Obok tradycyjnych możliwości, zdecydowanie zaleca się wykorzystywanie nowych opcji. Jedną z nich jest Agile Project Management.
„Agile” oznacza nie tylko szybkość, ale także elastyczność i integrację. Dlatego metody zarządzania projektami znane jako Agile Project Management umożliwiają w razie potrzeby uwzględnienie nagłych zmian planów, w tym zmian priorytetów, przesunięć terminów wykonania zadań i zmian charakterystyki projektów.
Metody Agile pomagają zespołom stawiać czoła nieprzewidzianym zdarzeniom dotyczącym projektu dzięki zastosowaniu modelu przyrostowego i iteracyjnego. Wspierają one proces zarządzania projektem polegający na częstych kontrolach i korektach.
Podejście Agile zachęca do działań zespołowych, powtarzającej się komunikacji, samoorganizacji, koncentracji na klientach (zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych) oraz dostarczania wartości. Ostatecznie metody te stanowią zbiór wartościowych praktyk, których celem jest szybkie dostarczenie wysokiej jakości produktów w taki sposób, aby zapewnić dostosowanie produktu końcowego do potrzeb klientów.
Wprawdzie metody Agile powstały z myślą o dziedzinie IT, ale proponowane przez nie podejście do zarządzania pracą, które jest oparte na współpracy, znajduje zastosowanie w wielu branżach i rodzajach projektów. Kluczową cechą Agile Project Management jest zdolność do dostarczania wartości na każdym etapie, przy równoczesnym zachowaniu elastyczności i otwartości na zmiany.
Można zastosować następujące kluczowe praktyki Agile, które wywodzą się z ogólnej koncepcji Agile i jej głównych zestawów zasad:
Sporządzenie listy priorytetowych zadań. Można to zrobić np. tworząc wielopoziomową strukturę podziału pracy (ang. Work Breakdown Structure, WBS), która umożliwi podział dużych zadań na mniejsze części, ułatwiając zarządzanie, ustalanie priorytetów i przydział zadań członkom zespołu.
Napisanie notatek lub krótkich opisów prac do wykonania. Pozwoli to liderowi i członkom zespołu uzgodnić sposoby wykonania poszczególnych zadań umieszczonych na liście, ustalić priorytety, ocenić ryzyko i zależności.
Ponieważ zadania zostały już podzielone na mniejsze części, istotne jest również ustalenie krótkiego czasu ich realizacji (1-3 tygodnie). W ten sposób zespół ds. projektu może utrzymać koncentrację i motywację. Realizacja różnych, niewielkich prac w ciągu miesiąca może dać więcej satysfakcji niż jednorazowe wykonanie dużego zadania.
Codzienne odbywanie krótkiego spotkania, podczas którego każdy członek zespołu może sprawdzić postępy, omówić wyzwania, zgłosić problemy, obawy lub przeszkody i znaleźć rozwiązania. Dzięki codziennym krótkim spotkaniom rozmowy są zwięzłe, efektywne i na temat.
Metody te mogą pomóc w poprawie integracji, współpracy i komunikacji między członkami zespołu, równocześnie zmniejszając niekorzystny wpływ ryzyka i zmian.