Raport PwC

Polskie firmy nie wykorzystują w pełni potencjału AI

Raport AI PwC
  • 16 minute read
  • Grudzień 03, 2025

Znaczenie sztucznej inteligencji wyraźnie wzrosło w ciągu ostatniego roku – zarówno w strategiach firm, jak i w codziennym życiu konsumentów.

 

Tegoroczna edycja raportu PwC Polska pokazuje, że AI, GenAI i Agentic AI stają się czynnikami budującymi realną przewagę konkurencyjną. Aby ta zmiana była jednak trwała, firmy muszą wyjść poza etap eksperymentów. To już jest ten moment, w którym warto zadać sobie pytanie: co muszę zrobić, aby wykorzystać w pełni potencjał AI?

 

Technologia to tylko część układanki. Organizacje w Polsce muszą podejść do AI strategicznie, odpowiedzialnie i inwestować w kompetencje swoich pracowników, zachęcając ich do bezpiecznego korzystania z najnowszych technologii. To niezbędne kroki dla rozszerzenia skali AI, z korzyścią zarówno dla firm, jak i konsumentów

Raport: Polskie firmy nie wykorzystują w pełni potencjału AI

Polscy konsumenci coraz częściej znają i korzystają z AI

W 2024 roku dominowała ciekawość konsumentów wobec AI, w 2025 roku rośnie znajomość i skala korzystania ze sztucznej inteligencji. 64% respondentów słyszało o GenAI, a ponad połowa już ją wykorzystuje. Jednak, zaledwie 12% używa AI codziennie, a tylko 29% kilka razy w tygodniu. 

AI nie jest jeszcze szeroko wykorzystywana, ale też nie jest już ciekawostką i jej znaczenie szybko rośnie. 70% konsumentów chce korzystać ze sztucznej inteligencji do uzyskiwania informacji o produktach w sklepie, a 66% oczekuje wirtualnych przymierzalni. Jednocześnie pojawiają się i obawy. Podobnie jak w ubiegłym roku, Polacy martwią się niekontrolowanym wykorzystaniem AI oraz jej wpływem na demokrację. Konsumenci chcą, aby sztuczna inteligencja była dostępna, ale też przede wszystkim bezpieczna. 

Dla firm oznacza to konieczność inwestowania w innowacyjne rozwiązania, przy zachowaniu odpowiedzialnego podejścia. Organizacje, które potrafią połączyć technologię z bezpieczeństwem i odpowiedzialnością, zyskują nie tylko lojalność klientów, ale też notują realne wzrosty.

Z naszego badania wynika również, że aż 80% pracowników nie ma formalnej zgody na wykorzystywanie GenAI w pracy - to luka, którą organizacje muszą pilnie wypełnić, jeśli chcą skalować wykorzystanie AI w sposób zgodny z regulacjami i oczekiwaniami.

Pytanie: Z jakich powodów i w jakich celach korzystał/a Pan/Pani z narzędzi GenAI? (top 5 odpowiedzi)


Do szybkiego i łatwego wyszukiwania i weryfikowania informacji
%
Na potrzeby wsparcia w przygotowywaniu tekstów, dokumentów lub kreatywnym pisaniu
%
Dla celów rozrywkowych i interesujących konwersacji
%
Dla czynności zawodowych i procesów roboczych
%
Do porównywania produktów, usług przed podjęciem decyzji o zakupie
%

AI zyskuje na znaczeniu wśród dużych firm. Ale wiele inicjatyw zatrzymuje się na etapie PoC

Duże firmy (min. 250 pracowników) coraz częściej sięgają po rozwiązania związane z zaawansowaną analityką oraz AI. Aż 75% organizacji deklaruje realizację takich projektów (wzrost o 5 pp. r/r). Mimo to, zaledwie 33% pomyślnie wdrożyło większość rozpoczętych działań z zakresu sztucznej inteligencji - wiele inicjatyw niestety zatrzymuje się na etapie Proof of Concept.

Organizacje, które chcą w pełni wykorzystać potencjał AI, powinny traktować jej wdrażanie jako transformację biznesową, a nie jedynie projekt technologiczny. To oznacza strategiczne podejście: identyfikację zastosowań o największej wartości, przyspieszenie przejścia od pilotaży do skalowanej produkcji oraz konsekwentne mierzenie zwrotu z inwestycji (ROI). 

Pytanie: Jakie były średnie nakłady inwestycyjne w projekty związane z AI oraz zaawansowaną analityką danych w ciągu ostatnich 24 miesięcy?

Korzyści z AI są realne – szczególnie w obszarach operacyjnych i IT

Firmy, które wdrożyły AI, zauważają konkretne efekty: 66% skróciło czas realizacji codziennych zadań swoich pracowników o co najmniej 10%, a 37% obniżyło koszty operacyjne. Największe korzyści odnotowano w IT, operacjach i cyberbezpieczeństwie, gdzie procesy są powtarzalne i dobrze zdefiniowane. 

