Dążymy do osiągnięcia w 2030 roku zerowej emisji netto w zakresie gazów cieplarnianych. Globalne zobowiązanie PwC przekłada się na konkretne cele i istotne zmiany w działalności operacyjnej PwC w Polsce, w tym m.in.:
Dążymy do redukcji emisji GHG o 50% do roku 2030 w porównaniu z rokiem FY19 w zakresach 1 i 2 oraz z zakresu 3 wynikające z podróży służbowych.
Kompensujemy swoje emisje w zakresie 1, 2 oraz w zakresie 3 wynikające z podróży służbowych poprzez wysokiej jakości kredyty węglowe.
Kompleksowo wspieramy klientów w zakresie transformacji ich biznesu w kierunku Net Zero.
Wynajmując powierzchnie biurowe w pierwszej kolejności uwzględniamy te projekty, które korzystają z energii elektrycznej pochodzącej z OZE (Odnawialnych Źródeł Energii).
W biurach PwC Polska w Warszawie, Krakowie, Katowicach, Wrocławiu i Poznaniu korzystamy w 100% z ”zielonej” energii elektrycznej.
Dążymy do tego, aby flota PwC składała się głównie z samochodów elektrycznych i hybrydowych. Od 1 lipca 2024 roku umożliwiamy leasing wyłącznie takich pojazdów.
Staramy się również zapewnić punkty ładowania samochodów elektrycznych w naszych biurach. Posiadamy własne stacje ładowania w Warszawie, Krakowie i Poznaniu, a pracownicy mogą korzystać z ogólnodostępnych ładowarek w biurowcach w Gdańsku i Katowicach.
Odpowiedzialnie planujemy i realizujemy podróże służbowe. Zastępujemy krótkie spotkania typu “jeden na jeden” telekonferencjami. W przypadku podróży krajowych preferowanym środkiem komunikacji jest pociąg. Loty w klasie biznes, która generuje znacząco wyższy ślad węglowy, akceptujemy tylko na trasach powyżej 7 godzin.
Alokujemy budżet na zakup wysokojakościowych kredytów węglowych (carbon credits), równoważących pozostałe emisje z zakresu 1, 2 i 3 związane z podróżami służbowymi, których nie możemy obecnie jeszcze zredukować ani zastąpić.
Prawie wszystkie biura PwC w Polsce znajdują się w budynkach z certyfikatami zrównoważonego budownictwa w systemach BREEAM i LEED, potwierdzającymi dostosowanie obiektów do najwyższych standardów m.in. prozdrowotnych i ekologicznych (tzw. budynki zrównoważone), które mają mniejszy negatywny wpływ na środowisko naturalne w całym cyklu życia.
Biura PwC w Warszawie, Krakowie, Katowicach i Poznaniu posiadają Certyfikat “Obiekt bez barier” - przyznawany przez Fundację Integracja.
Jednym z naszych kluczowych celów jest optymalizacja zużycia energii elektrycznej oraz wdrożenie konkretnych działań zwiększających efektywność energetyczną wynajmowanych przestrzeni biurowych. Przeprowadzony został wewnętrzny audyt – zweryfikowano parametry i możliwości systemów budynkowych, w tym BMS, oraz zarekomendowano konkretne działania, m.in.:
wprowadzenie gaszenia światła w dni robocze o godzinie 19.00 oraz ponowne włączanie o godzinie 7.00.
zmiana temperatury bazowej w biurach w zależności od pory roku (20 stopni Celsjusza z możliwością regulacji +/- 2 stopnie w okresie zimowym oraz 22 stopnie Celsjusza z możliwością regulacji +/- 2 stopnie w okresie letnim).
wprowadzenie pracy naprzemiennych jednostek klimatyzacji dla systemów IT w serwerowniach w Warszawie
wprowadzenie czujników ruchu/obecności na powierzchniach wspólnych biur - instalacja zakończona w Warszawie, Gdańsku i Poznaniu.
