- czy zapłacisz większy podatek?
Ostatnie miesiące zaowocowały bardziej wzmożonym zaangażowaniem organów podatkowych w kwestie uzyskiwanych przez podatników przychodów zagranicznych. Wraz z ściśle związanym tematem ustalania rezydencji podatkowej, obszary te mogą stanowić nie lada wyzwanie.
Zagraniczne przychody i rezydencja podatkowa a organy skarbowe
Ustalanie przychodów to nie tylko częstsza ale również bardziej rygorystyczna praktyka organów podatkowych. Wynika to przede wszystkim z dużego wzrostu transgranicznej wymiany informacji podatkowych między państwami oraz z konieczności dbania przez fiskusa o wpływy budżetowe w okresie pandemii COVID-19 i wywołanych nią zagadnień gospodarczych.
W ścisłym związku z osiąganiem zagranicznych przychodów jest kwestia rezydencji podatkowej. Ustalenie rezydencji podatkowej może mieć wpływ na sposób i miejsce opodatkowania przychodów z różnych źródeł i tytułów, również tych, które obiektywnie nie rodziły do tej pory wątpliwości.
Przypomnijmy, że zagadnienie opodatkowania dochodów zagranicznych dotyczy głównie osób mających miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce (tzw. polskich rezydentów podatkowych). Polski rezydent podatkowy jest zobowiązany do zadeklarowania w Polsce swoich wszystkich dochodów - w tym dochodów uzyskiwanych poza granicami Polski. Bez znaczenia jest fakt, że taki dochód jest również najczęściej opodatkowany już za granicą, bowiem na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub przepisów PIT można unikać podwójnego opodatkowania.
Rezydentem podatkowym w Polsce jest osoba, która:
przebywa w Polsce w danym roku dłużej niż 183 dni (ponad 6 miesięcy),
ma w Polsce powiązania personalne (głównie chodzi o rodzinę) lub powiązania ekonomiczne (tj. w Polsce posiada ośrodek interesów ekonomicznych, w szczególności osiąga większość swoich dochodów).
Wystarczy spełnienie któregoś z powyższych warunków żeby być uznanym za polskiego rezydenta podatkowego.
Nie bez znaczenia są również regulacje odpowiednich umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, które mogą modyfikować rezydencję podatkową ustaloną w oparciu o powyższe polskie przepisy PIT.
Konsekwencją bycia polskim rezydentem podatkowym - są obowiązki podatkowe w Polsce w stosunku do dochodów zagranicznych.
W ostatnich latach nastąpił znaczny wzrost transgranicznej wymiany informacji podatkowych między państwami. Zgodnie ze statystykami OECD z 30 czerwca 2020 r., informacjami podatkowymi, w tym dotyczącymi przepływów finansowych mających swe źródła w zagranicznych bankach, tylko w 2019 r. wymieniało się aż 97 jurysdykcji z całego świata, w tym Polska, Szwajcaria, Cypr, Malta, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Singapur czy też Luksemburg.
W rezultacie tej wymiany, administracja podatkowa z blisko 100 jurysdykcji uzyskała informacje dotyczące około 84 milionów rachunków bankowych obejmujących przepływy środków finansowych opiewające na kwotę oscylującą wokół 10 bilionów euro (bilion to milion milionów). Część z tych informacji zapewne dotyczyła przepływów środków finansowych należących do najbardziej zamożnych obywateli Rzeczypospolitej Polskiej, tj. osób posiadających powyżej 1 mln USD majątku płynnego (środki na rachunkach bankowych, papiery wartościowe, czy też wierzytelności podlegające zbyciu).
Bardziej specyficzne informacje - w tym te nakierowane na ustalenie międzynarodowych struktur zamożnych osób - polskie organy skarbowe mogą uzyskać od zagranicznych władz podatkowych w ramach wymiany informacji na wniosek i z urzędu na podstawie stosownych umów międzynarodowych. W niektórych przypadkach, to polskie organy skarbowe zwracały się do organów podatkowych innych państw w celu ustalenia tzw. efektywnej rezydencji podatkowej osób weryfikowanych ze względu na brak lub bardzo niskie opodatkowanie swoich dochodów w Polsce. Głównie dotyczyło to takich państw jak Zjednoczone Emiraty Arabskie, Portugalia, Malta, Singapur, Cypr, Szwajcaria i Luksemburg.
Na przestrzeni ostatnich kilku lat znacząco zmieniły się przepisy unijnego i międzynarodowego prawa podatkowego, które umożliwiają organom skarbowym zwalczanie unikania opodatkowania na niespotykaną dotąd skalę: ogólna klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania w Ordynacji podatkowej (GAAR) i w międzynarodowych umowach (PPT), przepisy o kontrolowanych spółkach zależnych (CFC), koncepcja rzeczywistego beneficjenta (BO).
Przy okazji zmian w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania, następuje również stopniowo zmiana metod unikania podwójnego opodatkowania (tzw. wyłączenia z progresją) na metodę zaliczenia podatkowego (tzw. kredytu podatkowego), która jest mniej korzystna dla podatników. To nie tylko wprowadza zamieszanie w stosowaniu unikania podwójnego opodatkowania przez Polaków, ale też dodatkowe obowiązki podatkowe wobec fiskusa.
Nie bez znaczenia dla opodatkowania dochodów zagranicznych ma również ostatnia zmiana polskich przepisów PIT i de facto likwidacja tzw. ulgi abolicyjnej. Zmiana ta oznacza, że podatnicy - polscy rezydenci podatkowi, którzy dotychczas nie musieli nawet wykazywać dochodów w Polsce mają teraz taki obowiązek i co więcej w wielu przypadkach będzie się to wiązało z zapłatą dodatkowego podatku w Polsce.
Sprawdź, czy Twoje zagraniczne przychody lub rezydencja podatkowa mogą generować ryzyka i obowiązki podatkowe
W związku z potencjalnymi wątpliwościami dotyczącymi właściwych rozliczeń podatkowych w PIT, ze względu na: zniesienie ulgi abolicyjnej, ogromny wzrost wymiany informacji między różnymi państwami dotyczących środków na rachunkach bankowych, oraz wzrost wymiany innych informacji istotnych dla ustalenia zobowiązań podatkowych,
przygotowaliśmy autorski „Test Zagranicznych Przychodów i Rezydencji Podatkowej”.
Na podstawie podanych informacji, otrzymasz wstępne określenie obszarów ryzyka i potencjalnych obowiązków podatkowych. Jego wypełnienie zajmie około 5 minut.
* Pola obowiązkowe
Administratorem Twoich danych osobowych jest PwC Advisory spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. lub inna spółka z sieci PwC, do której kierujesz zapytanie (lista spółek), z siedzibą w Warszawie (00-633) przy ul. Polnej 11. Dane osobowe przetwarzane będą w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanie ofertowe. Pełna informacja o przetwarzaniu Twoich danych osobowych znajduje się w naszej Polityce prywatności.
Wicedyrektor ds. Strategicznego Doradztwa Podatkowego i Rozstrzygania Sporów, PwC Polska
Tel.: +48 519 506 525