Delegowanie decyzyjności
Wynika to z ewolucji małej firmy działającej lokalnie do organizacji ogólnopolskiej lub międzynarodowej. Sztuką jest dopasowanie modelu podejmowania decyzji i delegowania odpowiedzialności do nowych warunków działania.
Jakie najczęstsze problemy z tym się wiążą?
Ogólnie rzecz biorąc, nie wolno przegapić objawów związanych z brakiem lub niewłaściwym transferem kontroli nad firmą. Spóźniona reakcja może prowadzić do dużych problemów operacyjnych, niewykorzystania potencjału wzrostu, a nawet utraty rynku.
Garax zostało założone przez trzech kolegów, którzy byli odpowiedzialni za sprzedaż, operacje i finanse. Wraz z upływem czasu działy, którymi zarządzali, rosły proporcjonalnie do skali prowadzonej działalności. Wspólnicy zderzyli się z sytuacją, w której musieli podejmować coraz więcej decyzji, ale mieli na to coraz mniej czasu. W kalendarzach coraz trudniej było znaleźć miejsce na kwestie strategiczne, ponieważ bieżąca działalność operacyjna całkowicie wypełniała ich dzień. W dyskusjach między sobą często zastanawiali się, gdzie zniknęła ich dawna elastyczność i zdolność pokonywania pojawiających się wyzwań biznesowych.
Przekazanie władzy wraz z odpowiedzialnością. Właściciel, będący jednocześnie głównym zarządzającym dynamicznie rosnącej firmy, przestaje być osobą, która ma największe doświadczenie i wiedzę we wszystkich obszarach działalności. Staje się potrzebne przekazanie decyzyjności razem z odpowiedzialnością menedżerom niższego szczebla tak, aby oni mieli możliwość skutecznego wpływania na powierzony im obszar (np. z wykorzystaniem macierzy odpowiedzialności czy profesjonalnych struktur organizacyjnych).
Wdrożenie zarządzania strategicznego wspieranego przez menedżerów średniego szczebla. Dotychczasowi właściciele, po przekazaniu kontroli nad zarządzaniem operacyjnym, powinni skupić się na strategicznym kierowaniu firmą z uwzględnieniem propozycji wychodzących od pracowników i menedżerów.
Skuteczną kontrolę i raportowanie zarządcze. Organizacje wyrastające z firm rodzinnych długo nie czują potrzeby wdrażania systemów informacji zarządczej. Jednak w procesie delegowania decyzyjności i odpowiedzialności niezbędny jest system kontroli efektywności zarządzania w poszczególnych obszarach. Może w tym pomóc mapa celów. Pomoże ona wybrać właściwe cele dla właściwych obszarów i kaskadować je na niższe szczeble zarządzania. Dobór odpowiednich mierników efektywności (KPI) pozwoli na skuteczny pomiar i rozliczanie menedżerów z ich pracy.
Czy w Twojej firmie są delegowane tylko zadania czy również odpowiedzialność?