłoszeniu aktualizacyjnym). W założeniu Ministerstwa Finansów, biała lista ma ułatwić weryfikację kontrahentów.
Rejestr ma być aktualizowany na bieżąco, tj. raz na dobę w każdy dzień roboczy, zaś podatnicy korzystający z niego mają otrzymać informacje o dacie i godzinie, w której dokonali weryfikacji danego podmiotu. Uzyskanie informacji w rejestrze będzie możliwe na wybrany dzień - do 5 lat poprzedzających rok, w którym podmiot jest sprawdzany.
Zgodnie z ustawą, podatnicy nie będą mogli uwzględniać w kosztach podatkowych danego wydatku w tej części, w jakiej płatność dotycząca transakcji została dokonana bez pośrednictwa rachunku płatniczego - lub została dokonana przelewem na rachunek inny, niż zawarty na dzień zlecenia przelewu w prowadzonym przez szefa KAS wykazie. Dotyczy to płatności za transakcje o wartości przekraczającej 15 000 zł realizowanych pomiędzy przedsiębiorcami.
Dodatkowo, w takim przypadku przepisy przewidują także sankcję w postaci objęcia nabywcy solidarną odpowiedzialnością za zaległości podatkowe dostawcy - w części VAT proporcjonalnie przypadającej na tę transakcję.
Sankcje te wyłączać można poprzez zawiadomienie naczelnika urzędu skarbowego o dokonaniu płatności na rachunek inny, niż zawarty w wykazie - w terminie do trzech dni od daty zlecenia przelewu.
Zmiany weszły od 1 września 2019 r., jednak sankcje będą obowiązywać od 1 stycznia 2020 r. Aby uniknąć więc narażenia się na stosunkowo daleko idące konsekwencje, które wynikają z ustawy, należy możliwie jak najszybciej po opublikowaniu białej listy zintegrować dane udostępniane w ramach wykazu z procesem regulowania zobowiązań.
Dostosowanie się do nowych przepisów może wymagać intensyfikacji wewnętrznych kontroli i ewentualnego wprowadzenia dodatkowej weryfikacji kontrahentów. Z perspektywy bezpieczeństwa podatkowego, kluczowe są dwa aspekty:
Uwzględnienie powyższych kroków w procesie regulowania zobowiązań pozwoli uniknąć sankcji wynikających z ustawy.
Planując prace związane z wprowadzeniem białej listy warto mieć na uwadze wprowadzone zmiany w zakresie obligatoryjnego mechanizmu podzielonej płatności.
Szczegółowe informacje na temat split payment oraz nagranie z dedykowanego webinarium dostępne są w alercie podatkowym - Obowiązkowy split payment od listopada 2019 r.
Partner zarzadzający, Tax, Legal and People (TLP), PwC Polska
Tel.: +48 502 184 846