W 2023 roku odnowiliśmy biuro w Warszawie, którego powierzchnia to ok. 15 000 m2. Głównym założeniem projektu było to, aby wygląd rearanżowanej przestrzeni maksymalnie dostosować do istniejącego wykończenia wnętrza. Do minimum ograniczyliśmy konieczność usuwania trwałych elementów wyposażenia (mebli, paneli ściennych, zabudowy, schodów, wysp sufitowych), tak aby nie utylizować istniejących materiałów wykończeniowych. Aby wyeliminować konieczność wymiany całych zabudów meblowych, ograniczyliśmy się wyłącznie do wymiany niezbędnych płyt, w szczególności elementów frontowych. Zredukowaliśmy ilości odpadów budowlanych także poprzez wykorzystanie demontowanych elementów w innych miejscach (np. wykładzina). W przypadku nowego wyposażenia meblowego zdecydowaliśmy się na zakup asortymentu, w którym zastosowano naturalne materiały, przede wszystkim drewno (konstrukcja kanap, stopnie schodów, stoły, krzesła).
Z kolei meble ruchome, które nie zostały wykorzystane w biurze dostały nowe życie tj. w większości zostały sprzedane pracownikom i innym podmiotom.
Dbając o zmniejszenie CO2 w przestrzeni biurowej, dodaliśmy w niej sporo nowych elementów roślinnych. Dodatkowo poprzez zastosowanie właściwego rozmieszczenia roślin pozwalającego na optymalne wykorzystanie światła słonecznego w naszym biurze, nie ma konieczności instalacji specjalnych lamp doświetlających.
W Łodzi i Krakowie nie zmieniamy lokalizacji/ nie przeprowadzamy się do nowych biur, żeby nie generować zużycia energii i emisji niezbędnych przy aranżacji nowych powierzchni (wykończenie wnętrza, produkcja mebli, materiałów wykończeniowych, transport /dostawy materiałów, zużycie wody, utylizacja starych materiałów itp), a ograniczyliśmy się jedynie do wykonania niezbędnych prac odświeżających. Podczas negocjacji dotyczących przedłużania umów, uzgadniamy z wynajmującymi realizację prac związanych z ESG – instalację nowoczesnego oświetlenia LED, dostaw “zielonej” energii, ograniczania zużycie wody, montaż czujników ruchu, zastosowanie systemu BMS w budynku.
W trakcie realizacji naszych nowych przestrzeni biurowych dbamy o to, aby materiały wykończeniowe, jakich używamy w aranżacjach, były produkowane z poszanowaniem środowiska naturalnego. Przykładem są rozwiązania, jakie zastosowaliśmy w naszym poznańskim biurze:
wykładzina dywanowa bez podkładu bitumicznego EGE carpets (certyfikowana Cradle to Cradle),
panele akustyczne z filcu PET (z butelek plastikowych pochodzących z recyklingu),
okładziny ścienne z wykorzystaniem tkaniny filcowej PET, zastosowanie sufitów z wełny drzewnej).
Zgodnie z przyjętą strategią redukcji emisji CO2, w ramach zakresu swojej odpowiedzialności zespół ds. Środowiska Pracy podjął szereg działań, w tym m.in.:
Wdrożenie rozwiązania pozwalającego na odbiór korespondencji za pomocą karty ID
(tj. karta wejściowa/budynkowa) – rezygnacja z potwierdzeń papierowych na rzecz elektronicznych.
Negocjacje z dostawcami, aby realizowali dostawy łączone (np. dla kilku działów PwC) jednego dnia, aby zmniejszyć ślad węglowy. Jeśli jest to możliwe, zabiegamy aby dostawy realizowane były na rowerach.
Podczas przetargu na ekspresy oraz dystrybutory do wszystkich naszych biur zostały wybrane urządzenia z funkcjami pozwalającymi obniżyć zużycie energii (funkcja stand by). Obecny dostawca współpracuje z firmą zajmującą się przetwarzaniem fusów z kawy. Kawa, która jest dostarczana do biura jest opatrzona znakiem FairTrade.
W ramach współpracy z naszymi dostawcami artykułów spożywczych do biurowych kuchni, wypracowano szereg działań ekologicznych wspierających strategię Zero Waste:
całkowicie wyeliminowano plastik przy realizacji usług cateringowych – wszystkie posiłki są podawane na zastawie porcelanowej,
stosowane w naszej kantynie opakowania jednorazowe są pochodzenia ekologicznego i posiadają stosowne certyfikaty,
owoce, jakimi częstujemy naszych pracowników, trafiają do naszych biur
w drewnianych opakowaniach wielokrotnego użytku. Natomiast wszystkie odpady
z przetwarzania i selekcji warzyw i owoców naszego dostawcy - na naszą prośbę, są przekazywane do ZOO (w ilości ok. 34 ton rocznie).
Menedżerka ds. Społecznej Odpowiedzialności Biznesu, PwC Polska
Tel.: +48 519 506 294