Pięcioletnia prognoza wydatków konsumentów oraz reklamodawców w branży telekomunikacji, rozrywki i mediów.

Perspektywy rozwoju branży rozrywki i mediów w Polsce 2024-2028

Global Entertainment & Media Outlook 2024–2028
  • Report
  • 8 minute read
  • 26 Lis 2024

W 2024 roku wartość przychodów polskiego rynku rozrywki i mediów przekroczy 64,8 miliarda złotych. Do 2028 roku średnioroczny wzrost przychodów w Polsce wyniesie 3,8% CAGR, co jest nieco poniżej globalnego tempa wzrostu wynoszącego 3,9% CAGR. Mimo to sektor ten nadal dynamicznie się rozwija

 

Największy udział w polskim rynku mają przychody z dostępu do internetu, tradycyjnej telewizji oraz reklamy internetowej. Te segmenty napędzają rozwój branży, oferując szerokie możliwości zarówno dla konsumentów, jak i reklamodawców.

 

Zapoznaj się z raportem, aby odkryć kluczowe dane, najnowsze trendy oraz perspektywy rozwoju rynku rozrywki i mediów w Polsce, które pomogą tobie w kształtowaniu strategii na przyszłość.

Perspektywy rozwoju branży rozrywki i mediów w Polsce 2024-2028

64,8 mld zł

wartość polskiego rynku rozrywki i mediów w 2024 r.

74,4 mld zł

wartość polskiego rynku rozrywki i mediów w 2028 r.

3,8 %

średnia roczna stopu wzrostu przychodów z branży rozrywki i mediów w Polsce (CAGR 2023-2028)

26,3 mld zł

dostęp do Internetu w 2024 r. (40% udziału przychodów rynku E&M)

10,7 mld zł

tradycyjna telewizja w 2024 r. (16,2% udziału przychodów rynku E&M)

10,6 mld zł

reklama internetowa w 2024 r. (16% udziału przychodów rynku E&M)

Jak będzie wyglądać branża rozrywki i mediów w najbliższych 5 latach?

Przyszłość branży rozrywki i mediów będzie kształtowana przez dynamiczne zmiany technologiczne oraz konieczność dostosowania się do ewoluujących preferencji konsumentów. W obliczu rosnących kosztów życia, coraz więcej odbiorców wybiera tańsze formy rozrywki, takie jak darmowe treści online czy platformy streamingowe z reklamami.

Firmy w tej branży muszą nie tylko dostarczać wysokiej jakości treści, ale także oferować elastyczne modele płatności, aby skutecznie przyciągać i zatrzymywać użytkowników. 

Firmy powinny skupić się na reinwencji modeli biznesowych oraz ponownym zdefiniowaniu sposobu tworzenia, dostarczania i generowania wartości dla konsumentów. Może to prowadzić do istotnych zmian w strategiach przychodowych, obsłudze klientów i dostosowaniu się do ich zmieniających się oczekiwań oczekiwań i sposobie jaki konsumują treść. Adaptacja do cyfrowych ekosystemów i wykorzystanie generatywnej sztucznej inteligencji przyniesie korzyści w zakresie efektywności i produktywności, umożliwiając firmom skuteczne poruszanie się w zmieniającym się krajobrazie rynkowym.


PwC Global Entertainment & Media Outlook dostarcza istotnych danych i analiz, które pozwalają naświetlić strategiczne kierunki, jakie firmy powinny obrać, aby utrzymać wyniki i wzrost w coraz bardziej złożonym i konkurencyjnym środowisku. Kolejna edycja raportu “Perspektywy rozwoju branży rozrywki i mediów w Polsce” zawiera dogłębne spojrzenie na to, jak będzie rozwijać się polski rynek rozrywki i mediów w ciągu najbliższych pięciu lat.

Branża rozrywki i mediów w Polsce

W 2024 roku polska branża rozrywki i mediów osiągnie całkowite przychody na poziomie 64,8 miliarda złotych, co stanowi 5% wzrost w porównaniu do roku 2023. Prognozy na lata 2023-2028 wskazują na umiarkowane tempo wzrostu przychodów na poziomie 3,8% CAGR (średnia roczna stopu wzrostu przychodów), co pozwoli osiągnąć wartość 74,4 miliarda złotych do 2028 roku.

