{{item.title}}
{{item.text}}
{{item.title}}
{{item.text}}
Kwestie ochrony środowiska nabierają w dzisiejszym świecie coraz większego znaczenia. Rośnie świadomość wpływu na otoczenie, jaki poprzez swoją działalność, wywiera człowiek. Wraz ze wzrostem tej świadomości, pojawiają się również nowe regulacje i zmiany w już funkcjonujących przepisach, które mają za zadanie uporządkować i zminimalizować negatywny wpływ gospodarki na ekosystem.
Obserwujemy, że w ostatnich latach kontrole organów inspekcji coraz częściej obejmują również przedsiębiorstwa z obszaru dystrybucji czy marketingu, które nie prowadzą działalności produkcyjnej i w związku z tym często nie są świadome ciążących na nich obowiązków zarówno sprawozdawczych jak i finansowych.
Dane statystyczne wskazują, że w okresie od 2018 do 2020 roku kwoty nałożonych w toku kontroli organów inspekcji kar wzrosły o około 50 % co jest wyraźnym sygnałem wskazującym na obecny kierunek działań polskich organów środowiskowych.
Zarządzanie problematyką związaną z regulacjami środowiskowymi jest zatem jednym z ważniejszych wyzwań stojących obecnie przed przedsiębiorcami.
Oferujemy kompleksowe usługi dopasowane do przedmiotu działalności oraz indywidualnych potrzeb klienta.
Dokonujemy całościowego przeglądu i oceny ryzyka pod kątem środowiskowym, które każdorazowo dopasowywane są do działalności oraz potrzeb klienta, dzięki czemu skorzystać z nich mogą zarówno przedsiębiorstwa produkcyjne jak również spółki dystrybucyjne i marketingowe.
Świadczymy kompleksową obsługę w ramach tzw. compliance’u środowiskowego, którego zakres dopasowujemy indywidualne do rodzaju prowadzonej działalności oraz oczekiwań klienta.
Przygotowujemy sprawozdania i raporty związane z regulacjami środowiskowymi w różnych sektorach.
Doradzamy w zakresie interpretacji przepisów dotyczących ochrony środowiska.
Opracowujemy pisma, wnioski do organów środowiskowych, dokumentację niezbędną do uzyskania pozwoleń środowiskowych.
Wspieramy w toku kontroli organów inspekcji.
Obowiązek opłaty wynika bezpośrednio z art. 268 i 269 ustawy Prawo Wodne, zgodnie z którymi opłaty za usługi wodne uiszcza się m.in za:
Opłaty mogą występować w formie:
Podmiot, który uiszcza opłatę zmienną za usługi wodne, powinien złożyć oświadczenie o zakresie korzystania z wód w terminie do końca miesiąca następującego po zakończonym kwartale. W odpowiedzi organ określi wysokość oraz wskaże termin opłaty w formie pisemnej informacji. Taką samą informację otrzyma podmiot zobowiązany do uiszczania opłaty za usługi wodne w formie stałej.
Organem właściwym do naliczania opłat za usługi wodne jest, w zależności od sposobu korzystania z wód, Dyrektor Zarządu Zlewni lub w przypadku opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji - Wójt, Burmistrz lub Prezydent.
W przypadku nieuiszczania opłat za usługi wodne powstaje zaległość podatkowa, do której naliczane są odsetki. Opłaty nie ulegają przedawnieniu.
Obowiązki na gruncie podatku akcyzowego, VAT jak i obowiązki koncesyjne mogą dotyczyć podmiotów wytwarzających energię elektryczną w instalacjach fotowoltaicznych. Obowiązki te mogą się różnić w zależności od mocy zainstalowanej paneli jak i od tego czy energia ta jest udostępniana innym podmiotom (np. najemcom).
Wytwarzanie energii elektrycznej w instalacjach fotowoltaicznych może wiązać się z poniższymi obowiązkami podatkowymi:
Co istotne, w przypadku energii elektrycznej rozliczanej na podstawie systemu wartościowego (“net-billing”), organy podatkowe stoją na stanowisku, że nadwyżka energii wprowadzonej do sieci podlega rozliczeniu dla celów VAT, a podstawą opodatkowania jest w takim przypadku równowartość iloczynu energii wynikającej z tzw. salda ujemnego i ceny stosowanej dla danego okresu rozliczenia, pomniejszona o należny podatek VAT. Podobne stanowisko zdają się przyjmować również sądy administracyjne. Tymczasem podatnicy często nie dostrzegają powstania obowiązków w tym zakresie wychodząc z założenia, że stosowne zobowiązania w VAT w tym zakresie rozlicza operator energetyczny, do którego sprzedawana jest energia elektryczna pochodząca z instalacji fotowoltaicznych.
Wytwarzanie energii elektrycznej w instalacjach fotowoltaicznych może również wiązać się z obowiązkami energetycznymi tj. wystąpienia o odpowiednią koncesję np. koncesję na wytwarzanie lub obrót energią elektryczną, a z tym zwiazany jest szereg innych obowiązków m.in obowiązek uiszczania opłaty koncesyjnej.
Ponadto podmioty wytwarzające energię elektryczną w małych instalacjach w rozumieniu ustawy o OZE (tj. moc powyżej 50 kW i nie większa niż 1 MW) są zobowiązane dokonać wpisu do rejestru wytwórców energii w małej instalacji.
Sprzedaż energii elektrycznej wyprodukowanej w instalacjach fotowoltaicznych może wiązać się także z powstaniem obowiązków podatkowych na gruncie ustawy o podatku akcyzowym, nawet jeśli moc zainstalowana paneli fotowoltaicznych nie przekracza 1 MW.
Deklaracje w sprawie podatku akcyzowego, jak i należną wysokość podatku akcyzowego należy składać i uiszczać za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Odpowiednią koncesję, jak i wpis do rejestru wytwórców energii w małej instalacji, należy uzyskać przed rozpoczęciem wykonywania działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania energii elektrycznej.
Pewność - posiadamy bogate doświadczenie w kompleksowym przeprowadzaniu audytu i analizy sytuacji wyjściowej.
Oszczędność czasu - pomożemy zaplanować i wdrożyć oczekiwane rozwiązania w wyznaczonym czasie.
Bezpieczeństwo - wspieramy w kompletnym wypełnieniu wniosków oraz zgłoszeń w ramach obowiązujących terminów i zgodnie z przepisami.
Rekomendacje - zweryfikujemy i ocenimy istniejące procedury oraz zaproponujemy dalsze kroki.
Krzysztof Wiński