“Polskie firmy nie wykorzystują w pełni potencjału AI”

Aż 80 proc. pracowników w Polsce wciąż nie ma formalnej zgody na korzystanie z GenAI w pracy

  • Press Release
  • 03 Gru 2025

Odsetek polskich pracowników, którzy nie mają formalnej zgody na korzystanie z narzędzi generatywnej AI w pracy wynosi aż 80 proc. Mimo to, pracownicy nadal posługują się AI do wyszukiwania i weryfikowania informacji (69 proc.) oraz jako wsparcie w kreatywnym pisaniu (40 proc.). Firmy też widzą duże korzyści w sztucznej inteligencji – 75 proc. z nich w ubiegłym roku realizowało projekty z nią związane lub z zaawansowaną analityką, a korzyści są już dla nich widoczne w IT (47 proc.) oraz działalności operacyjnej (40 proc.)  – wynika z raportu PwC Polska “Polskie firmy nie wykorzystują w pełni potencjału AI” przeprowadzonego wśród 187 firm oraz 1 100 osób.

W tegorocznym badaniu 75 proc. firm zadeklarowało, że zrealizowało projekty związane z AI lub zaawansowaną analityką, co stanowi wzrost o 5 pp. względem zeszłorocznego sondażu. Mimo tego wysokiego odsetka, firmy wciąż zbyt małą wagę przykładają strategii w zakresie sztucznej inteligencji. Zaledwie 45 proc. ankietowanych przedsiębiorstw zadeklarowało, że posiada taki dokument. Optymizmem napawa wzrost w tym zakresie, który stanowi +24 pp. względem zeszłego roku.

Brak strategii ma przełożenie na efektywność działań – aż 66 proc. firm deklaruje, że większość ich projektów AI nie jest wdrażana produkcyjnie. Ponadto, 56 proc. z nich twierdzi, że osiągnęło tylko częściowe korzyści ze swoich wdrożeń, lub nie osiągnęło ich w ogóle. Dla osiągania większych korzyści ze sztucznej inteligencji konieczna jest szersza adopcja i długofalowe oraz strategiczne myślenie. Obecnie, tylko 11 proc. firm deklaruje, że większość ich pracowników systematycznie korzysta z wdrożonych rozwiązań AI.

Wyzwaniem dla wielu polskich firm pozostaje nadal przejście od dobrego pomysłu na projekt AI do wdrożenia produkcyjnego. Jest przynajmniej kilka wyzwań, które doprowadzają do takiego stanu rzeczy. Do głównych zaliczam konieczność transformacji technologicznej, koszty i ryzyka z zakresu odporności cyfrowej. Te obawy nie są niebezpodstawne – bezpieczeństwo danych jest kluczowym aspektem przy cyfryzacji i budowaniu wdrożeń AI na dużą skalę. Sposób na rozwiązanie tych problemów jest (na papierze) prosty. Firmy powinny się skupić na budowaniu swoich strategii cyfrowych oraz na współpracy z najlepszymi specjalistami z zakresu technologii

- mówi Jakub Borowiec, partner PwC Polska, lider zespołu Analytics & AI.

Świadomość i korzystanie ze sztucznej inteligencji rośnie – 64 proc. respondentów słyszała o AI, a 54 proc. deklaruje korzystanie z niej. Dla 69 proc. konsumentów, AI to nowy sposób na szybkie i łatwe wyszukiwanie oraz weryfikowanie informacji. To pokazuje jak wiele osób jeszcze nie korzysta z pełnych możliwości technologii, widząc ją bardzie jako konwersacyjna forma Google, zamiast narzędzie do automatyzacji swoich codziennych zadań.

Drugim najczęstszym użyciem AI, które deklaruje 40 proc. konsumentów to wsparcie w przygotowywaniu tekstów, dokumentów lub kreatywnym pisaniu. Jeśli chodzi o oczekiwania, konsumenci chcą, żeby AI było raczej narzędzie wspomagającym niż autonomicznym. Najwięcej konsumentów oczekuje, że AI zmieni oblicze administracji publicznej (82 proc.) oraz wspomoże przeciwdziałanie zmianom klimatycznym (76%). Nasiliły się też obawy w pewnych obszarach – odsetek respondentów skłonnych korzystać z autonomicznych aut zmalał o 10 pp. (do 34 proc.), a popierających wykorzystanie AI w rekrutacji o 3 pp. (do 43 proc.).

