Bez względu jednak na to, jakie jest nasze podejście do KSeF, najprawdopodobniej docelowo stanie się on główną formą wystawiania i odbierania faktur.
Co więcej, przepisy o KSeF w równym stopniu dotyczyć będą np. spółki akcyjnej zatrudniającej kilka tysięcy pracowników, osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą czy jednostki samorządu terytorialnego. Wspólnym mianownikiem dla wyżej wymienionych podmiotów jest oczywiście posiadanie siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce.
Nasze doświadczenie we wdrażaniu faktur ustrukturyzowanych, zarówno w podmiotach komercyjnych, jak i jednostkach samorządu terytorialnego (niezależnie od tego czy to duże miasta, czy mniejsze gminy wiejskie) pokazuje, że w celu odpowiedniego przygotowania się do nowej rzeczywistości, konieczne jest dostosowanie procedur i systemów finansowo - księgowych na wielu różnych płaszczyznach. Co za tym idzie, z pełnym przekonaniem stwierdzamy, że odkładanie działań w tym zakresie na ostatnią chwilę może okazać się strategią błędną i prowadzącą do licznych problemów technicznych i organizacyjnych.
Poniżej zamieszczamy kilka kwestii odnoszących się do tematyki KSeF, które mogą mieć kluczowe znaczenie dla samorządów. Istnieje bowiem kilka obszarów, które z uwagi na specyficzną formę działalności JST, wymagają szczególnego podejścia. Chcielibyśmy jednak podkreślić, że nie jest to zamknięta lista tematów istotnych, niezbędnych do zaadresowania. Co więcej, opisywane zagadnienia nie są omówione w wyczerpujący sposób. Naszym celem było wskazanie jedynie kierunku najważniejszych zmian i obszarów wymagających dostosowania w związku z nadchodzącą nowelizacją.
KSeF jest ogólnokrajowym programem informatycznym, w którym podatnicy mogą wystawiać i otrzymywać elektroniczne faktury ustrukturyzowane. W wielkim uproszczeniu - podatnik przygotowuje plik zawierający informacje mające znaleźć się na fakturze, następnie plik ten wysłany jest do KSeF i jeśli po weryfikacji okazuje się, że zawiera on wszystkie niezbędne dane, wystawiana jest faktura ustrukturyzowana z nadanym jej numerem KSeF.
Zgodnie z obecnie opublikowanymi przepisami obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF będzie obejmował wszystkie transakcje, które do tej pory dokumentowane są fakturami, poza fakturami na rzecz konsumentów (B2C).
Głównym celem wprowadzenia KSeF przez Ministerstwo Finansów jest centralizacja procesu wystawiania i odbierania faktur w obrocie gospodarczym. W nowej rzeczywistości co do zasady systemy księgowe będą połączone z KSeF. Powyższe przełoży się na transparentność procesów fakturowania oraz ich przepływ w czasie rzeczywistym. Nie ulega również wątpliwości, że możliwości kontrolne organów podatkowych będą o wiele większe. Organy te będą bowiem w stanie bez trudu zweryfikować np. datę wystawienia i odbioru faktury oraz okres, w którym podatnik dokonał odliczenia VAT.
W związku z szeregiem zmian o charakterze regulacyjnym i biznesowym, jakie niesie za sobą wprowadzenie KSeF, poniżej przedstawiamy niektóre wyzwania, które wydają się kluczowe z perspektywy jednostek samorządu terytorialnego.
Na koniec jeszcze raz warto podkreślić, że opisane powyżej zagadnienia stanowią jedynie subiektywnie wybrane wątki, będące kroplą w morzu potrzeb związanych z wdrożeniem KSeF. Biorąc pod uwagę specyfikę działalności poszczególnych podmiotów, w każdym przypadku dostosowanie się do nowych zasad może wiązać się z innymi wyzwaniami i wymagać podjęcia innych działań. Niewątpliwie nie wystarczy biernie oczekiwać na rozwiązania technologiczne, które zaproponują dostawcy systemów księgowych. Czas pozostały do wejścia w życie przepisów warto natomiast wykorzystać na analizę własnych transakcji, procedur, struktury zadań pracowników i zawieranych umów.