{{item.title}}
{{item.text}}
{{item.title}}
{{item.text}}
13/03/23
Prezes UOKiK opublikował na swojej stronie internetowej podsumowanie działań UOKiK w 2022 r. Z podsumowania wynika, że w 2022 r. organ wydał łącznie 953 decyzje, w tym:
577 decyzji w obszarze ochrony konsumentów (w tym uwzględniając działalność Inspekcji Handlowej / kontrolę jakości paliw / bezpieczeństwo produktów) oraz
376 decyzji w obszarze ochrony konkurencji (w tym m.in. praktyki ograniczające konkurencję, kontrola koncentracji, przewaga kontraktowa, zatory płatnicze)
oraz nałożył kary o równowartości blisko 430 mln zł.
Praktyki ograniczające konkurencję |
|||
2022 |
2021 |
2020 |
|
35 |
50 |
64 |
Postępowania - wyjaśniające i antymonopolowe dotyczące praktyk ograniczających konkurencję |
Brak danych |
12 |
7 |
Postępowania antymonopolowe |
52 |
93 |
63 |
Wystąpienia miękkie - wezwanie do przedstawienia wyjaśnień, zmiany bądź eliminacji niedozwolonych działań |
8 |
13 |
15 |
Decyzje z zakresu praktyk ograniczających konkurencję |
241 |
129,3 mln zł |
187,2 |
Łączne kary finansowe |
3 |
4 |
3 |
Złożone wnioski leniency |
9 |
7 |
2 |
Przeprowadzone przeszukania |
2396 |
547 |
506 |
Sygnały zgłoszone w ramach programu “Sygnalista” |
Przewaga kontraktowa |
|||
2022 |
2021 |
2020 |
|
3 |
3 |
5 |
Decyzje |
14 |
8 |
10 |
Wystąpienia miękkie |
71 |
200 |
725,1 mln zł |
Łączne kary finansowe |
Kontrola koncentracji i inwestycji |
|||
2022 |
2021 |
2020 |
|
327 |
300 |
243 |
Decyzje koncentracyjne |
1 |
3 |
0 |
Decyzje dot. kontroli inwestycji |
Zatory płatnicze |
|||
2022 |
2021 |
2020 |
|
88 |
108 |
0 |
Postępowania dotyczące zatorów płatniczych |
33 |
21 |
0 |
Decyzje |
11 |
1,4 |
0 |
Łączne kary finansowe |
2022 |
2021 |
2020 |
|
97 |
59 |
49 |
Postępowań w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów oraz dotyczących uznania postanowień wzorca umowy za niedozwolone |
203 |
171 |
88 |
Postępowania wyjaśniające |
58 |
59 |
79 |
Decyzji |
102 mln zł |
153,8 mln zł |
444,3 mln zł |
Łączne kary finansowe |
1 |
0 |
0 |
Decyzja tymczasowa |
363 |
408 |
360 |
Wystąpienia miękkie |
Działania na rynku mediów społecznościowych - wydanie Rekomendacji Prezesa UOKiK dotyczących oznaczania treści reklamowych przez influencerów w mediach społecznościowych oraz przygotowanie narzędzia do oznaczania reklam (filtr AR „Oznaczamreklamy”). UOKiK ukarał również 6 influencerów (karami wynoszącymi prawie 140 tys. zł) za brak współdziałania, a zarzuty za niewłaściwe oznaczanie treści otrzymało 3 twórców internetowych z branży fitness oraz ich reklamodawca.
Weryfikację sposobu oznaczania treści reklamowych publikowanych w serwisach internetowych - zarzuty otrzymały 2 serwisy.
Opublikowane podsumowanie działań Prezesa UOKiK za 2022 r. niewątpliwie potwierdza dużą aktywność Urzędu - w szczególności w kwestiach konsumenckich (postępowań w sprawach konsumenckich było w 2022 r. niemal dwukrotnie więcej niż w 2021 r.). Prezes UOKiK posiada także szereg, stale zwiększających się, uprawnień, z których - jak pokazuje podsumowanie - korzysta. Widoczny jest także wzrost świadomości przedsiębiorców w zakresie przysługujących im narzędzi zgłaszania naruszeń (wzrost popularności programu “Sygnalista” - choć zapewne nie wszystkie zgłoszenia dotyczą naruszeń prawa konkurencji). Konsumenci także aktywnie walczą o swoje prawa, o czym świadczy popularność działań podejmowanych przez Prezesa UOKiK na rynku mediów społecznościowych.
Counsel, Radca Prawny, PwC Polska