Jak zapanować nad rozrastającą się strukturą Twojej firmy? | Wyzwania wzrostu #1

Struktury organizacyjne

Szybko rosnące firmy funkcjonują w strukturach organizacyjnych, które nie tylko nie wspierają ich rozwoju, ale również utrudniają codzienny przepływ informacji oraz zarządzanie poszczególnymi funkcjami.

Jakie są najczęstsze przyczyny takiej sytuacji?

1. Struktura organizacyjna nie była zmieniana od wielu lat – została zbudowana na podstawie historycznych uwarunkowań i tak funkcjonuje do dzisiaj, gdzie otoczenie spółki (klienci, dostawcy, partnerzy biznesowi) oraz skala jej działalności zmienili i mają inne potrzeby. 

2. Na skutek szybkiego wzrostu firma zwiększa etatyzację w komórkach, rozbudowuje strukturę o nowe piony bez spojrzenia na cele i potrzeby całej organizacji.

3. W wyniku połączenia dwóch lub więcej spółek firma działa pod osobnymi strukturami, nie wykorzystując potencjalnych efektów synergii.

4. Silni liderzy w organizacji rozbudowują swoje komórki/piony koncentrując się na celach danego silosu, bez spojrzenia na całość organizacji i jej celów.

Wyzwania wzrostu



Pion marketingu w spółce Garax wydzielił się jako ostatni, z działu sprzedaży, niepodzielnie kierowanego przez jednego z założycieli firmy. Niestety w czasie tworzenia nowego pionu niejasno podzielono odpowiedzialności pomiędzy marketingiem i sprzedażą, co utrudnia postawienie i rozliczanie efektów działań podejmowanych przez pracowników obu działów.
 

Poznaj historię firmy Garax

Firmy, które dostrzegły jeden lub więcej z powyższych problemów decydowały się na zmianę modelu poprzez:

1

Weryfikację podziału obowiązków pomiędzy poszczególne jednostki i dopasowanie do nich nowego systemu KPI (kluczowych czynników efektywności) pozwalającego na monitorowanie i rozliczanie efektów podejmowanych prac.

 

2

Identyfikację właścicieli kluczowych procesów, odpowiedzialnych za ich przebieg przez całą organizację (niezależnie od ilości zaangażowanych komórek organizacyjnych). W efekcie możliwa jest poprawa jakości i efektywności całego procesu oraz skupienie się na działaniach kluczowych z perspektywy całej firmy. Największe znaczenie ma to w przypadku procesów widocznych z perspektywy klienta.

 

3

Centralizację wybranych funkcji, które poprzez silną specjalizację są realizowane efektywniej np. centralizacja kontrolingu czy działu analiz. Często funkcje te w ograniczonym zakresie tworzone są w różnych obszarach firmy. Ich centralizacja pozwala na wykorzystanie efektu skali i stosowanie bardziej nowoczesnych narzędzi. W przypadku centralizacji wymienionych funkcji firma dodatkowo uzyskuje jedno wiarygodne źródło informacji.

 

Dopasowanie struktury organizacyjnej firmy do aktualnych i przyszłych potrzeb nie jest zadaniem łatwym. Wymaga od zarządzających firmą zdolności do kompromisu i gotowości do zmiany swojej dotychczasowej roli.
 

Czy struktura organizacyjna Twojej firmy jest dopasowana do aktualnych potrzeb i wyzwań? 

Weryfikacja podziału obowiązków pomiędzy działami

Skontaktuj się z nami

Obserwuj nas