Do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów został wpisany projekt ustawy o systemach sztucznej inteligencji ( nr UC71) (“Projekt”), którego założenia zakładają powołanie całkowicie nowego organu, tj. Komisji Rozwoju i Bezpieczeństwa Sztucznej Inteligencji.
Rozporządzenie 2024/1869, czyli AI Act, nakłada na każdy kraj członkowski, w tym Polskę, szereg obowiązków, w tym obowiązek wyznaczenia organów krajowych odpowiedzialnych za szeroko pojęty nadzór nad systemami AI. W ramach założeń krajowego Projektu przewidziano powołanie nowego organu nadzoru rynku dla modeli i systemów AI, którym będzie Komisja Rozwoju i Bezpieczeństwa Sztucznej Inteligencji (“Komisja AI”).
Komisja AI będzie odpowiadać za nadzór nad rynkiem systemów AI, pełniąc funkcję pojedynczego/centralnego punktu kontaktowego. Będzie ponadto współpracować z Prezesem Urzędu Ochrony Danych Osobowych (“Prezes UODO”) oraz innymi organami, zarówno krajowymi, jak i unijnymi. Komisja AI w swoich założeniach będzie także nadzorować tzw. piaskownice regulacyjne (instytucje pozwalającą na testowanie systemów AI), realizować obowiązki informacyjne oraz podejmować działania monitorujące, komunikacyjne i edukacyjne wspierające rozwój sektora AI w Polsce.
Jako organ nadzoru rynku sztucznej inteligencji, Komisja AI będzie odpowiedzialna za rozpatrywanie wniosków o zezwolenie na wprowadzenie do obrotu i oddania do użytku systemów AI wysokiego ryzyka, przyjmowanie zgłoszeń incydentów, rozpatrywanie skarg oraz współpracę z instytucjami publicznymi w postępowaniach dotyczących wykorzystania systemów AI.
Założenia projektu przewidują, że Prezes UODO, jako członek Komisji AI, będzie nadzorował systemy AI wysokiego ryzyka wykorzystywane do celów ścigania przestępstw, kontroli granicznej oraz w kontekście wymiaru sprawiedliwości i demokracji, a także inne systemy AI wymienione w załączniku III pkt 6-8 AI Act.
Projektowana regulacja przewiduje przyznanie Komisji AI uprawnień do wszczynania spraw z urzędu w przypadku naruszenia przepisów AI Act - co umożliwi przeprowadzanie kontroli podmiotów podejrzanych o naruszenie tych przepisów.
Opublikowane założenia Projektu zakładają również:
Według opublikowanych założeń, pracami Komisji AI będzie zarządzał przewodniczący, powołany przez Prezesa Rady Ministrów, poprzez otwarty i konkurencyjny nabór. Rząd zakłada, że członkami Komisji powinni być reprezentanci instytucji kluczowych dla rozwoju sektora technologii AI. W skład Komisji wejdą również zastępcy przewodniczącego oraz członkowie reprezentujący odpowiednie organy i urzędy. Dodatkowo, posiedzenia Komisji AI będą mogły być obserwowane przez przedstawicieli innych podmiotów, jednakże bez prawa głosu. Aby skutecznie realizować zadania wynikające z AI Act, niezbędne będzie utworzenie jednostki odpowiedzialnej za organizację prac Komisji AI. Zadanie to ma zostać powierzone Biuru Komisji AI.
Zgodnie z opublikowaną informacją planowany termin przyjęcia projektu ustawy o systemach sztucznej inteligencji przez Radę Ministrów to IV kwartał 2024 r.
Zachęcamy do przeczytania naszego poprzedniego alertu.
Jeżeli masz jakieś pytania w związku z AI Act lub zastanawiasz się czy Twoja organizacja jest zgodna z regulacjami dotyczącymi sztucznej inteligencji - skontaktuj się z nami.
Counsel, Radca Prawny, PwC Polska
Aleksander Zieliński