Ma także coraz większy wpływ na sposób funkcjonowania zespołów podatkowych. Jednak, jak wskazują globalne trendy, dzisiejsze procesy podatkowe wymagają dostosowania do nowych, cyfrowych wymogów w zakresie regulacji, danych, zasobów ludzkich i procesów, jakie pojawią się w niedalekiej przyszłości.
To co czeka nas w przyszłości w Polsce, możemy już teraz obserwować w innych krajach, gdzie wraz z postępem w dziedzinie inteligentnej automatyzacji cyfrowej, robotyzacja staje się rozwiązaniem pozwalającym usprawniać procesy w firmie. Dotyczy to także działów finansowych i podatkowych. Dzięki temu, procesy do tej pory czasochłonne i realizowane manualnie ulegają automatyzacji.
W Polsce tego typu rozwiązania są obecnie kluczowym obszarem rozwijanym w Centrach Usług Wspólnych.
Robotic Process Automation (RPA) jest częścią inteligentnej automatyzacji procesów (IPA - intelligent process automation) i obejmuje roboty oparte na układach logicznych, realizujące zaprogramowane czynności bazując na uporządkowanych danych. Dzięki RPA poprawa wydajności osiągnęła nowy poziom, a przedefiniowanie wykonywanych dotychczas prac umożliwia pracownikom realizację działań o wyższej wartości. Boty wykonujące określone procesy mogą niezależnie od siebie pełnić funkcje przypisywane dotąd człowiekowi, takie jak interpretacja, podejmowanie decyzji, działanie i uczenie się.
Robotyka procesów może znaleźć zastosowanie w każdym obszarze działu podatkowego, w którym nadal realizowane są ręczne, powtarzalne i czasochłonne procesy, nawet jeśli dział podatkowy wprowadził już rozwiązania technologiczne służące do sprawozdawczości podatkowej i zapewnienia zgodności z przepisami.
RPA może mieć istotny wpływ na organizację pracy działu podatkowego, dzięki możliwości ograniczenia kosztów i skupienia się na czynnościach zwiększających wartość i zadowolenie z pracy. Ponadto, technologia RPA jest łatwa do wprowadzenia i działa we wszystkich systemach i procesach finansowych.
Działy podatkowe rozpoczynając swoje działania w obszarze RPA powinny przede wszystkim przeanalizować procesy, które obecnie są przez nie realizowane. Zastosowanie robotyki do procesów, które są wadliwe, nie przyniesie korzyści. Technologia wiele ułatwia, ale sama z siebie nie rozwiązuje wszystkiego. RPA stanowi jedno z wielu narzędzi, które można wykorzystać w dążeniu do doskonalenia działalności operacyjnej. Działy podatkowe, chcąc zrobić krok w kierunku stworzenia efektywnego zespołu, który zapewni autentyczną wartość dodaną, powinny najpierw zdefiniować poprawne procesy i zapewnić efektywność na odpowiednim poziomie.