
Studium przypadku
Wzrost skali działalności firmy Garax przyniósł ze sobą nie tylko większą ilość projektów do realizacji, ale również zupełnie nowe zadania. W efekcie w firmie zidentyfikowano potrzebę rozwijania nowych kompetencji i umiejętności. Czy w tej sytuacji szukać brakujących kompetencji na rynku czy rozwijać istniejące kadry? Zostało wybrane to pierwsze rozwiązanie. W tym momencie pojawił się problem. Na ogłoszenia rekrutacyjne zgłosiło się dużo chętnych, ale niewielu z nich posiadało właściwe kompetencje. Jednocześnie oczekiwania finansowe prawdziwych specjalistów przekraczały możliwości firmy. Te doświadczenia skłoniły Garax do zastanowienia się nad tym, jak rozwinąć kompetencje obecnych pracowników?
Rozwój pracowników
Do najczęstszych wyzwań, z którymi przychodzi im się zmierzyć należą:
Symptomatyczne dla wyżej wymienionej luki kompetencyjnej mogą być zmniejszenie satysfakcji i zaangażowania pracowników, znaczny opór przed zmianami determinowanymi skokowym wzrostem organizacji, widoczny wzrost rotacji oraz absencji krótkoterminowych.
Niedostosowanie potencjału kompetencyjnego organizacji do wymagań w zakresie realizacji obecnych i przyszłych celów strategicznych stanowi poważne zagrożenie dla zachowania trendu wzrostowego i utrzymania wskaźników efektywności. W konsekwencji prowadzi to do obniżenia morale wśród pracowników, spadku jakości dostarczanych produktów i/lub usług. Może to w dalszej perspektywie negatywnie się odbić na poziomie satysfakcji klientów, a nawet ich utracie, osłabieniu marki przedsiębiorstwa i jego wizerunku jako pracodawcy.
Dobrze wykorzystany potencjał kompetencyjny organizacji przyczynia się do zapewnienia jej efektywności (szczególnie w okresie intensywnego wzrostu). Szybko rozwijające się przedsiębiorstwa, które chcą utrzymać wysoki poziom wyników, powinny wszechstronnie wspierać systematyczny rozwój i doskonalenie kompetencji organizacyjnych. Ponadto jest niezbędne generowanie nowych kompetencji, przydatnych do wykorzystania szans rynkowych oraz umożliwiających dostosowanie się do zmieniającego się otoczenia przedsiębiorstwa.
Spółki, odnoszące sukcesy, decydowały się na następujące działania w obszarze zarządzania kompetencjami:
Analizę i identyfikację luki kompetencyjnej
Analiza dostępnych kompetencji względem wymaganych z punktu widzenia strategii biznesowej organizacji oraz jej aktualnych i przyszłych celów.
Stworzenie modelu kompetencji
Zdefiniowanie zbioru kompetencji (w tym kompetencji kluczowych), dopasowanych do aktualnej specyfiki organizacji oraz wspierających realizację jej obecnych i przyszłych celów strategicznych.
Wdrożenie kompleksowego systemu zarządzania kompetencjami i rozwoju pracowników
System ma umożliwić m.in. analizę potrzeb szkoleniowych i zaprojektowanie planu rozwoju pracowników, wspierających realizację celów biznesowych organizacji na podstawie oceny kompetencji.