Źródło: Global Entertainment & Media Outlook 2024–2028

Tylko sektor gazet, magazynów i książek będzie odnotowywać spadki przychodów, podczas gdy pozostałe segmenty branży będą notować wzrost. Polska wyróżnia się też na tle globalnych trendów, ponieważ telewizja tradycyjna nadal utrzymuje silną pozycję, podczas gdy w innych krajach traci na rzecz streamingu wideo. 

Trzema największymi sektorami w branży rozrywki i mediów w Polsce pod względem przychodów są dostęp do internetu, tradycyjna telewizja, reklama internetowa, które stanowią kolejno 40%, 16% i 16% przychodów.  Największy śródroczny wzrosty przychodów na rynku odnotowują w okresie prognozy reklama internetowa, gry wideo, usługi OTT i kino.  

Prognozy dla wybranych segmentów rynku rozrywki i mediów w Polsce

Dostęp do internetu

Dostęp do Internetu jest największym co do wielkości segmentem pod względem wysokości przychodów na polskim rynku rozrywki i mediów.  W 2024 r. przychody z tego sektora będą wynosić 26,3 mld zł i będą rosły w tempie 1.4% CAGR w ciągu 5 lat. Najszybciej w tym segmencie rozwija się Internet mobilny, który rośnie w tempie 1.8% CAGR.

Przeczytaj więcej w raporcie

Polski rynek telewizji tradycyjnej w 2024 r. przekroczy 10,7 mld zł. Przychody w tym segmencie będą wzrastać o 1,4% CAGR i w 2008 r. osiągną 11,3 mld zł.
W skład przychodów w tym segmencie wchodzi abonament telewizyjny,  reklama telewizyjna i publiczne opłat licencyjne.   

Sektor telewizji tradycyjnej jest obecnie drugim co wielkości przychodów sektorem  w całej branży rozrywki i mediów. 

Przeczytaj więcej w raporcie

Usługi OTT

Od 2019 roku polski rynek usług Over-the-Top wideo wzrósł trzykrotnie, zwiększając się o 29,1% w 2023 roku, osiągając przychody w wysokości 3,2 mld PLN. W 2024 r. przychody z usług OTT wideo  osiągną wartość 3,5 mld zł i będą rosły w tempie 6,7% CAGR przez najbliższe 5 lat osiągając 4,4 mld zł w 2028 r.

Przeczytaj więcej w raporcie

Dostęp do internetu

Polska ma najszybciej rosnący rynek reklamy internetowej w Europie Środkowej i Wschodniej. Przychody z segmentu reklamy internetowej w Polsce wyniosą w 2024 roku 10,6 mld zł i będą rosły najdynamiczniej na całym rynku E&M w tempie 12,2% CAGR osiągając 12,2 mld zł do 2028 roku. 

Wszystkie formaty reklamy wzrosną w okresie prognozy, przy czym najszybciej rosnącą kategorią będzie reklama wideo z oczekiwanym wzrostem CAGR do 16,5%.

Przeczytaj więcej w raporcie

Reklama telewizyjna

Przychody z segmentu reklamy telewizyjnej w Polsce wyniosą w 2024 roku 3,5 mld zł i będą rosły w tempie 0,9% CAGR, osiągając 3,6 mld zł do 2028 roku. Wzrost rynku reklamy telewizyjnej w Polsce w prognozowanym okresie to odwrotny trend w porównaniu do światowych rynków, na których przychody z reklamy telewizyjnej maleją do -1,6% CAGR.

Przeczytaj więcej w raporcie

Reklama zewnętrzna

Przychody z reklamy zewnętrznej w Polsce w 2024 r. będą wynosić 732 mln zł. W okresie prognozy wzrost przychodów na poziomie 3,1% CAGR sprawi, że rynek wzrośnie do 812 mln zł w 2028 r. Polska, będąc największym rynkiem reklamy zewnętrznej pod względem przychodów w Europie Środkowo-Wschodniej, doświadcza wolniejszego rozwoju reklamy DOOH. w porównaniu z resztą regionu.

