PwC IT Services pro bono dla Fundacji Marka Kamińskiego - Life Plan Academy
Nasza rola:
PwC IT Services postanowiło zainwestować pro bono swoich pracowników w realizację projektu dla Fundacji Marka Kamińskiego. Projekt to nie tylko wsparcie ważnego celu społecznego, ale także forma rozwoju dla zaangażowanych pracowników.
Klient:
Fundacja Marka Kamińskiego - Life Plan Academy
Kraj:
Polska
Pandemia COVID-19 przyspieszyła cyfryzację większości branż w Polsce i na świecie. Niestety, organizacje pozarządowe pozostały mocno w tyle tego procesu. Brakowało nie tylko kwalifikacji technologicznych w środowisku organizacji społecznych, ale także pomysłu, w jaki sposób może dokonać się transformacja stacjonarnej pomocy osobom w potrzebie na kanały cyfrowe.
Z drugiej strony zagrożenie pandemiczne wywołało w społeczeństwie falę pomocy - masowo szyto maseczki, organizowano pomoc gastronomiczną służbom medycznym, przekazywano pomoc finansową szpitalom. Także pracownicy PwC podjęli szereg inicjatyw wspierających walkę z COVID-19 i jej skutkami. Zespół PwC IT Services wyszedł z inicjatywą wsparcia pro bono wybranej organizacji społecznej w obszarze rozwiązań cyfrowych.
Fundacja Marka Kamińskiego prowadzi program Life Plan Academy, adresowany do młodzieży, której brakuje wsparcia, motywacji i wiary w siebie, co może skutkować poczuciem wykluczenia, czy przerodzić się w stany depresyjne... Co roku fundacja prowadziła program, głównie w formie obozów motywacyjnych. Z powodu pandemii w 2020 r. dotychczasowa forma realizacji LifePlan Academy stała się niemożliwa Fundacja poszukiwała alternatywnych sposobów pracy z dziećmi, a także możliwości zwiększenia skali działania, odpowiadając tym samym na bieżące potrzeby dzieci i warunki otoczenia.
PwC IT Services postanowiło zainwestować pro bono swoich pracowników w realizację projektu dla Fundacji Marka Kamińskiego. Projekt to nie tylko wsparcie ważnego celu społecznego, ale także forma rozwoju dla zaangażowanych pracowników.
LifePlan Academy to seria warsztatów dla dzieci i młodzieży, która jest esencją Metody Biegun, wypracowanej przez Marka Kamińskiego i opisanej w książce “Power4Change”. Jednym z najbardziej skutecznych sposobów dotarcia z programem i pomocy nastolatkom okazała się być aplikacja mobilna, która bazuje na metodzie Mój Biegun, uczącej jak stawiać sobie cele, jak je osiągać i jak czerpać nauki z porażek. Główną grupą docelową ma być młodzież w wieku 14-17 lat z całego świata. Od początku aplikacja ma być darmowa, a w kolejnym etapie również dwujęzyczna (j. polski i j. angielski).
Aplikacja ma w 5 krokach pomóc dzieciom zdobywać swoje cele, ale również uczyć wyciągać wnioski z porażek, rozwijać w sobie umiejętności miękkie, uwierzyć w siebie. Pokazać, że każdy cel można osiągnąć, ale nie cel a droga jest w tym wszystkim najważniejsza.
"Wyzwaniem dla zespołu PwC było przetłumaczenie wizji Marka Kamińskiego i jego metody edukacyjnej, na specyficzne wymagania techniczne aplikacji, z naciskiem nie tylko na walor edukacyjny, ale również rozrywkowy. Obie strony projektu musiały mocno wyjść ze swoich stref komfortu, to dało nam najlepszą przestrzeń do rozwoju naszych umiejętności.”
W krótkim czasie zebrała się grupy chętnych osób, z różnych działów PwC o różnych umiejętnościach w celu zidentyfikowanie potrzeb i określenie wizji aplikacji dla dzieci.
Praca projektowa nie była określona sztywnymi ramami komercyjnego kontraktu (deadliny, budżet), a jedynie czasem wolnym i chęcią zaangażowania członków zespołu. Pracowaliśmy w trybie “best effort” co oznaczało, że zespół mógł się kurczyć i zmieniać w zależności od rozpoczynających się projektów komercyjnych (jednak żaden z członków nie chciał zrezygnować z realizacji swojej części nawet jeśli to oznaczało poświęcanie prywatnego czasu).
W pracach, oprócz dedykowanego project managera, uczestniczyło:
4 analityków biznesowych, którzy definiowali wymagania niefunkcjonalne i funkcjonalne, aspekty utrzymania aplikacji oraz elementy grywalizacyjne
2 UX Designerów tworzących podstawowy produkt naszych prac czyli prototyp w Adobe XD
3 graficzki
2 osoby dodatkowo wspierające warsztaty focusowe i testy użyteczności
Łączne zaangażowanie wszystkich osób to ponad 1 300 godzin wolontariatu.
