Nagroda TOPBuilder dla PwC Polska

PwC Polska zostało nagrodzone tytułem oraz statuetką TOPBuilder za Działania edukacyjno-doradcze oraz udział w projektach dla branży budowlanej

TOPBuilder to jedna z najbardziej cenionych nagród na polskim rynku budowlanym. 

Kapituła nagradza statuetką TOPBuilder najwyższej jakości produkty i rozwiązania budowlane oraz realizacje, w których zastosowano nowoczesne rozwiązania architektoniczne, konstrukcyjne, materiałowe i technologiczne, a także produkty IT mające zastosowanie w architekturze i budownictwie. Tytułem i statuetką TOPBuilder nagradzane są również usługi i produkty finansowe oraz projekty, inicjatywy, programy i przedsięwzięcia dedykowane branży budowlanej.

Pełna lista zwycięzców jest dostępna na stronie.

Transparentna informacja jest filarem zaufania w biznesie. Uznaliśmy, że ważne z perspektywy całej gospodarki firmy z sektora budowlanego w Polsce zasługują na pełne, wiarygodne i rzetelne zestawienie dotyczące pozycji finansowej jego liderów. 

Ranking Build The Future został zapoczątkowany w 2019 roku. Od tego momentu, co roku analizujemy finanse kilku tysięcy spółek, aby wyłonić top 100 w trzech kategoriach: generalni wykonawcy, deweloperzy oraz producenci materiałów budowlanych.

Poza sytuacją finansową, staramy się także analizować i prezentować inne aspekty działalności przedsiębiorstw. W wakacje 2020 roku przeprowadziliśmy wywiady i ankiety online z przedstawicielami branży. Rozmawialiśmy o ich planach i perspektywach na przyszłość, o pomysłach na zwiększenie rentowności, a także o nowych trendach i technologiach w budownictwie i o tym, jak firmy radzą sobie w czasach pandemii. Teraz, jeszcze bardziej niż przed rokiem, potrzebne jest kompleksowe spojrzenie na sektor budowlany. Projekt Build the Future jest też punktem wyjścia do szerszej dyskusji o kondycji branży, jej wyzwaniach i szansach na czasy pandemii i po niej. Do takiej wymiany myśli i wiedzy zapraszamy wszystkich uczestników rynku. Planujemy kolejne edycje badania. Wyniki wywiadów znaleźć można w komentarzach do rankingów oraz na naszych stronach internetowych. Mamy nadzieję, że pomagają one czytelnikom porównać swoją sytuację z kondycją podobnych przedsiębiorstw i stanowią inspirację.

"Ranking 100 największych firm budowlanych powstał przede wszystkim jako odpowiedź na zapotrzebowanie uczestników rynku budowlanego, zgłaszane już od dłuższego czasu. Główna idea, która przyświeca nam od początku współpracy z Builderem przy tworzeniu rankingu, to wzmocnienie transparentności, a także dostarczenie wniosków i informacji, które są użyteczne i wartościowe z perspektywy uczestników rynku. Wnioski te mogą być wykorzystane zarówno przez firmy, które działają w branży, jak i przez wielu innych interesariuszy, takich jak na przykład podmioty finansujące, a także przez regulatorów rynku czy też osoby odpowiedzialne za proponowanie rozwiązań legislacyjnych. Dodatkowo, coroczny ranking pozwala lepiej zrozumieć kondycję branży budowlanej w danym momencie, a także kierunki, w jakich rozwija się rynek budowlany, z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych segmentów (generalni wykonawcy, producenci materiałów budowlanych, deweloperzy)."

Krzysztof SieczkowskiDyrektor, PwC Polska

Co miesiąc oddajemy w ręce czytelników magazynu Builder teksty ekspertów PwC ze wskazówkami z różnych obszarów działalności przedsiębiorstw budowlanych, m. in. dotyczące regulacji prawnych, ulg podatkowych, transformacji biznesu, ESG czy wątków tak istotnych dla branży jak PPP czy BIM. W planach mamy także bliższe przyjrzenie się sytuacji giełdowych spółek budowlanych.

