Trendy w analityce biznesowej branży Retail & Consumer

Retail apocalypse to termin ukuty kilka lat temu w obliczu ekspansji e-commerce, która miała zwiastować koniec tradycyjnego modelu sprzedaży brick & mortar. 

Od tego czasu digitalizacja, optymalizacja kosztów i automatyzacja wpisały się na stałe w strategię większości firm. Ewolucyjne dotychczas zmiany zmieniły charakter na rewolucyjny z początkiem 2020 r. Wybuch pandemii i jej następstwa takie jak restrykcje w handlu oraz zmiana zachowań konsumenckich postawiły w trudnym położeniu wiele firm. 

Według najnowszego badania PwC Nowy obraz polskiego konsumenta. Postawy i zachowania Polaków w obliczu pandemii koronawirusa, 34% respondentów deklaruje, że w czasie pandemii ich częstotliwość robienia zakupów przy użyciu komputera wzrosła, dodatkowo 23% deklaruje wzrost przy użycia smartfona. Aż 87% respondentów w przypadku komputera i 66% w przypadku smartfona deklaruje, że pozostanie przy takiej formie zakupów po złagodzeniu reżimu sanitarnego. Jeśli chodzi o kryteria decyzji zakupowych to obowiązują podobne w obu kanałach. Najistotniejsze są: dostępność produktów, duży asortyment oraz wygoda. Dodatkowo przy zakupach online klienci doceniają łatwość zwrotów oraz bezpieczeństwo dostawy. Co ciekawe jeśli chodzi o zakupy spożywcze tylko 11% deklaruje, że robi je online, aż 87% woli zakupy w sklepie stacjonarnym.

Pojawienie się nowych trendów oraz dynamika zmian sprawiają, że jakość i skuteczność procesu decyzyjnego jest całkowicie zależna od danych oraz analityki biznesowej (business intelligence).

Trendy i obszary istotne z punktu widzenia branży Retail & Consumer:

Jakość danych

Mnogość systemów, zróżnicowane formaty w jakich są przekazywane dane oraz różne definicje danych biznesowych (np. marża) są codziennością w wielu firmach. W efekcie ich konsolidacja i raportowanie zajmuje kilkanaście dni, a większość czynności wykonywana jest manualnie. Proces decyzyjny wydłuża się, zaś jego efekt jest niepewny, ponieważ bazuje na danych o niskiej jakości.

Wdrożenie polityki zarządzania danymi (data governance), czyli jednolite dla całej organizacji definicje danych, jasno określone ich „właścicielstwo” (ownership) i automatyczny sposób raportowania jest kluczowe z perspektywy efektywnego reagowania na zmieniające się otoczenie biznesowe.

Implementacja tych mechanizmów pozwala np. skrócić raportowanie miesięczne o kilka czy nawet kilkanaście dni oraz zredukować czasochłonności o kilka FTE.

Jakość danych ma również bezpośrednie przełożenie na dokładność forecastowania oraz, co bardzo ważne, na tworzenie zaawansowanych modeli analitycznych służących np. do predykcji czy klasteryzacji.

Zarządzanie kosztami

Warunkiem przetrwania w zmieniającej się rzeczywistości z trudną do przewidzenia przyszłością jest bardzo precyzyjne zarządzanie kosztami na poziomie sieci oraz pojedynczego sklepu. Smart BI Platform Retailer Dashboard jest rozwiązaniem analitycznym umożliwiającym dokładny wgląd w poszczególne pozycje kosztowe oraz stałe śledzenie ich wartości i trendów.

PwC Smart BI Platform Retailer Dashboard

Źródło: PwC Smart BI Platform Retailer Dashboard

Bardzo istotnym elementem w monitorowaniu i optymalizacji sieci sprzedaży w tym rozwiązaniu jest możliwość zaawansowanego porównywania danych (benchmarkingu). Punktem odniesienia może być format sklepu, powierzchnia czy FTE. Mnogość informacji daje pełny wgląd w efektywność sieci i pojedynczego sklepu.

 

Płynność finansowa

Firmy z branży retail w chwili obecnej są w grupie przedsiębiorstw najbardziej podatnych na wprowadzane ograniczenia. Zarządzanie kapitałem obrotowym oraz poprawa płynności finansowej jest kluczowa z perspektywy zachowania ciągłości biznesu oraz przetrwania na rynku. Prezentowany poniżej Smart BI Platform Net Working Capital pozwala na efektywne monitorowanie płynności finansowej pod kątem należności, zobowiązań, terminowości fakturowania oraz stanów magazynowych. CFO może m.in. ocenić efektywność faktoringu, zobaczyć jak wygląda cykl konwersji gotówki czy też przeanalizować scenariusze bilansu zamknięcia następnego miesiąca.

Smart BI Platform Net Working Capital Dashboard

Źródło: Smart BI Platform Net Working Capital Dashboard

Rosnąca rola self-service

Zgodnie z prognozą IDC do 2023 roku 50% firm retailowych, które włączą technologię self-service do strategii transformacji cyfrowej, zyska 35% wzrostu marży, 10% wzrostu lojalności klientów i obniży o 5% fluktuację personelu. Pandemia wyraźnie przyspieszyła wdrażanie rozwiązań typu self-service. Kasy samoobsługowe zastąpiły tradycyjne, zwiększając przepustowość sklepów, zapewniając jednocześnie realizację wymogów związanych z zachowaniem dystansu społecznego. Część firm przyspieszyła eksperymenty z modyfikacją formatu sklepu, łącząc interaktywne stanowiska samoobsługowe ze zwiększeniem powierzchni magazynowej, co ma zwiększyć dostępność asortymentu. Badania wskazują, że w trakcie zakupów w sklepie stacjonarnym ok. 90% klientów używa telefonów w celu porównania ceny, uzyskania dodatkowych informacji nt. produktu lub sprawdzenia opinii na jego temat. Tworzenie interaktywnych przestrzeni sklepowych pozwoli firmom retailowym na wzbogacenie doświadczeń klientów. Wprowadzanie nowych technologii czy formatów sklepowych dokonuje się na podstawie testowania A/B. Kluczowe w trakcie tych eksperymentów jest pozyskiwanie jak największej ilości danych, w celu ich analizy i walidacji założeń. SmartBI Platform Retailer Dashboard jest przykładem rozwiązania analitycznego umożliwiającego efektywne testowanie np. scenariuszy before / after refit.

SmartBI Platform Retailer Dashboard

Źródło: SmartBI Platform Retailer Dashboard

Każdy kryzys jest dla nas szansą, możliwą do wykorzystania tylko w sytuacji posiadania dobrych jakościowo danych, które potrafimy zrozumieć za pomocą dostosowanej do naszych potrzeb analityki biznesowej i podjąć na ich podstawie skuteczne decyzje zarządcze.

Skontaktuj się z nami

Marcin Makusak

Marcin Makusak

Partner, PwC Polska

Tel.: +48 502 184 718

Agnieszka Ostaszewska

Agnieszka Ostaszewska

Partner, Assurance Leader, PwC Polska

Tel.: +48 502 184 348

Obserwuj nas