Program Współdziałania - i co dalej?

Kluczowe wnioski z konferencji podsumowującej ewaluację pilotażu

Zmiany w fakturowaniu wyzwaniem dla samorządów w 2024 roku
  • Publication
  • 6 minute read

Program Współdziałania funkcjonuje w formie pilotażu od 2020 roku i spotyka się z coraz większym zainteresowaniem podatników. Dlatego też, 2 lutego 2024 roku Ministerstwo Finansów wspólnie z Akademią Leona Koźmińskiego (ALK) oraz Komisją Europejską (Directorate-General for Structural Reform Support - DG REFORM) zorganizowało konferencję „Wzajemne zaufanie, zrozumienie i transparentność. Pierwsze doświadczenia oraz perspektywy Programu Współdziałania”, podczas której zarówno Ministerstwo, eksperci, jak i dotychczasowi uczestnicy Programu podzielili się swoimi doświadczeniami. Podczas konferencji poznaliśmy także plany Ministerstwa co do dalszego rozwoju Programu.

Do tej pory na współpracę z organami podatkowymi w ramach Programu zdecydowało się 11 podmiotów. Kolejnych kilkanaście wniosków o podpisanie umowy jest obecnie rozpatrywanych przez KAS, natomiast siedem podmiotów jest już w trakcie tzw. audytu wstępnego, będącego jednym z etapów zmierzających do podpisania umowy o współdziałanie.


Dotychczasowe doświadczenia

Podczas omawianej konferencji, przedstawiciele czterech podmiotów uczestniczących w Programie - Budimex S.A., POLOmarket Sp. z o.o., Cedrob S.A. oraz Philip Morris Polska Distribution Sp. z o.o. - zgodnie przyznało, że z perspektywy czasu utwierdzili się w przekonaniu, że przystąpienie do Programu Współdziałania było dobrą decyzją. 

Uczestnicy Programu dostrzegają szereg istotnych zalet płynących z ich zaangażowania. Jedną z najbardziej znaczących korzyści, jaką podkreślają, jest zmiana podejścia organów podatkowych wobec nich. Dzięki uczestnictwu w Programie, podatnicy ci zyskują reputację podmiotów działających w dobrej wierze. To postrzeganie ma kluczowe znaczenie dla budowania i efektywnej pozytywnych relacji z organami skarbowymi. Pozwoliło to na stworzenie odmiennej niż dotychczas relacji z urzędnikami, dzięki której obsługa uczestnika Programu została znacznie przyspieszona i usprawniona. Dodatkowo, dzięki zindywidualizowanej formie kontaktu z organami, obecnie uczestnicy posiadają większą pewność w zakresie poprawności stosowania prawa podatkowego i wywiązywania się z obowiązków podatkowych.

Na potwierdzenie powyższych tez eksperci z ALK wskazali dane, według których liczba sporów z organami podatkowymi w zakresie CIT i VAT w które weszły firmy nie będące w Programie jest znacząco wyższa niż w przypadku firm będących uczestnikami Programu. Eksperci założyli, że wynika to z faktu, iż w ramach współpracy organy konsultują i nadzorują poprawność podejmowanych decyzji co pozwala na bieżące rozwiązywanie kwestii problemowych i wypracowywanie odpowiednich rozwiązań. Jednocześnie uzasadnione może być założenie, że powyższe wynika z samego profilu podatników dołączających do Programu, którzy mają ograniczony apetyt do wchodzenia w spory z organami podatkowymi, a nie z samego faktu bycia w Programie - jak faktycznie jest pokażę czas.

Przedstawiciele firm podkreślali również, że elementem, który stanowił dla nich największe wyzwanie przed złożeniem wniosku o przystąpienie do Programu Współdziałania był wymóg wdrożenia Ram Wewnętrznego Nadzoru Podatkowego (RWNP). Początkowo podatnicy obawiali się konieczności wdrożenia skomplikowanego systemu organizacji wewnętrznej co miałoby wymagać znaczących nakładów. W praktyce przekonali się jednak, że RWNP obejmują strukturę, zasoby, procesy i procedury wspierające nadzór nad wykonywania obowiązków podatkowych w przedsiębiorstwie z których wiele już od dawna funkcjonuje w ich organizacjach.

W praktyce, okazało się, że większość z firm przeszło audyt RWNP bez większych trudności, ponieważ jako podmioty o wysokiej świadomości w zakresie podatków posiadały efektywne i skuteczne RWNP spełniające wymagania Ministerstwa w tym zakresie. 

Warto również zwrócić uwagę na znaczącą różnicę w wynikach ankiety podsumowującej skojarzenia z Programem wśród jego uczestników oraz wśród podatników niebędących stroną umowy o współdziałanie. Podatnicy, którzy nie przystąpili do Programu jako główne skojarzenia wskazywali takie słowa jak: biurokracja, ryzyko, niejasność, natomiast najczęstszymi skojarzeniami uczestników było: partnerstwo, bezpieczeństwo oraz transparentność.


Plany rozwoju Programu Współdziałania

Co dalej z kształtem i formą Programu? Przede wszystkim warto wskazać, że Ministerstwo Finansów zrezygnowało z możliwości ograniczenia liczby podmiotów przystępujących do Programu, który pierwotnie wynosił 20 uczestników. Fazę pilotażową Programu przedłużono do 2025 r., a po jej zakończeniu Ministerstwo rozważa umożliwienie jednoczesnego dołączania do Programu kilku podmiotów z jednej grupy kapitałowej (rozwiązanie na wzór belgijski), a następnie średnich przedsiębiorstw (rozwiązane na wzór francuski). 

Planowane jest także opublikowanie dobrych praktyk dla zainteresowanych uczestnictwem w Programie Współdziałania, jak również doprecyzowanie wymagań w zakresie RWNP oraz stworzenie narzędzi wspierających ich obiektywną ocenę. Wśród planowanych rozwiązań Ministerstwo wskazuje również cyfryzację procesów związanych z aplikowaniem do Programu i rozwój kompetencji kadr obsługujących podatnika w zakresie Programu Współdziałania.


Newsletter: Podatki

Otrzymuj informacje prosto na maila

Skontaktuj się z nami

Dorota Bokszczanin

Partner, Warszawa, PwC Polska

+48 519 504 830

Email

Tomasz Gajtkowski

Senior Manager, PwC Polska

+48 519 504 560

Email

Obserwuj nas