Modyfikacje mają na celu rozszerzenie zakresu stosowania tego rozwiązania przez podatników i jego ułatwienie. Proponowane zmiany to między innymi:
Planowane założenia obejmują m.in.:
W planach jest kompleksowy system ulg podatkowych, które mają działać łącznie. W pakiecie ulg dla przedsiębiorców mają się znaleźć: ulga B+R, IP Box, ulga na prototyp, ulga na robotyzację przemysłową i na wsparcie innowacyjnych pracowników.
Zakres mechanizmu „pay and refund” ma zostać zawężony (m.in. wyłączenie usług niematerialnych z zakresu mechanizmu tax refund). Możliwe ma być także uzyskanie opinii „o stosowaniu preferencji” również dla celów niepobrania podatku lub stosowania niższej stawki zgodnie z UPO. Zmiany dotyczą również oświadczenia płatnika na potrzeby stosowania „relief at source” oraz definicji Beneficial Owner.
Projekt zmian dotyczy przepisu art. 15c ust. 14 ustawy CIT i wskazuje, że podatnik może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów nadwyżkę kosztów finansowania dłużnego w limicie wyznaczonym przez wartość 30% uzyskanego w roku podatkowym EBITDA albo maksymalnie kwotę 3 mln PLN. Nie może jednak łączyć obu tych limitów i stosować ich jednocześnie.
a. zmiany w zakresie przepisów dotyczących Zagranicznej Jednostki Kontrolowanej (ZJK)
Doprecyzowano m.in. przesłanki dotyczące zagranicznej jednostki kontrolowanej (ZJK) poprzez wskazanie, iż za ZJK uważa się także podmiot, w którym polski podatnik posiada samodzielnie lub wspólnie z podmiotami powiązanymi lub z innymi podatnikami mającymi miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Polski bezpośrednio lub pośrednio ponad 50% udziałów w kapitale lub ponad 50% praw głosu w zarządzaniu jednostką.
Rozszerzono również katalog przychodów pasywnych o świadczone usługi niematerialne, takie jak m.in. usługi doradcze, księgowe, badania rynku. Przekroczenie progu 33% tych przychodów konstytuuje ZJK.
Do katalogu podmiotów tworzących ZJK dodano tzw. „spółki wydmuszki” posiadające bardzo duże aktywa, ale nie generujące przychodu lub generujące go w bardzo małym zakresie.
b. wprowadzenie do opodatkowania nowej koncepcji tzw. przerzucania dochodów
Utrudnienie transferu przychodów do rajów podatkowych poprzez ukrócenie praktyk tworzenia za granicą (np. na Cyprze) spółek, do których wyprowadzane są z Polski dochody bez podatku. Dzięki tej zmianie środki wysyłane do spółek–wydmuszek mają być opodatkowane w Polsce.
c. wprowadzenie przepisów ograniczających generowanie sztucznych kosztów uzyskania przychodu w postaci wypłaty tzw. „ukrytej dywidendy”
Planowane jest wprowadzenie nowych przepisów ograniczających generowanie sztucznych kosztów uzyskania przychodu w postaci wypłaty tzw. „ukrytej dywidendy”. W przypadku stwierdzenia, iż wypłacane świadczenie ma charakter ukrytej dywidendy, wartość tego świadczenia nie będzie kosztem uzyskania przychodu dla podatnika.
d. zmiany w zakresie regulacji dotyczących reorganizacji podmiotów, w tym o charakterze transgranicznym
Projekt przewiduje nowe regulacje dotyczące reorganizacji podmiotów (w ramach wymiany udziałów, łączenia, podziału, aportu), w tym mających charakter transgraniczny, poprzez uszczelnienie obecnie istniejących przepisów tj. zapewnienie neutralności podatkowej restrukturyzacji w przypadku kontynuacji wyceny restrukturyzowanego majątku, a w przypadku udziałów (akcji) zapewnienie tej neutralności dla pierwszej wymiany udziałów, łączenia lub podziału.
