Długoterminowy wynajem pojazdów, umowy czarteru na określony czas i inne ustalenia, które są szeroko stosowane w branży, zwykle wchodzą w zakres definicji leasingu. Badanie przeprowadzone przez PwC w 2015 r. wykazało, że średni wzrost zadłużenia w branży logistycznej wyniesie 24%, a średni wzrost EBITDA - 20%.
U leasingobiorców, historycznie, większość umów wynajmu pojazdów uznawano za leasing operacyjny i dlatego nie miały one żadnego odzwierciedlenia na bilansie najemców. Wynajem był zazwyczaj ujmowany w rachunku zysków i strat metodą liniową przez okres leasingu i klasyfikowany w całości jako koszty operacyjne. Zgodnie z nowym standardem kontrakty te zostaną ujęte w bilansie, a rozliczenie w rachunku wyników będzie musiało zostać podzielone na koszty operacyjne (amortyzacja) i koszty finansowe. Wpływ nowego standardu na sprawozdawczość finansową najemców jest zatem znaczący i może prowadzić do zmiany w ich zachowaniu podczas negocjowania nowych umów. Będzie to miało również wpływ na działalność armatorów i firm transportowych (leasingodawców).
MSSF 16 w praktyce
Umowa 1 - Użycie pojazdów
Czy kryteria są spełnione? | |
Zidentyfikowane aktywo? | tak |
Praktycznie wszystkie korzyści ekonomiczne? | tak |
Prawo do bezpośredniego użycia? | tak |
ODPOWIEDŹ:
Umowa 2 - Przewóz dóbr
Czy kryteria są spełnione? | |
Zidentyfikowane aktywo? | nie - znaczące prawo zastąpienia |
Praktycznie wszystkie korzyści ekonomiczne? | nie |
Prawo do bezpośredniego użycia? | nie |
ODPOWIEDŹ:
Choć nowy standard nie spowoduje żadnych znaczących różnic w rachunkowości producentów samolotów – leasingodawców, to mimo wszystko będą oni musieli zareagować na zmianę zachowania swoich klientów, wynikającą z wpływu MSSF 16 na najemców maszyn lotniczych. Linie lotnicze mogą chcieć nie tylko renegocjować umowy najmu, ale także zrezygnować w ogóle z transakcji leasingu zwrotnego – jeśli transakcje te miały na celu jedynie utrzymanie niskiej sumy bilansowej poprzez nie ujmowanie w niej wartości leasingowanych samolotów.
Linie lotnicze, jako leasingobiorcy, będą teraz zobowiązane do rozpoznawania prawie wszystkich umów leasingu w bilansie, w wyniku czego będą wykazywać istotne nowe aktywa i zobowiązania. To z kolei wpłynie na zaraportowane wskaźniki, takie jak wskaźnik zadłużenia, EBITDA (zwiększy się, ponieważ koszt wynajmu zostanie zastąpiony przez odsetki i amortyzację) oraz zwrot z inwestycji (ROCE).
Zmienność kursów walut będzie bardziej istotna dla linii lotniczych niż dotychczas. Kiedy bowiem zobowiązanie z tytułu leasingu zostanie ponownie przeliczone na każdy dzień sprawozdawczy, wszelkie zmiany będą księgowane na rachunku zysków i strat. Może to prowadzić do wzrostu zainteresowania leasingiem denominowanym w lokalnej walucie.
Zmiany mogą mieć wpływ nie tylko na leasing samolotów, ale również na inne umowy, takie jak leasing części zamiennych, wbudowany w umowy serwisowe lub umowy regulujące prawo do miejsca do lądowania.