Poznaj kluczowe wyniki badania przeprowadzonego wśród osób zarządzających i decydentów na temat znaczenia chmury dla biznesu jak i kierunków nadchodzących zmian oraz obszarów, które będą najbardziej podatne na transformacje chmurową.
Wysoka dojrzałość oznacza, że rozwiązania chmurowe stosowane są we wszystkich obszarach działalności m.in. poprzez:
projektowanie usług i rozwiązań biznesowych na bazie zaawansowanych warstw usług chmurowych (PaaS, SaaS),
wysoka synergia usług, platform i zbudowanie holistycznego podejścia dla organizacji przy zachowaniu wysokiej personalizacji dla odbiorcy (zewnętrznego. i wewnętrznego)
zoptymalizowane i efektywne wykorzystanie chmury w miejscach, gdzie przynosi największe korzyści,
potencjalne uwzględnienie strategii multicloud i modelu hybrydowego, jak i potencjalnej dyspersji
wykorzystywanie sprawdzonych metodyk, modeli oraz w sposób optymalny zasobów i kompetencji zewnętrznych,
ustrukturyzowane zarządzanie kompetencjami (m.in. Centrum Kompetencji Chmurowych)
nowy, zoptymalizowany model operacyjny wykorzystujący m.in. zasoby w modelu “as a service”
Niska dojrzałość oznacza fazę testowania pojedynczych rozwiązań.
Wysoki poziom oczekiwań vs. relatywnie niski poziom efektu osiągniętego wynika z wciąż dość niskiej dojrzałości polskiego rynku. Na rynkach bardziej dojrzałych różnica oczekiwania vs. osiągnięte cele jest wyraźnie mniejsza i wynika z urealnienia celu stawianego chmurze.
1. Zapewnienie ciągłości biznesowej
2. Zwiększenie odporości i elastyczności działania
3. Zmniejszenie kosztów
4. Wprowadzanie innowacji w produktach i usługach
5. Przyspieszenie time to market dla nowych produktów, usług
6. Usprawnienie procesu decyzyjnego przez lepszą analizę danych
7. Podnoszenie poziomu satysfakcji klienta
8. Utrzymanie talentów w organizacji i rekrutacja najlepszych
9. Budowa przewagi konkurencyjnej nad nowymi graczami
10. Zwiększenie przychodów
11. Wzmocnienie marki i reputacji
Organizacje poszukują drogi do zapewnienia spójnego i możliwie dynamicznego przejścia do chmury z zachowaniem ciągłości działania – utrzymanie tego stanu jest priorytetem. Zaangażowanie biznesu w projekty transformacyjne traktowane jest jako wyzwanie, ale także szansa - wciąż problemem jest sposób przełożenia języka technologii na efekty biznesowe.
1. Brak mapy korzyści biznesowych (w tym oszczędności) wynikających z programu transformacji chmurowej
2. Ograniczenia w obszarze posiadanej wiedzy i kompetencji technologicznych (zwłaszcza w zakresie technologii cloud) w firmie
3. Brak integracji z istniejącymi systemami i danymi
4. Wyzwania związane z nadzorem/regulacjami.
5. Brak lidera odpowiedzialnego za transformację i technologię
6. Kwestie bezpieczeństwa IT i ochrony prywatności
7. Niejasność/brak określenia zakresu odpowiedzialności ról (w obszarze IT i biznes), obowiązków związanych z posiadaniem technologii chmurowej
8. Niezdolność do utrzymania zaangażowania poszczególnych członków kadry zarządczej i kierowniczej
9. Niezdolność do przypisania/pomiaru wartości
10. Brak strategii dostawców usług w chmurze
11. Brak odpowiednich szkoleń rozwijających umiejętności pracowników do korzystania z nowych narzędzi i rozwiązań chmurowych
12. Brak wsparcia organizacyjnego
Najczęściej wskazywane efekty biznesowe z transformacji chmurowej oczekiwane w perspektywie 3 najbliższych lat związane są z umocnieniem pozycji rynkowej firmy.
W 3-letniej perspektywie liderów widać pozytywny trend w postrzeganiu efektów i korzyści, jakie mogą przynieść transformacje chmurowe. Oczekiwanie zmniejszenia kosztów ustępuje miejsca lepszej efektywności, poprawie obszaru time to market czy potencjalnie zwiększenia konkurencyjności (dzięki chmurze) w długiej perspektywie.
44% - przyspieszenie time to market dla nowych produktów, usług
44% - wprowadzanie innowacji w naszych produktach i usługach, zwiększenie przewagi konkurencyjnej
44% - zapewnienie ciągłości biznesowej
43% - zwiększenie odporności i elastyczności działania
29% - zmniejszenie kosztów
27% - usprawnienie procesu decyzyjnego dzięki lepszej analizie danych