Chcemy aby projekt był w możliwie dużym stopniu współtworzony przez branżę, dlatego zaprosiliśmy do współpracy Radę Programową, kolejne rankingi i działania w ramach projektu Build the Future konsultujemy z przedstawicielami rynku. 

Niezmiernie cieszy nas pozytywny odbiór naszej aktywności. Każdy kontakt ze strony przedsiębiorców pozwala nam na spojrzenie na projekt z nowej perspektywy. Z radością obserwujemy także, że rankingi publikowane są na stronach internetowych oraz w social mediach firm, które się w nich znalazły. Utwierdza nas to w przekonaniu, że istniała potrzeba stworzenia tego rodzaju publikacji. 

Trzecia edycja rankingu będzie szczególnie istotną i ciekawą, ponieważ pokaże, jaki wpływ na branżę wywarła pandemia COVID-19. Kryzys spowodowany pandemią jest nieporównywalny do żadnych innych z przeszłości. Mimo że budownictwo nie zostało dotknięte całkowitym lock-downem, nie oznacza to braku dodatkowych trudności, choćby związanych z częściowym odpływem pracowników zagranicznych czy zaostrzonymi normami sanitarnymi.

Mamy nadzieję, że już wkrótce sytuacja pandemiczna zostanie opanowana i będziemy mogli zaprosić przedstawicieli biznesów budowlanych do dyskusji na żywo. Mamy w planach organizację debat i spotkań, które pozwolą reprezentantom branży budowlanej na wspólne dyskusje o przyszłości sektora oraz poszukiwanie obszarów do rozwoju i współpracy.

Niezmiernie cieszy nas zainteresowanie branży rankingami największych firm, ilość kontaktów, komentarzy i publikacji rankingu, jak również otwartość i chęć dyskusji o wyzwaniach i szansach stojących przed firmami budowlanymi. Choć branża budowlana zdaje się zachowywać stabilną pozycję w czasie pandemii a jej przedstawiciele wskazywali raczej optymistyczne scenariusze rozwoju w najbliższych latach w czasie zrealizowanego przez nas badania, to jednocześnie w trakcie tych rozmów pojawiły się pewne “pęknięcia na fundamentach”. Przykładem może być chociażby innowacyjność, która z jednej strony jest przez wiele firm wskazywana jako jedna z podstaw zdobywania przewagi konkurencyjnej, ale z drugiej strony trudna do sfinansowania z uwagi na niskie marże w wielu segmentach branży budowlanej i nadal ogromną wagę ceny w procesie podejmowania decyzji. Dodatkowo, przedstawiciele branży budowlanej rzadko decydują się na korzystanie np. z dotacji na opracowywanie innowacyjnych produktów lub rozwiązań. Na tego typu zjawiska chcemy poprzez projekt Build the Future zwracać uwagę. Wśród trendów wskazywanych przez firmy budowlane jako te, które będą mieć istotny wpływ na kształt rynku budowlanego, znajdują się m.in. wzrost popularności prefabrykacji, budownictwa drewnianego oraz energooszczędnego, rozwój infrastruktury i logistyki (w tym również logistyki wspierającej branżę e-commerce), nowe modele urbanistyczne. To wszystko zwiastuje ciekawy czas na rynku budowlanym i cieszymy się, że możemy w tym aktywnie uczestniczyć.

Ewelina GrzelakWicedyrektor, PwC Polska

Skontaktuj się z nami

Ewelina Grzelak

Ewelina Grzelak

Dyrektor, PwC Polska

Tel.: +48 502 184 491

Anna Waszkiewicz

Anna Waszkiewicz

Marketing, Komunikacja i Rozwój Biznesu, PwC Polska

Tel.: +48 519 508 489

Obserwuj nas