Obowiązki i ryzyka na gruncie Prawa energetycznego

Przywóz z zagranicy olejów i preparatów smarowych

przywóz z zagranicy olejow i preparatow smarowych
  • Publication
  • 7 minute read

Przedsiębiorcy sprowadzający oleje i preparaty smarowe z zagranicy muszą liczyć się  m.in. z potencjalnymi obowiązkami na gruncie ustawy Prawo energetyczne. Brak ich realizacji może wiązać się z ryzykiem nałożenia dotkliwych kar.

Smary jako paliwa ciekłe

Smary, zgodnie z przepisami Prawa energetycznego, odnoszącymi się również do regulacji unijnych, mogą być uznawane za paliwa ciekłe. Z uwagi na istotne znaczenie sektora paliwowego dla prawidłowego funkcjonowania i bezpieczeństwa państwa, jest to branża podlegająca ścisłej reglamentacji i kontroli organów, w tym przede wszystkim Urzędu Regulacji Energetyki (URE).

Przedsiębiorcy mogą przywozić do Polski określone smary dopiero po uzyskaniu wpisu do rejestru podmiotów przywożących paliwa ciekłe. Przywóz olejów i preparatów smarowych bez uzyskania wymaganego wpisu do rejestru zagrożony jest wysoką karą pieniężną.


Rejestr podmiotów przywożących - kogo dotyczy i jakie obowiązki są z nim związane

Rejestr podmiotów przywożących prowadzony jest przez Prezesa URE. Obowiązek uzyskania wpisu ciąży na każdym podmiocie przywożącym, tj. podmiocie, który samodzielnie lub za pośrednictwem innego podmiotu sprowadza na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej paliwa ciekłe w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub importu.

Każdy przedsiębiorca przed dokonaniem przywozu smarów musi złożyć do Prezesa URE wniosek o uzyskanie o uzyskanie wpisu do rejestru podmiotów przywożących wraz z wszystkimi wymaganymi załącznikami.

Po uzyskaniu wpisu, przedsiębiorcy są zobowiązani do składania miesięcznych sprawozdań o rodzajach oraz ilości wytworzonych, przywiezionych i wywiezionych paliw ciekłych, a także ich przeznaczeniu - w terminie 20 dni od dnia zakończenia miesiąca, którego dotyczy sprawozdanie. Sprawozdania te należy składać za pośrednictwem portalu Platforma Paliwowa. Sprawozdanie należy składać również wtedy gdy w danym miesiącu nie było żadnego nabycia smarów.


Kary

Zgodnie z danymi statystycznymi publikowanymi przez URE, wysokość kar nałożonych przez organ w ostatnich latach z tytułu braku złożenia wymaganych sprawozdań istotnie wzrosła. Oznacza to, iż URE ściśle kontroluje przywóz paliw ciekłych z zagranicy, a zatem ryzyko nałożenia sankcji za dokonane naruszenia jest znacząca.

2.5mln zł

do takiej kwoty może wynosić kara grzywny za przywóz paliw ciekłych bez uzyskania wpisu do rejestru podmiotów przywożących

10 000 zł

tyle może wynosić kara za brak składania sprawozdań za każdy miesiąc, w którym podmiot go nie złożył

Oprócz obowiązków związanych z rejestrem podmiotów przywożących należy również mieć na uwadze inne ustawowe obowiązki związane z nabywaniem smarów z zagranicy, wynikające z:

  • ustawy akcyzowej

  • regulacji środowiskowych związanych z bazą BDO

  • ustawy o SENT

Przedsiębiorcy muszą być świadomi tych wymagań, aby uniknąć potencjalnych sankcji i zapewnić zgodność z przepisami. Warto zatem dokładnie zapoznać się z obowiązującymi regulacjami i, w razie potrzeby, skonsultować się z ekspertami w tej dziedzinie. Tylko w ten sposób można skutecznie zarządzać ryzykiem i prowadzić działalność zgodnie z prawem.

 

Bądź na bieżąco

Newsletter: Podatki międzynarodowe


Skontaktuj się z nami

Marzena Michałeczko

Senior Manager, PwC Polska

+48 519 50 4674

Email

Joanna Frąckiewicz

Manager, PwC Polska

+48 519 504 949

Email

Igor Jocz

Consultant, PwC Polska

+48 519 506 202

Email

Obserwuj nas