Polska jest klasyfikowana jako jeden z 5 krajów o najbardziej restrykcyjnych przepisach dotyczących gier hazardowych. Uczestnictwo w jakichkolwiek zagranicznych grach hazardowych, gdy gracz przebywa w Polsce, jest uważane za nielegalne.9
Obecnie klienci coraz częściej korzystają z bezgotówkowych gier hazardowych online. Dzięki technologii, hazard staje się jeszcze bardziej dostępny niezależnie od miejsca, w którym jesteśmy - możemy grać w domu, samochodzie czy w trakcie podróży w pociągu.
Obecnie kasyna stacjonarne są nadal znaczącą częścią branży gier hazardowych, jednak platformy internetowe i aplikacje mobilne zdecydowanie wiodą prym.
Zwiększony dostęp do hazardu wpływa bezpośrednio na wzrost ryzyka prania pieniędzy, a co za tym idzie wymusza również odpowiedź organów regulacyjnych w celu zmniejszenia tego ryzyka.
Z perspektywy przestępczości finansowej branża gier hazardowych online jest bardziej narażona na ryzyko prania pieniędzy i finansowanie terroryzmu niż gry hazardowe prowadzone stacjonarnie.
MONEYVAL, Komitet Ekspertów w przedmiocie ewaluacji metod przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowania terroryzmu, zidentyfikował główne słabości rynku hazardowego online jako:
Korzystanie z kont głównych ( dotyczą działalności pośredników stacjonarnych udostępniających konto wielu graczom bez uprzedniej weryfikacji, co uniemożliwia ich identyfikację )
Korzystanie z kont VIP (operatorzy gier hazardowych online mogą oferować konta VIP niektórym graczom, którzy umieszczają duże depozyty środków na swoich kontach hazardowych).2
Wymogi regulacyjne AML (z ang. Anti Money Laundering, czyli przeciwdziałanie praniu pieniędzy) mające wpływ na branżę gier hazardowych online są bardzo podobne do tych, które mają zastosowanie w stosunku do instytucji finansowych, w tym: należytej staranności wobec klientów, analizy transakcji i zgłaszania podejrzanych działań. Branża gier hazardowych online podlega również i musi być zgodna z międzynarodowymi przepisami ustanowionymi przez FATF i europejskie dyrektywy AML, w celu zapobiegania i wykrywania prania pieniędzy i finansowania terroryzmu.
Wszystkie podmioty hazardowe są zobligowane nie tylko do przestrzegania przepisów dotyczących hazardu, ale także lokalnych przepisów AML jako podmioty obowiązane, o czym mówi m.in. „Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu” z 1 marca 2018 roku.14
Niektóre państwa propagują hazard online, podczas gdy inne próbują go zupełnie zablokować. Przyjrzyjmy się niektórym przykładom z całego świata:
Sprawdź pozostałe publikacje z obszaru “Transaction Monitoring”:
W Wielkiej Brytanii w sierpniu 2022 roku jedna z czołowych grup branży hazardowej została ukarana grzywną w wysokości 17 milionów funtów za uchybienia regulacyjne. Grupa została ukarana za nieprawidłowości w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i odpowiedzialności społecznej zarówno w swoich jednostkach internetowych, jak i stacjonarnych. Niepowodzenia w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy obejmowały między innymi:
Brak przeprowadzenia odpowiedniej oceny ryzyka związanego z wykorzystywaniem ich działalności online do prania pieniędzy i finansowania terroryzmu; zezwolenie klientom online na wpłacanie znaczących kwot bez przeprowadzania wystarczającej kontroli źródła pochodzenia środków;
Zezwolenie klientowi na zdeponowanie kwoty 724 000 funtów w ciągu 14 miesięcy bez należytej weryfikacji źródła pochodzenia środków oraz zezwolenie na zdeponowanie przez klienta, mieszkającego w mieszkaniu socjalnym, 186 000 funtów w okresie 6 miesięcy bez należytej weryfikacji źródła pochodzenia środków;
Oczekiwany rozwój sektora i ściślejsze kontrole organów regulacyjnych wkrótce zmuszą rynek gier hazardowych online do stosowania bardziej rygorystycznych przepisów dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy wobec swoich użytkowników.
Czy w rzeczywistości rynek gier hazardowych się zmieni przez co zmniejszona zostanie swoboda graczy, a regulacje staną się bardziej surowe? Czy trend hazardu online odejdzie w zapomnienie? A może kolejny czarny łabędź, jak niedawna pandemia COVID19, diametralnie zmieni krajobraz hazardowy, a instytucje obowiązane będą musiały dostosować swoje podejście do nowych okoliczności?
Chociaż zmiana jest jedyną stałą, możemy być pewni, że solidne i skuteczne monitorowanie oraz analizowanie zachowań klientów jest koniecznością.
Źródła:
1 https://www.grandviewresearch.com/industry-analysis/online-gambling-market
2 https://rm.coe.int/research-report-the-use-of-online-gambling-for-money-laundering-and-th/168071509c
3 https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52022SC0344&from=EN
4 https://www.americangaming.org/wp-content/uploads/2022/05/AGA-State-of-the-States-2022.pdf
5 https://austgamingcouncil.org.au/seeking-help/illegal-offshore-gambling#:~:text=Online%20gambling%20in%20Australia%20is,wagering%2C%20sports%20betting%20and%20lotteries
6 https://www.gibraltar.gov.gi/finance-gaming-and-regulations/remote-gambling
7 https://www.gamblingcommission.gov.uk/about-us/guide/how-we-regulate
8 https://single-market-economy.ec.europa.eu/sectors/online-gambling_en
9 https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19990830930/U/D19990930Lj.pdf
10 https://www.gluecksspiel-behoerde.de/de/news/234-ggl-geht-an-den-start
11 https://www.bafin.de/SharedDocs/Veroeffentlichungen/EN/Aufsichtsrecht/Gesetz/GwG_en.html
https://www.fatf-gafi.org/en/publications/Mutualevaluations/Mutualevaluationofgermany.html
12 https://www.cgc.org.cy/en/law
13 https://www.gamblingcommission.gov.uk/news/article/entain-to-pay-gbp17-million-for-regulatory-failures
14 https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180000723/U/D20180723Lj.pdf
Partnerka, Financial Crime Unit, Warszawa, PwC Polska
Anna Piwowarska
Katarzyna Chmara