{{item.title}}
{{item.text}}
{{item.title}}
{{item.text}}
Globalna wartość transakcji w sektorze Retail osiągnęła w 2021 roku historyczny poziom. Sprzyjał temu wzrost pozytywnych nastrojów konsumentów, którzy po rozluźnieniu restrykcji covidowych zaczęli powracać do nawyków zakupowych, co bezpośrednio przełożyło się na wielkość popytu i perspektywy w branży.
Rok 2022 przyniósł jednak znaczący odwrót, zapoczątkowany zbrojną agresją Rosji na Ukrainę, co w następstwie uruchomiło szereg konsekwencji prowadzących do postępującej stagnacji i ryzyka recesji globalnej. Druga połowa roku 2022 to już znaczące spowolnienie na rynku transakcji, spowodowane wysoką niepewnością.
Co to oznacza dla sektora retail? Jakie mogą być główne obszary budowania wartości w branży? Na czym powinien skupić się zarząd w krótkiej, a na czym w długiej perspektywie?
O ile nie ma jednej odpowiedzi na te pytania i ścieżki budowania wartości, która gwarantowałaby sukces w każdej sytuacji; o tyle są pewne obszary, w których potencjał zwrotu jest duży, i jak pokazuje doświadczenie, warto w nie inwestować.
Pierwszym krokiem do analizy głównych obszarów budowania wartości jest dobre zdefiniowanie pozycji wyjściowej biznesu (lub części organizacji). W systematyczny sposób prezentuje to ‘Value Creation Bridge’, używany przez ekspertów PwC na całym świecie, aby metodologicznie i kompleksowo zaplanować strategię rozwoju firm.
Explanation copy about nos atur, vendi cullorum eatem velitatur adit quatiur? Occae nobis eumque eritatur ant eum renim ut
Explanation copy about nos atur, vendi cullorum eatem velitatur adit quatiur? Occae nobis eumque eritatur ant eum renim ut
W ramach Value Creation Bridge, firmy w pierwszej kolejności powinny zidentyfikować obszary wymagające szybkiej reakcji w celu ochrony wartości.
W obecnej sytuacji, takimi obszarami w branży retail na pewno będzie restrukturyzacja finansowania. W krótkiej perspektywie spółki muszą również zaadresować kwestie zarządzania cenami w warunkach wysokiej inflacji oraz optymalizację kosztów, w tym analiza podejścia do sklepów stacjonarnych.
W średniej perspektywie warto zwrócić uwagę na klienta i jego doświadczenia zakupowe oraz wewnętrzne struktury (tzw. ‘back office’) i transformację.
Na horyzoncie właściciele powinni mieć długoterminową strategię w tym planowanie wyjścia z inwestycji i wpływ różnych opcji wyjścia na ostateczną wartość inwestycji. Na uwadze warto stale mieć również zarządzanie pracownikami i utrzymanie kluczowych talentów.
Covid-19 oraz wojna w Ukrainie, miały w znacznej większości pozytywny wpływ na popyt w branży retail. Jednak pomimo wzrostów, wiele spółek ucierpiało ze względu na problemy w łańcuchu dostaw, przenoszenie się handlu do sieci oraz w ostatnim roku wzrost kosztów finansowania.
To właśnie analiza głównych strat i ryzyk, oraz skoncentrowanie działań w tych obszarach są kluczowe dla dalszego działania. Zarząd powinien w pierwszej kolejności podjąć kroki, aby chronić bieżący biznes przed utratą wartości, zanim zdecyduje się na strategiczne kierunki.
Restrukturyzacja długu, zamknięcie nierentownych lokalizacji lub linii produktowych to działania, które duża część uczestników rynku dokonała już w 2022 roku. Zarządzanie kapitałem obrotowym stanowi wciąż jednak dla wielu wyzwanie w obecnych warunkach. Brak rzetelnej informacji i ustalonych scenariuszy działania może doprowadzić do dużej utraty wartości, dlatego warto w tym obszarze podjąć celowe kroki.
W ramach budowania wartości zarząd powinien opracować plan i główne założenia w obszarach:
Strategia (strategic repositioning)
Optymalizacja działania (Performance improvement)
Wykorzystanie aktywów (Assets optimization)
Inne mnożniki (Multiple impact)
O ile posiadane strategii i ciągłe inicjatywy mające na celu optymalizację funkcjonowania firm, nie są nowością, o tyle świadome działania w obszarze maksymalnego wykorzystania aktywów oraz wpływ innych mnożników niż zysk na wartość firmy są często pomijane przez zarząd.
Optymalizacja aktywów dotyczy nie tylko zarządzania ich wykorzystaniem, ale również świadomych decyzji w zakresie struktury podatkowej oraz wydatków inwestycyjnych, zarówno w zakresie ich wielkości, czasu jak i celowości. Podejmując decyzje w tych obszarach, warto zastanowić się nad strategicznymi opcjami wyjścia z inwestycji i wziąć pod uwagę preferencję potencjalnych nabywców, tak aby z ich punku widzenia inwestycja była atrakcyjniejsza. Przykładem w branży retail mogą być inwestycje w systemy ERP, budowanie marki własnej lub decyzje w zakresie funkcji i struktur wewnętrznych.
Coraz większe oddziaływanie zaczynają jednak mieć obszary pozafinansowe, które w istotny sposób wpływają na mnożniki i ostatecznie wartość firm. Wśród nich są między innymi czynniki środowiskowe, społeczne i zarządcze, czyli wchodzące z impetem na rynek transakcji ESG. Posiadanie strategii środowiskowej, w tym planu do ograniczenia emisji CO2 może znacząco zwiększyć wartość firmy w przypadku transakcji sprzedaży do inwestora strategicznego. Również odpowiedni poziom zarządzania ryzykiem w spółce (np. w obszarze ochrony i bezpieczeństwa danych) pomoże wyeliminować z negocjacji ujemne efekty i zwiększyć komfort inwestora.
Krzysztof Badowski