Przyszłość branży rozrywki i mediów będzie kształtowana przez dynamiczne zmiany technologiczne oraz konieczność dostosowania się do ewoluujących preferencji konsumentów. W obliczu rosnących kosztów życia, coraz więcej odbiorców wybiera tańsze formy rozrywki, takie jak darmowe treści online czy platformy streamingowe z reklamami.
Firmy w tej branży muszą nie tylko dostarczać wysokiej jakości treści, ale także oferować elastyczne modele płatności, aby skutecznie przyciągać i zatrzymywać użytkowników. Firmy powinny skupić się na reinwencji modeli biznesowych oraz ponownym zdefiniowaniu sposobu tworzenia, dostarczania i generowania wartości dla konsumentów. Może to prowadzić do istotnych zmian w strategiach przychodowych, obsłudze klientów i dostosowaniu się do ich zmieniających się oczekiwań oczekiwań i sposobie jaki konsumują treść. Adaptacja do cyfrowych ekosystemów i wykorzystanie generatywnej sztucznej inteligencji przyniesie korzyści w zakresie efektywności i produktywności, umożliwiając firmom skuteczne poruszanie się w zmieniającym się krajobrazie rynkowym.
PwC Global Entertainment & Media Outlook dostarcza istotnych danych i analiz, które pozwalają naświetlić strategiczne kierunki, jakie firmy powinny obrać, aby utrzymać wyniki i wzrost w coraz bardziej złożonym i konkurencyjnym środowisku. Kolejna edycja raportu “Perspektywy rozwoju branży rozrywki i mediów w Polsce” zawiera dogłębne spojrzenie na to, jak będzie rozwijać się polski rynek rozrywki i mediów w ciągu najbliższych pięciu lat.
W 2024 roku polska branża rozrywki i mediów osiągnie całkowite przychody na poziomie 64,8 miliarda złotych, co stanowi 5% wzrost w porównaniu do roku 2023. Prognozy na lata 2023-2028 wskazują na umiarkowane tempo wzrostu przychodów na poziomie 3,8% CAGR (średnia roczna stopu wzrostu przychodów), co pozwoli osiągnąć wartość 74,4 miliarda złotych do 2028 roku.
Źródło: Global Entertainment & Media Outlook 2024–2028
Tylko sektor gazet, magazynów i książek będzie odnotowywać spadki przychodów, podczas gdy pozostałe segmenty branży będą notować wzrost. Polska wyróżnia się też na tle globalnych trendów, ponieważ telewizja tradycyjna nadal utrzymuje silną pozycję, podczas gdy w innych krajach traci na rzecz streamingu wideo.
Trzema największymi sektorami w branży rozrywki i mediów w Polsce pod względem przychodów są dostęp do internetu, tradycyjna telewizja, reklama internetowa, które stanowią kolejno 40%, 16% i 16% przychodów. Największy śródroczny wzrosty przychodów na rynku odnotowują w okresie prognozy reklama internetowa, gry wideo, usługi OTT i kino.
Dostęp do Internetu jest największym co do wielkości segmentem pod względem wysokości przychodów na polskim rynku rozrywki i mediów. W 2024 r. przychody z tego sektora będą wynosić 26,3 mld zł i będą rosły w tempie 1.4% CAGR w ciągu 5 lat. Najszybciej w tym segmencie rozwija się Internet mobilny, który rośnie w tempie 1.8% CAGR.
Polski rynek telewizji tradycyjnej w 2024 r. przekroczy 10,7 mld zł. Przychody w tym segmencie będą wzrastać o 1,4% CAGR i w 2008 r. osiągną 11,3 mld zł.
W skład przychodów w tym segmencie wchodzi abonament telewizyjny, reklama telewizyjna i publiczne opłat licencyjne.
Sektor telewizji tradycyjnej jest obecnie drugim co wielkości przychodów sektorem w całej branży rozrywki i mediów.
Od 2019 roku polski rynek usług Over-the-Top wideo wzrósł trzykrotnie, zwiększając się o 29,1% w 2023 roku, osiągając przychody w wysokości 3,2 mld PLN. W 2024 r. przychody z usług OTT wideo osiągną wartość 3,5 mld zł i będą rosły w tempie 6,7% CAGR przez najbliższe 5 lat osiągając 4,4 mld zł w 2028 r.
Polska ma najszybciej rosnący rynek reklamy internetowej w Europie Środkowej i Wschodniej. Przychody z segmentu reklamy internetowej w Polsce wyniosą w 2024 roku 10,6 mld zł i będą rosły najdynamiczniej na całym rynku E&M w tempie 12,2% CAGR osiągając 12,2 mld zł do 2028 roku.