Dla skuteczności biznesowej i szerokiej adopcji rozwiązań AI, kluczowe jest, żeby technologia wzmacniała kompetencje ludzi, zamiast ich zastępować. Ze strony konsumenckiej coraz bardziej widoczna (83 proc. respondentów) jest obawa, że nieodpowiedzialne stosowanie AI może negatywnie wpłynąć na demokrację, 81 proc. obawia się że narzędzia mogą przyczynić się do wzrostu skali dezinformacji. Jednak jednocześnie, konsumenci zaczynają rozumieć, że sztuczna inteligencja to narzędzie wspierające, a nie zastępujące. Zaledwie 43 proc. z nich obawia się, że AI może zagrozić ich miejscu pracy

- mówi Kamil Kosiński, partner PwC Polska, zespół Analytics & AI.

Korzyści z wdrażania sztucznej inteligencji przez firmy zaczynają być już widoczne. 66 proc. firm twierdzi, że dzięki AI skróciło czas wykonywania codziennych obowiązków przez swoich pracowników o ponad 10 proc. Drugim obszarem, w którym AI przyniosło największe efekty jest, według 37 proc. firm, obniżenie kosztów operacyjnych. To pokazuje w jakich obszarach narzędzia sztucznej inteligencji będą przynosiły najwięcej korzyści – takich, gdzie procesy są powtarzalne i dobrze zdefiniowane.

Do tych można zaliczyć IT i działalność operacyjną. Według odpowiednio 47 i 40 proc. ankietowanych firm, właśnie w tych obszarach wdrożenie rozwiązań opartych na AI lub zaawansowane analityce przyniosło największe korzyści. Po przeciwnej stronie są podatki i regulacje (compliance), które wskazało zaledwie 9 i 12 proc. przedsiębiorstw. Te korzyści wydają się być przekonywujące dla polskich firm – 63 proc. z nich twierdzi, że AI znacząco wpłynęło na kierunek ich rozwoju oraz oferowane produkty i usługi.

Widzimy, że agenci AI stają się naturalnym kolejnym krokiem rozwoju wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji i automatyzacji. Już 44% firm w Polsce korzysta z nich, a 53% deklaruje dzięki nim obniżenie kosztów. To rozwiązania, które realnie przyspieszają i ułatwiają pracę, ale wymagają też roli człowieka, nie w wykonywaniu zadań, lecz w ich nadzorze i interpretacji wyników. Firmy oczekują od AI większej efektywności, a agenci są dziś jednym z najbardziej obiecujących sposobów, by to osiągnąć

- dodaje Michał Targiel, partner PwC Polska, lider zespołu Intelligent Process Automations & AI.

Przedsiębiorstwa korzystające z agentów AI, za największe ich korzyści uznają: redukcję kosztów (53 proc.), poprawę jakości obsługi klienta (49 proc.) i zwiększanie produktywności (44 proc.). Przyszłość tego rozwiązania też maluje się w jasnych barwach, 51 proc. firm planuje zwiększyć budżet na rozwój rozwiązań AI z powodu zainteresowania agentami AI. Ogółem, 39 proc. firm deklaruje, że wydało od 100 tys. do 500 tys. złotych na inwestycje w projekty związane z AI oraz zaawansowaną analityką.

Pobierz pełną wersję raportu

“Polskie firmy nie wykorzystują w pełni potencjału AI”

Skontaktuj się z nami

Jakub Kurasz

Jakub Kurasz

Head of Communications, PwC Polska

Tel.: +48 601 289 381

Mikołaj Mikuszewski

Mikołaj Mikuszewski

Specjalista ds. PR, PwC Polska

Tel.: +48 519 505 900

Obserwuj nas