Ewaluacja MONEYVAL dotycząca środków AML/CFT w Polsce

For English version click here

Ewaluacja

MONEYVAL jest głównym organem nadzoru Rady Europy, który monitoruje zgodność z głównymi międzynarodowymi standardami przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu (PPPiFT) oraz doradza krajowym organom w zakresie istotnych usprawnień w tym obszarze. 

MONEYVAL przeprowadził wizytę ewaluacyjną w dniach 10-21 maja 2021 r. Raport 5 rundy ewaluacji polskiego systemu przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu został przyjęty na 62. Posiedzeniu Plenarnym w Strasburgu, 16 grudnia 2021 r., a opublikowano go 1 lutego 2022 r. 

Głównym celem raportu była szczegółowa ocena w jakim stopniu polski system PPPiFT:

jest efektywny w zapobieganiu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu;

jest zgodny z 40 Rekomendacjami Grupy Specjalnej ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy (ang. Financial Action Task Force - FATF);

może zostać usprawniony.

Kluczowe ustalenia

Pozytywne aspekty polskiego systemu PPPiFT

  • Dobry poziom zrozumienia ryzyka oraz odpowiednia implementacja środków zaradczych w sektorze bankowym.

  • Efektywność wykazana przez podmioty sektora publicznego we wdrażaniu środków zapobiegających praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

  • Współpraca międzynarodowa oraz wymiana informacji w zakresie PPPiFT.

Usprawnienie ram regulacyjnych

  • Zakres międzyinstytucjonalnej współpracy krajowej powinien zostać rozszerzony, tak aby wszystkie organy nadzorcze prowadziły skuteczny nadzór oparty na analizie ryzyka.
  • Wprowadzenie dodatkowych mechanizmów koordynacji i współpracy dotyczących kwestii związanych z PPPiFT, poprzez rozszerzenie roli obecnych platform krajowych.

  • Mechanizmy kontroli środków pieniężnych na granicy powinny zostać wzmocnione poprzez zapewnienie podstawy prawnej do zatrzymania, ograniczenia lub zajęcia podejrzanego mienia.

  • Należy opracować dodatkowe ramy prawne kontroli i nadzoru instytucji finansowych, dostawców usług aktywów wirtualnych oraz wyznaczonych przedsiębiorstw i zawodów niefinansowych, aby zapobiec kontroli kryminalnej instytucji obowiązanych.

  • Należy podjąć dodatkowe kroki w celu zapewnienia spójności i odpowiedniego przepływu informacji między jednostkami zajmującymi się udzielaniem licencji w związku z wejściem na rynek aby uniemożliwić przestępcom kontrolowanie instytucji finansowych.

Zrozumienie podatności na ryzyko prania pieniędzy i finansowania terroryzmu

  • Niezależnie od tego, że Polska przyjęła narodową Strategię PPPiFT 19 kwietnia 2021 r., ogólne rozumienie podatności na ryzyko prania pieniędzy i finansowania terroryzmu powinno zostać wzmocnione.
  • Należy przyjąć systemowe podejście oraz podjąć konsekwentne działania w celu ujednolicenia celów i zadań właściwych organów z krajowymi politykami PPPiFT.

  • Sektor prywatny powinien otrzymywać wytyczne dotyczące wdrażania rekomendacji wynikających z Krajowej Oceny Ryzyka Prania Pieniędzy i Finansowania Terroryzmu.

  • Komitet Bezpieczeństwa Finansowego, będący organem doradczym i opiniodawczym w sprawach PPPiFT zgodnie z polską Ustawą AML, powinien koordynować działania właściwych organów (oparte na analizie ryzyka) w celu zapewnienia adekwatnych i wiarygodnych informacji o beneficjentach rzeczywistych w Polsce.

