
Jak rozwijać pracowników Twojej firmy? | Wyzwania wzrostu #8
Organizacje, które dynamicznie się rozwijają w krótkim odstępie czasowym, nie są przygotowane do zarządzania kompetencjami swoich pracowników. Jak zatem rozwijać pracowników firmy?
Na podstawie historii fikcyjnej spółki Garax chcielibyśmy wspólnie zastanowić się nad wyzwaniami stojącymi przed szybko rozwijającymi się firmami w Polsce. Niniejszy materiał stanowi podsumowanie najczęściej spotykanych wyzwań wzrostu oraz sposobów w jaki przedsiębiorcy radzą sobie z nimi.
Poznaj firmę Garax
W 2000 r. trzech kolegów z czasów studenckich założyli spółkę Garax. Firma dostarcza do warsztatów samochodowych wszystko, czego potrzebują (z wyjątkiem części). Po kilkunastu latach ciężkiej pracy firma zaopatruje 25% polskich warsztatów mając tylko dwóch poważnych konkurentów.
Oferta Garax’u koncentruje się na sprzedaży profesjonalnych narzędzi, specjalistycznych produktów czystości, odzieży ochronnej oraz świadczeniu usług doradczych w zakresie tworzenia, wyposażania i modernizacji warsztatów.
Dzisiaj Garax zatrudnia około 200 pracowników, z czego 70 osób to handlowcy podzieleni na 12 regionów. Dodatkowo firma posiada centralę oraz 5 magazynów obsługujących terytorium kraju, osiągając przychody na poziomie 300 mln zł rocznie oraz zysk około 12 mln zł.
Pion marketingu w spółce Garax wydzielił się jako ostatni. Przez wiele lat stanowił część obszaru sprzedaży niepodzielnie kierowanego przez Marcina Wróbla – szefa sprzedaży i jednego z założycieli firmy. Jednakże nowo powstały dział marketingu nie przypomina tych, które możemy obserwować w innych spółkach.
W szczególności odpowiedzialność za rozwój nowych produktów wciąż pozostaje w gestii działu sprzedaży. Taka sytuacja wynika z faktu, że pan Marcin chciał zachować pełną kontrolę nad ofertą swojej firmy tak jak czynił to przez wiele lat.
W efekcie mamy do czynienia z sytuacją, w której podział odpowiedzialności jest niejasny i utrudnia lub wręcz uniemożliwia postawienie i rozliczanie efektów działań podejmowanych przez pracowników obu działów.
Przeczytaj artykuł:
Organizacje, które dynamicznie się rozwijają w krótkim odstępie czasowym, nie są przygotowane do zarządzania kompetencjami swoich pracowników. Jak zatem rozwijać pracowników firmy?
Wśród przedsiębiorców często pokutuje przekonanie, że pieniądze są najlepszym i jedynym skutecznym sposobem motywowania pracowników. W rzeczywistości mimo rosnących wynagrodzeń, motywacja i efektywność pracowników może spadać. Jak wynagradzać i motywować pracowników?
Standaryzacja jest najtańszym i najprostszym rozwiązaniem z perspektywy realizowanych procesów w firmie. Jednocześnie firma musi być elastyczna i powinna dostosować swoje procesy do wymagań klientów, co jest bardzo kosztowne. Wyzwaniem jest znalezienie złotego środka między byciem elastycznym a ustandaryzowanym.
Skuteczna komunikacja wewnętrzna nie jest czynnikiem motywacyjnym samym w sobie, ale bez niej sprawne zarządzanie wydaje się niemożliwe.