Struktury organizacyjne
Jakie są najczęstsze przyczyny takiej sytuacji?
1. Struktura organizacyjna nie była zmieniana od wielu lat – została zbudowana na podstawie historycznych uwarunkowań i tak funkcjonuje do dzisiaj, gdzie otoczenie spółki (klienci, dostawcy, partnerzy biznesowi) oraz skala jej działalności zmienili i mają inne potrzeby.
2. Na skutek szybkiego wzrostu firma zwiększa etatyzację w komórkach, rozbudowuje strukturę o nowe piony bez spojrzenia na cele i potrzeby całej organizacji.
3. W wyniku połączenia dwóch lub więcej spółek firma działa pod osobnymi strukturami, nie wykorzystując potencjalnych efektów synergii.
4. Silni liderzy w organizacji rozbudowują swoje komórki/piony koncentrując się na celach danego silosu, bez spojrzenia na całość organizacji i jej celów.
Pion marketingu w spółce Garax wydzielił się jako ostatni, z działu sprzedaży, niepodzielnie kierowanego przez jednego z założycieli firmy. Niestety w czasie tworzenia nowego pionu niejasno podzielono odpowiedzialności pomiędzy marketingiem i sprzedażą, co utrudnia postawienie i rozliczanie efektów działań podejmowanych przez pracowników obu działów.
Weryfikację podziału obowiązków pomiędzy poszczególne jednostki i dopasowanie do nich nowego systemu KPI (kluczowych czynników efektywności) pozwalającego na monitorowanie i rozliczanie efektów podejmowanych prac.
Identyfikację właścicieli kluczowych procesów, odpowiedzialnych za ich przebieg przez całą organizację (niezależnie od ilości zaangażowanych komórek organizacyjnych). W efekcie możliwa jest poprawa jakości i efektywności całego procesu oraz skupienie się na działaniach kluczowych z perspektywy całej firmy. Największe znaczenie ma to w przypadku procesów widocznych z perspektywy klienta.
Centralizację wybranych funkcji, które poprzez silną specjalizację są realizowane efektywniej np. centralizacja kontrolingu czy działu analiz. Często funkcje te w ograniczonym zakresie tworzone są w różnych obszarach firmy. Ich centralizacja pozwala na wykorzystanie efektu skali i stosowanie bardziej nowoczesnych narzędzi. W przypadku centralizacji wymienionych funkcji firma dodatkowo uzyskuje jedno wiarygodne źródło informacji.
Dopasowanie struktury organizacyjnej firmy do aktualnych i przyszłych potrzeb nie jest zadaniem łatwym. Wymaga od zarządzających firmą zdolności do kompromisu i gotowości do zmiany swojej dotychczasowej roli.
Czy struktura organizacyjna Twojej firmy jest dopasowana do aktualnych potrzeb i wyzwań?