Przeprowadziliśmy serię warsztatów mających na celu stworzenie wizji aplikacji i jej najważniejszych funkcjonalności - MVP. Zdefiniowane zostały wymagania funkcjonalne i niefunkcjonalne. Powstało kilka wersji prototypów aplikacji oraz konfigurator do ćwiczeń i zadań w aplikacji.
Kolejna seria warsztatów fokusowych z młodzieżą oraz 2 serii testów użyteczności z dziećmi weryfikowała nasze założenia i sposób myślenia. Tworzyliśmy ciekawe zabawy dla młodzieży, ale każdy kontakt bezpośredni z młodzieżą kończył się listą usprawnień i zmian jakich musieliśmy dokonać w naszym pomyśle, aby był on bardziej atrakcyjny dla młodego pokolenia.
Finalnie zakres prac pro bono zakończył się kompletną dokumentacją - gotowym wkładem do kodowania aplikacji.
“Nasz zespół miał unikalną szansę na pracę w środowisku gdzie wspólny cel, zaufanie oraz wewnętrzna dyscyplina były motorem napędowym projektu. Mogliśmy eksperymentować z organizacją projektu, planowaniem struktury warsztatów, zdalną pracą, warsztatami focusowymi. Każdy prześcigał się w polepszaniu swoich efektów prac, szukaniu nowych lepszych pomysłów“
Przekładając nasz projekt na język komercyjny - przeprowadziliśmy fazę discovery, analizę z prototypowaniem oraz dostarczyliśmy wkład do RFP (czyli specyfikację aplikacji - jej wymagania, gotową strategię grywalizacji, konfigurator ćwiczeń oraz prototyp ze wszystkimi ilustracjami, grafikami i motywami). Nasz “klient” dzięki naszej pracy jest gotowy do znalezienia firmy, która zbuduje aplikację i uruchomi projekt.
Jednym z najpiękniejszych rezultatów projektu jest relacja jaką nawiązaliśmy z Panem Markiem Kamińskim, możliwość spotkania i spędzenia z nim czasu, poznawania Jego wizji i sposobu myślenia i podejścia do rozwoju osobistego, wiary we własne możliwości i przekraczania swoich granic - jest to niewątpliwie największą nagrodą dla zaangażowanych osób.
Efektem jest także duma każdego członka zespołu, że mógł uczestniczyć w tym projekcie, który ma potencjał zmienić świat dzieci, młodzieży - pomóc tym, którym nikt inny nie pomaga, zadbać o aspekty, o których szkoła nie mówi, nie uczy. Dostępność tej darmowej aplikacji w języku angielskim i jej uniwersalność może pomóc każdemu, kto nie wie co zrobić ze sobą, jak sięgać po swoje marzenia i jak się nie poddawać - idea jest piękna, wszyscy w nią głęboko wierzymy i jesteśmy dumni, żeby jesteśmy jej częścią.
“Zbudowaliśmy przekonanie wśród naszych pracowników, że najlepszą formą pomocy innym to dzielenie się tym, co jako PwC mamy najcenniejsze, czyli wiedzą i doświadczeniem, a wspieranie organizacji pozarządowych, zwiększenie ich skuteczności i skali działania to wspieranie przez PwC rozwiązywania kluczowych problemów społecznych”
Dzięki aplikacji możliwe będzie rozwijanie w dzieciach i młodzieży poczucia własnej wartości, planowanie swoich marzeń, sięganie po nieosiągalne i niepoddawanie się, akceptowanie niepowodzeń i wyciąganie z nich lekcji. Wizja Marka Kamińskiego to dotarcie i pozytywna zmiana dla miliona osób.
Dzięki bardzo bliskiej współpracy ekspertów biznesowych PwC i pracowników organizacji pozarządowej, wpłynęliśmy na wiedzę i doświadczenie samej fundacji w zakresie prowadzenia projektów IT. Dzięki temu w przyszłości będą w stanie realizować nowe kolejne projekty szybciej i sprawniej.
“Bardzo się cieszę, że aplikacja będzie gotowa jesienią i zrobię wszystko, aby wesprzeć to przedsięwzięcie! Wierzę, że ta aplikacja ma sens i pomoże a nawet uratuje niejedno życie ❤️ Ogromnie dziękuję całemu zespołowi PwC – współpraca z Wami to czysta przyjemność i lekcja na przyszłość. 100% profesjonalizmu i zaangażowania. Obecnie kończymy rozmowy z dostawcami – mamy nadzieję, że aplikacja będzie gotowa jesienią”
Artur Kotow
Microsoft Practice Director, PwC IT Services
Natalia Brzezińska
Project Manager, PwC IT Services
Paulina Koszewska
Manager CSR, PwC Polska