67% polskich firm zmagało się w ostatnich 5 latach z kryzysami

Aż 67% polskich przedsiębiorstw w ciągu ostatnich 5 lat zmagało się z co najmniej jednym kryzysem, z których najdotkliwsze były kryzysy związane z przerwaniem działania firmy i awarie technologiczne. W kolejnych latach firmy obawiają się przede wszystkim ataków cyberprzestępców i kryzysów finansowych – wynika z badania PwC „Global Crisis Survey 2019”. Eksperci zwracają uwagę, że ponad połowa badanych firm nie wprowadziła formalnego podziału odpowiedzialności podczas wystąpienia sytuacji kryzysowych.

Z badania PwC wynika, że wiele firm w ostatnich latach doświadczyło przynajmniej jednego rodzaju kryzysu – w Polsce było to 67% przedsiębiorstw, na świecie 69%. Najwięcej kryzysów dotyczyło płynności finansowej (25%), nadużyć zarządu (23%), a także awarii operacyjnych (takich jak zakłócenie działania) i technologicznych (po 22%). Patrząc na skutki przebytych sytuacji kryzysowych, najdotkliwsze okazują się być te z obszaru operacji i technologii (tj. awaria produktu, zakłócenie łańcucha dostaw, awaria technologiczna).

Wszyscy respondenci, którzy wzięli udział w naszym badaniu, spodziewają się, że w kolejnych latach ich firmy będą musiały zmierzyć się z sytuacją kryzysową. Przy tak szybko zmieniającym się otoczeniu biznesowym, zależności funkcjonowania od technologii i coraz bardziej rygorystycznym regulacjom pytanie o kryzys nie brzmi ‘czy się wydarzy’, ale ‘kiedy’. Dlatego tak ważne jest przygotowanie się na różne scenariusze i wyciąganie właściwych wniosków z przebytych kryzysów. To, co najbardziej rzuca się w oczy przy porównaniu naszych firm z innymi, to brak odpowiedzialności za zarządzanie kryzysowe.

Marcin Klimczak, partner w PwC, lider zespołu usług śledczych i zarządzania ryzykiem nadużyć

Z danych zebranych w raporcie PwC „Zarządzanie kryzysowe. Jak ochronić wartość firmy?” wynika, że aż w 54% firm w Polsce nie istnieje formalny podziału odpowiedzialności za reagowanie na sytuacje kryzysowe. Jak wskazują eksperci, w przygotowanie, reakcję, kontynuację ciągłości działania i komunikację powinny być włączone osoby z różnych działów, w tym zarząd firmy.

Posiadanie planu na wypadek kryzysu jest punktem wyjścia do sprawnego poradzenia sobie z sytuacją, tak samo jak powołanie zespołu, który taki plan będzie realizował. Wytypowanie obszarów najbardziej narażonych na wystąpienie nieprawidłowości, aktualizacja planu kryzysowego, szkolenia dla członków zespołu i przetestowanie jego działania dają firmie szansę na szybszą i skuteczniejszą reakcję w przypadku wystąpienia realnego kryzysu.

Wojciech Czyżewski, wicedyrektor w zespole usług śledczych i zarządzania ryzykiem nadużyć

Co ważne, jedynie 5% polskich firm przyznaje, że przejście przez kryzys pozwoliło na wzmocnienie organizacji. To ogromna różnica w porównaniu z globalnym wynikiem – aż 42% respondentów badania na świecie twierdzi, że ich przedsiębiorstwa po kryzysie znajdują się w lepszej sytuacji niż przed. Tymczasem aż 54% badanych w Polsce uważa, że kryzys spowodował pogorszenie stanu ich firm.

W większym stopniu niż globalni respondenci obawiamy się kryzysów wywołanych przez czynniki rzadko dotykające polskie firmy, jak terroryzm czy klęski żywiołowe. Jednak nawet po przejściu przez najczęściej występujące sytuacje kryzysowe aż 33% polskich przedsiębiorstw nie wprowadziło żadnych zmian w swojej działalności, pozostając podatnymi na te same czynniki w przyszłości.

Paulina Dębska, ekspert w zespole usług śledczych i zarządzania ryzykiem nadużyć w PwC

Skontaktuj się z nami

Jakub Kurasz

Jakub Kurasz

Head of Communications, PwC Polska

Tel.: +48 601 289 381

Piotr Kołomycki

Piotr Kołomycki

Ekspert ds. PR, PwC Polska

Tel.: +48 519 506 606

Mikołaj Mikuszewski

Mikołaj Mikuszewski

Specjalista ds. PR, PwC Polska

Tel.: +48 519 505 900

We unite expertise and tech so you can outthink, outpace and outperform
See how
Obserwuj nas