Pytanie: W jakich obszarach działalności biznesowej wdrożenie rozwiązań opartych na AI lub zaawansowanej analityce przyniosło największe korzyści w ostatnich dwunastu miesiącach?


IT
%
Działalność operacyjna
%
Cyberbezpieczeństwo
%
Finanse i księgowość
%
Sprzedaż i zakupy
%
Kontroling i sprawozdawczość finansowa
%
Audyt wewnętrzny
%
Zarządzanie ryzykiem
%
Compliance (zgodność z regulacjami)
%
Podatki
%
Inne obszary
%

Agenci AI są coraz częściej używani przez polskie firmy

Już 44% firm w Polsce korzysta z ich wsparcia, a kolejne 14% planuje wdrożenie. 50% firm zamierza zwiększyć budżet na projekty AI, to m.in. efekt rosnącego zainteresowania rozwiązaniami agentowymi. Te liczby to sygnał dla liderów biznesu, jeśli chcesz nadążyć za cyfrową transformacją, uwzględnij agentów AI w strategii swojej organizacji.  

Wdrożenie agentów AI wymaga odwagi, przemyślenia strategii i aktywnego zaangażowania zespołu. Jak pokazuje ankieta PwC wśród globalnych liderów, największymi barierami są nie tylko koszty czy rozwiązania techniczne, ale też nastawienie liderów. 

Pytanie: W jakich obszarach agenci AI przynoszą korzyści w Pana/Pani firmie?


Zwiększają zyskowność
%
Przyspieszają rozwój nowych produktów
%
Poszerzają ofertę produktów i usług
%
Zwiększają elastyczność i odporność firmy na zmiany rynkowe
%
Umożliwiają tworzenie nowocześniejszych produktów i usług
%
Przyspieszają podejmowanie decyzji
%
Zwiększają produktywność
%
Poprawiają jakość obsługi klienta
%
Obniżają koszty
%

Nadszedł czas na realne działania

Choć firmy w Polsce coraz lepiej rozumieją wyzwania związane ze sztuczną inteligencją, to wciąż ponad 1/3 zmaga się z analizą i oceną ryzyka. 

Jak pokazują globalne badania PwC, responsible AI to realna wartość biznesowa. 

Wdrażanie odpowiedzialnych praktyk zarządzania sztuczną inteligencją jak: katalogowanie modeli, ich monitoring, jasne zasady nadzoru i mierzalne wskaźniki, ogranicza liczbę incydentów i generuje wymierne korzyści. Responsible AI to także większa adopcja rozwiązań, ich skalowalność i większa produktywność, która przekłada się na przychody.

W lutym 2025 zaczęły obowiązywać pierwsze wymogi w zakresie budowy i wykorzystywania sztucznej inteligencji, które wynikają z Rozporządzenia AI Act. Ma ono na celu zapewnienie, że systemy AI używane w UE są bezpieczne, przejrzyste, możliwe do śledzenia, niedyskryminujące, przyjazne dla środowiska i nadzorowane przez ludzi. To najwyższy czas, by przemyśleć strategię, zaangażować zespół i zbudować zaufanie, zarówno wewnątrz organizacji, jak i w relacji z klientami.

O badaniach

Konsumenci

Rodzaj badania: Ankieta dotycząca wykorzystania sztucznej inteligencji w codziennym życiu oraz w pracy zawodowej. 

Liczba respondentów: 1,100 

Termin realizacji: wrzesień 2025 

Profil badanych: Różnorodna grupa osób w 5 kategoriach wiekowych, o zróżnicowanym poziomie wykształcenia, pochodzących z różnych regionów Polski. 

Firmy

Rodzaj badania: Badanie przeprowadzone przez PMR na zlecenie PwC Polska. Ankieta analizująca stopień zaawansowania wdrażania rozwiązań AI w polskich przedsiębiorstwach. 

Liczba respondentów: 187 firm 

Termin realizacji: wrzesień 2025 

Profil badanych: Przedsiębiorstwa z 17 różnych branż zatrudniające co najmniej 250 pracowników. Respondenci to osoby decyzyjne odpowiedzialne za implementację rozwiązań AI. 

Raport PwC "Polskie firmy nie wykorzystują w pełni potencjału AI"

Skontaktuj się z nami

Jakub Borowiec

Jakub Borowiec

Partner, lider zespołu Analytics & AI, PwC Polska

Tel.: +48 502 184 506

Michał Targiel

Michał Targiel

Partner, PwC Polska

Tel.: + 48 519 507 138

Kamil Kosiński

Kamil Kosiński

Partner, PwC Polska

Tel.: +48 519 504 021

Michał Gamrot

Michał Gamrot

Senior Manager, PwC Polska

Tel.: +48 519 504 767

Piotr Bochnia

Piotr Bochnia

Senior Manager, PwC Polska

Tel.: +48 519 504 327

Klaudia Bury

Klaudia Bury

Senior Specialist, PwC Polska

Tel.: +48 571 778 375

Agnieszka Stachowiak

Agnieszka Stachowiak

Senior Specialist, PwC Polska

Tel.: +48 519 507 173

Obserwuj nas