W ramach Programu Repatriacji Kapitału MF proponuje zrealizowanie w Polsce Voluntary Disclosure Programme - program sprowadzania do kraju środków, które zostały wyprowadzone przez firmy, stosujące ryzykowną politykę podatkową.
Narzędziem do repatriacji kapitału do Polski ma być tzw. ryczałt przejściowy. Podatnik, który ujawni urzędowi stosowaną przez siebie ryzykowną praktykę będzie mógł opodatkować nie ujawniony wcześniej dochód lub kapitał ryczałtowym podatkiem o niskiej stawce (8% ryczałt przejściowy od dochodu lub zapłata 2% podatku od wartości nieznanego fiskusowi majątku). Zadeklarowany w ten sposób dochód będzie zwolniony z dodatkowego opodatkowania i z ewentualnych odsetek. Z programu będzie można skorzystać tylko raz.
Program nie obejmie efektów przestępstw (także skarbowych). Wyłączone zostaną również sprawy związane z podatkiem VAT. Dotyczyć będzie wyłącznie podatków dochodowych. Chodzi m.in. o nieujawnione dochody np. z posiadania udziałów w spółkach zagranicznych, z instrumentów finansowych czy z nieruchomości.
Wyłączenie z kosztów podatkowych odpisów amortyzacyjnych od budynków i lokali mieszkalnych. Możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych odpisów amortyzacyjnych w spółkach nieruchomościowych ma zostać ograniczona do wartości odpisów amortyzacyjnych dokonywanych zgodnie z przepisami o rachunkowości i obciążającymi w danym roku wynik finansowy.
Doprecyzowanie kryterium zarządu na terytorium Polski w odniesieniu do podatników nieposiadających siedziby na terytorium RP (domniemanie rezydencji podatkowej w Polsce).
Firmy planujące wejść na giełdę będą mogły skorzystać z nowej ulgi podatkowej. Ulga obejmie koszty dotyczące przygotowania, przekształcenia organizacji, przygotowania oferty, działań marketingowych, sporządzenia prospektu emisyjnego, a także opłat notarialnych, sądowych, skarbowych czy giełdowych. Tego rodzaju wydatki będzie można zakwalifikować do kosztów uzyskania przychodów w wysokości 150%.
W przypadku usług doradczych, prawnych i finansowych, które są bezpośrednio związane z emisją, odliczenie wyniesie maksymalnie 50 %. wydatków (do 50 tys. zł bez VAT).
Wprowadzenie przepisów zachęcających podatników CIT do nabywania udziałów lub akcji innych spółek. Ulga ma polegać na możliwości odliczenia od podstawy opodatkowania dodatkowej kwoty poniesionych kosztów w związku z nabyciem udziałów lub akcji spółki niepowiązanej do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym osiągniętych przez spółkę nabywającą dochodów, jednak nie więcej niż 250 tys. PLN.
Dywidenda otrzymywana przez PSH ze spółki zależnej ma być zwolniona z podatku w 95%. Podatek będzie pobierany jedynie od 5% wartości wypłacanej dywidendy. Celem jest zachęta dla inwestorów spoza UE do zainwestowania w Polsce. Firmy pochodzące z Unii Europejskiej również mają skorzystać ze zmiany - będą mogli zdecydować czy skorzystają z całkowitego zwolnienia z podatku po dwóch latach posiadania akcji, czy z 95% już po roku.
Dodatkowo przewidywane jest pełne zwolnienie z CIT zysków ze zbycia udziałów / akcji w spółkach zależnych. Aktualnie, jeśli spółka decyduje o sprzedaży swojej spółki zależnej, to od zbycia udziałów płaci 19% CIT.
Podstawowym warunkiem skorzystania z powyższych zwolnień ma być posiadanie przez spółkę holdingową co najmniej 10% udziałów lub akcji w spółce zależnej przez minimum 1 rok.