Przeczytaj więcej w raporcie

Dostęp do internetu

Przychody z polskiego rynek gier wideo w 2024 r. przekroczy 4,3 mld zł. W 2028 r. rynek gier osiągnie 5,5 mld zł, przy wzroście 6,8% CAGR. W skład przychodów z sektor gier wideo wchodzą tradycyjne gry wideo, gry social/casual i zintegrowana reklama w grach wideo. Przychody z gier społecznościowych, casualowych oraz gier w aplikacjach mobilnych na polskim rynku dynamicznie rosną. Największy przychody dla branży generuje podsegment gier social/casual, który w 2024 r. wyniosą  3,2 mld zł.

Przeczytaj więcej w raporcie

Dostęp do internetu

Kina w Polsce w 2024 r. osiągnęły 1,1 mld zł i będą wzrastać w tempie 6% CAGR osiągając w 2028 roku 1,4 mln zł. Główną część przychodów w tym segmencie stanowią przychody ze sprzedaży biletów. Przychody z box office w Polsce mają wzrosnąć o 6,1% CAGR w okresie prognozy, osiągając 1,3 mld PLN. Przychody z reklamy kinowej w Polsce w 2024 r. będą stanowić 130 mln zł.

Przeczytaj więcej w raporcie

W 2024 r. przychody na rynku przekroczą 3,6 mld zł i będa spadać w tempie -0,1% CAGR osiągając w 2028 r. 3,4 mld zł. Rynek prasowy i wydawniczy w Polsce stoi przed wyzwaniami, ponieważ przychody z tradycyjnych wydań drukowanych maleją, a wzrost przychodów z wydań cyfrowych nie rekompensuje tych strat. W 2024 r. przychody z segmentów osiągną wartość: gazety– 1,3 mld zł,  czasopisma – 1,1 mld zł, książki drukowane – 957 mln zł, książki elektroniczne (audiobooki, e-booki) – 155 mln zł.

Przeczytaj więcej w raporcie

Polski rynek muzyczny w 2024 r. osiągnie 2,5 mld zł przychodów, które będą rosnąć w tempie 3% CAGR osiągając w 2028 r. 2,8 mld zł. W polsce branże muzyczną tworzą nagrania muzyczne, radio i wydarzenia muzyczne. W Polsce, streaming muzyki napędza wzrost przychodów z nagrań muzycznych i rekompensuje spadki przychodów nagrań fizycznych. W 2024 r. przychody ze streaming muzyki wyniosą 714 mln zł i będą rosły w tempie 6,4% CAGR. 

Przeczytaj więcej w raporcie

O raporcie

Video

Raport Media Outlook

1:14
More tools
  • Transcript
  • Full screen
  • Share
  • Closed captions

Playback of this video is not currently available

Transcript

Raport PwC “Perspektywy rozwoju branży rozrywki i mediów w Polsce 2024-2028” dostarcza istotnych danych i prognoz, które naświetlają strategiczne ścieżki, jakie firmy powinny rozważyć, aby utrzymać wyniki i wzrost w coraz bardziej złożonym i konkurencyjnym środowisku. Tegoroczna edycja raportu Global Entertainment & Media Outlook jest już 25. edycją globalnego raportu i przedstawia trendy, które będą kształtować i napędzać rynek rozrywki i mediów w ciągu najbliższych 5 lat. Analiza danych z 53 terytoriów na świecie pozwoliła uzyskać najbardziej wiarygodny obraz oraz perspektywy rozwoju dla wszystkich segmentów rynku rozrywki i mediów.

Raport "Perspektywy rozwoju branży rozrywki i mediów w Polsce 2024-2028"

Skontaktuj się z nami

Marcin  Sidelnik

Marcin Sidelnik

Partner, PwC Polska

Tel.: +48 502 184 961

Paweł Wesołowski

Paweł Wesołowski

Partner, PwC Polska

Tel.: +48 22 746 4247

Małgorzata Górna

Małgorzata Górna

Partnerka, PwC Polska

Tel.: +48 519 504 246

Szymon Korpanty

Szymon Korpanty

Specjalista ds. Marketingu, Komunikacji i Rozwoju Biznesu, PwC Polska

Tel.: +48 519 507 317

Obserwuj nas