Wszystkie formaty reklamy wzrosną w okresie prognozy, przy czym najszybciej rosnącą kategorią będzie reklama wideo z oczekiwanym wzrostem CAGR do 16,5%.
Przychody z segmentu reklamy telewizyjnej w Polsce wyniosą w 2024 roku 3,5 mld zł i będą rosły w tempie 0,9% CAGR, osiągając 3,6 mld zł do 2028 roku. Wzrost rynku reklamy telewizyjnej w Polsce w prognozowanym okresie to odwrotny trend w porównaniu do światowych rynków, na których przychody z reklamy telewizyjnej maleją do -1,6% CAGR.
Przychody z reklamy zewnętrznej w Polsce w 2024 r. będą wynosić 732 mln zł. W okresie prognozy wzrost przychodów na poziomie 3,1% CAGR sprawi, że rynek wzrośnie do 812 mln zł w 2028 r. Polska, będąc największym rynkiem reklamy zewnętrznej pod względem przychodów w Europie Środkowo-Wschodniej, doświadcza wolniejszego rozwoju reklamy DOOH. w porównaniu z resztą regionu.
Przychody z polskiego rynek gier wideo w 2024 r. przekroczy 4,3 mld zł. W 2028 r. rynek gier osiągnie 5,5 mld zł, przy wzroście 6,8% CAGR. W skład przychodów z sektor gier wideo wchodzą tradycyjne gry wideo, gry social/casual i zintegrowana reklama w grach wideo. Przychody z gier społecznościowych, casualowych oraz gier w aplikacjach mobilnych na polskim rynku dynamicznie rosną. Największy przychody dla branży generuje podsegment gier social/casual, który w 2024 r. wyniosą 3,2 mld zł.
Kina w Polsce w 2024 r. osiągnęły 1,1 mld zł i będą wzrastać w tempie 6% CAGR osiągając w 2028 roku 1,4 mln zł. Główną część przychodów w tym segmencie stanowią przychody ze sprzedaży biletów. Przychody z box office w Polsce mają wzrosnąć o 6,1% CAGR w okresie prognozy, osiągając 1,3 mld PLN. Przychody z reklamy kinowej w Polsce w 2024 r. będą stanowić 130 mln zł.
W 2024 r. przychody na rynku przekroczą 3,6 mld zł i będa spadać w tempie -0,1% CAGR osiągając w 2028 r. 3,4 mld zł. Rynek prasowy i wydawniczy w Polsce stoi przed wyzwaniami, ponieważ przychody z tradycyjnych wydań drukowanych maleją, a wzrost przychodów z wydań cyfrowych nie rekompensuje tych strat. W 2024 r. przychody z segmentów osiągną wartość: gazety– 1,3 mld zł, czasopisma – 1,1 mld zł, książki drukowane – 957 mln zł, książki elektroniczne (audiobooki, e-booki) – 155 mln zł.
Polski rynek muzyczny w 2024 r. osiągnie 2,5 mld zł przychodów, które będą rosnąć w tempie 3% CAGR osiągając w 2028 r. 2,8 mld zł. W polsce branże muzyczną tworzą nagrania muzyczne, radio i wydarzenia muzyczne. W Polsce, streaming muzyki napędza wzrost przychodów z nagrań muzycznych i rekompensuje spadki przychodów nagrań fizycznych. W 2024 r. przychody ze streaming muzyki wyniosą 714 mln zł i będą rosły w tempie 6,4% CAGR.
Playback of this video is not currently available
Raport PwC “Perspektywy rozwoju branży rozrywki i mediów w Polsce 2024-2028” dostarcza istotnych danych i prognoz, które naświetlają strategiczne ścieżki, jakie firmy powinny rozważyć, aby utrzymać wyniki i wzrost w coraz bardziej złożonym i konkurencyjnym środowisku. Tegoroczna edycja raportu Global Entertainment & Media Outlook jest już 25. edycją globalnego raportu i przedstawia trendy, które będą kształtować i napędzać rynek rozrywki i mediów w ciągu najbliższych 5 lat. Analiza danych z 53 terytoriów na świecie pozwoliła uzyskać najbardziej wiarygodny obraz oraz perspektywy rozwoju dla wszystkich segmentów rynku rozrywki i mediów.
Specjalista ds. Marketingu, Komunikacji i Rozwoju Biznesu, PwC Polska
Tel.: +48 519 507 317