Podejście do zapobiegania finansowania terroryzmu

  • Powinny zostać podjęte działania w celu zdefiniowania finansowania terroryzmu jako odrębnego przestępstwa, a nie jako produktu ubocznego terroryzmu.
  • Dochodzenia w sprawach finansowania terroryzmu powinny być wsparte dodatkowymi wytycznymi i procedurami.

  • Śledztwa finansowe powinny być prowadzone nie tylko w sprawach związanych z finansowaniem terroryzmu, ale także w przypadkach podejrzeń co do legalności lub przeznaczenia środków finansowych.

  • Należy opracować szkolenia oraz wprowadzić inicjatywy zwiększające świadomość wśród właściwych organów, tak aby mogły one samodzielnie inicjować i przeprowadzać postępowania w sprawach związanych z finansowaniem terroryzmu.

Sankcje związane z finansowaniem proliferacji

  • Wyjaśnienie - termin “proliferacja” odnosi się do rozprzestrzeniania broni masowego rażenia oraz jej technologii i środków do produkcji.
  • Należy w skuteczny sposób stworzyć system nadzoru w zakresie finansowania proliferacji i egzekwowania związanych z nią sankcji finansowych.

  • Organy nadzorcze powinny rozszerzyć zakres obowiązków i wprowadzić ramy prawne umożliwiające monitorowanie zgodności z reżimami sankcji finansowych.

  • Podmioty sektora prywatnego powinny być wsparte wyspecjalizowanymi szkoleniami i instrukcjami dotyczącymi finansowania proliferacji i powiązanych z nimi sankcjami finansowymi.

Nadzór nad dostawcami usług aktywów wirtualnych

  • Powinien zostać wprowadzony system rejestracji oraz wydawania licencji dla dostawców usług aktywów wirtualnych. Ponadto należy opracować system prawny uwzględniający proces nakładania kar na takie podmioty.
  • Powinno zostać opracowane spójne podejście przeprowadzania oceny ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu w stosunku do dostawców usług aktywów wirtualnych.

  • Powinny zostać opracowane odpowiednie wytyczne i ramy regulacyjne mające na celu ujednolicenie podejścia w kwestii zarządzania ryzykiem prania pieniędzy i finansowania terroryzmu związanym z działalnością dostawców usług aktywów wirtualnych.

Ocena sektora dostawców usług płatniczych

  • Zaobserwowano, że dostawcy usług płatniczych często korzystają ze źródeł zewnętrznych podczas przeprowadzania badania klienta (CDD - Client Due Diligence) w celu ustalenia płatności, profilu klienta i jego działalności gospodarczej. 
  • W przypadku źródła środków finansowych zauważono jednak, że dostawcy usług płatniczych, którzy obsługują głównie polskich kontrahentów (odbiorców płatności), polegają na bankach w zakresie weryfikacji tych źródeł.

  • Oceniono, że dostawcy usług płatniczych wdrażają kontrole w czasie rzeczywistym i kontrole ex-post podczas przetwarzania płatności podobne do tych stosowanych przez banki w przypadku przelewów bankowych.

  • Stwierdzono, że dostawcy usług płatniczych wdrożyli skuteczne mechanizmy kontrolne i weryfikacyjne w celu:

    • ustalenia tożsamości klienta,

    • uniknięcia wszelkich potencjalnych zagrożeń związanych z procesami przyjmowania i identyfikacji klientów online.

  • Przeważnie ryzyko dotyczy przede wszystkim mniejszych, podlegających słabszemu nadzorowi i trudniejszych do zidentyfikowania dostawców usług płatniczych, którzy oferują bardziej złożone i wyrafinowane usługi, co, jak zaobserwowano, utrudnia śledzenie transakcji.

Organizacje non profit

  • Podatność organizacji non-profit na ryzyko finansowania terroryzmu powinno być uwzględnione i jasno zakomunikowane wszystkim odpowiednim organom i instytucjom obowiązanym, tak aby zapewnić wspólne zrozumienie problemu.
  • W celu poprawy zrozumienia przez sektor organizacji non profit ich narażenia na ryzyko związane z finansowaniem terroryzmu należy:
    • Opracować dedykowaną temu sektorowi ocenę ryzyka razem z wytycznymi.
    • Zastosować oparte na ryzyku podejście do nadzoru nad omawianym sektorem.

Konfiskata środków pochodzących z prania pieniędzy i finansowania terroryzmu

  • Konfiskata środków pochodzących z prania pieniędzy i finansowania terroryzmu powinna być bardzo stanowczo stosowana jako cel polityki organów ścigania. Dodatkowo, konfiskata powinna być przeprowadzana zgodniez ryzykami związanymi z praniem pieniędzy oraz finansowaniem terroryzmu a także krajowymi politykami PPPiFT.
  • Właściwe organy powinny opracować jednorodną praktykę w celu usprawnienia śledzenia aktywów.

  • Właściwe organy powinny prowadzić odpowiednie statystyki dotyczące zajętego, skonfiskowanego i zwróconego mienia. 

  • Właściwe organy powinny utworzyć spójny system obsługi i zarządzania zabezpieczonym majątkiem oraz wykonywania nakazów konfiskaty.

  • Właściwe organy ścigania powinny nadal rozszerzać i wzmacniać swoje zdolności operacyjne w zakresie wykrywania i odzyskiwania mienia poprzez prowadzenie specjalistycznych szkoleń, korzystanie z rozwiązań technologicznych lub zwiększanie zasobów.

Wnioski i możliwy wpływ

Rezultat oceny

  • Według raportu, polski system PPPiFT był w pełni zgodny z 2 Rekomendacjami FATF, w znacznym stopniu zgodny z 21 i częściowo zgodny z 17 spośród 40 Rekomendacji.

  • Wyniki ewaluacji będą wymagały od właściwych organów przedłożenia sprawozdania z postępu prac oraz opisania nowych środków i działań podjętych od czasu opublikowania raportu z ewaluacji Moneyval.

  • Zgodność z każdą z 40 Rekomendacji została oceniona jako: Zgodność - Compliant ("C"), Zgodność w dużej mierze - Largely Compliant ("LC"), Częściowa Zgodność - Partially Compliant ("PC") lub Niezgodność - Non-Compliant ("NC"). 

Monitorowanie przez MONEYVAL

  • Polska zostanie objęta rozszerzonym monitorowaniem przez MONEYVAL, ze względu na zidentyfikowane niedociągnięcia1.

  • Dodatkowe kroki mogą obejmować oficjalne pisma dyscyplinujące lub wizyty przedstawicieli wysokiego szczebla z MONEYVAL i urzędników UE.

  • MONEYVAL może również wydać oświadczenie o niewystarczającej zgodności kraju ze standardami PPPiFT i doradzić wszystkim członkom sieci AML/CFT, aby wzięli pod uwagę ryzyko stwarzane przez niezgodny kraj.

Możliwe konsekwencje

  • Obowiązek rozszerzonego monitorowania oznacza że, według MONEYVAL, w ocenianej jurysdykcji istnieje niewystarczająca zgodność ze standardami PPPiFT lub konieczne jest podjęcie bardziej zdecydowanych działań2.

  • Polska może uniknąć uznania za kraj niespełniający wymogów podejmując adekwatne i terminowe działania w obszarach, które wymagają poprawy.


Skontaktuj się z nami

Paweł Jaroszewicz

Paweł Jaroszewicz

Partner, PwC Polska

Tel.: +48 502 184 139

Bartłomiej Styrnik

Bartłomiej Styrnik

Partner, Financial Crime Unit, PwC Polska

Tel.: + 48 519 507 298

Tomasz Joniec

Tomasz Joniec

Director, Advisory, PwC Polska

Tel.: + 48 519 504 374

Katarzyna Woźniak

Katarzyna Woźniak

Starszy Menedżer, PwC Polska

Tel.: +48 519 504 208

Obserwuj nas