W kierunku automatyzacji procesów podatkowo-księgowych

Szanse i wyzwania związane z wprowadzeniem e-Faktur

Magdalena Brzuszczyńska

Director, Warszawa, PwC Polska

+48 519 508 295

Email

Marcin Sidelnik

Partner, Warszawa, PwC Polska

+48 502 184 961

Email

Od 1 stycznia 2022 roku zostały wprowadzone do obrotu gospodarczego faktury ustrukturyzowane (tak zwane e-faktury), będące obok faktur papierowych i dokumentów elektronicznych, jedną z akceptowanych form dokumentowania transakcji. 

Od lipca 2024 roku stosowanie e-faktur będzie obowiązkowe, więc warto już teraz rozpocząć analizę w zakresie implementacji i dobrze przygotować się do wdrożenia najbardziej optymalnego rozwiązania. 

Wprowadzenie faktur ustrukturyzowanych stanowi kolejny krok w kierunku automatyzacji procesów księgowych. Już teraz warto zwrócić uwagę na szanse ale również wyzwania, które może przynieść podatnikom.

Szanse związane z wprowadzeniem faktur ustrukturyzowanych

Skrócenie obiegu faktur

  • Korzystny wpływ na efektywność procesów finansowo-księgowych
  • Oszczędności kadrowe – mniejsza liczba pracowników działu  finansowego i księgowego potrzebna do realizacji zadań związanych z obiegiem faktur

Pozyskiwanie na bieżąco informacji do celów finansowych i zarządczych

  • Możliwość korzystania z danych raportowanych fiskusowi również na wewnętrzne potrzeby organizacji

  • Większa kontrola nad bieżącymi przepływami finansowymi organizacji

Możliwość pełnej automatyzacji księgowań

  • Korzystny wpływ na efektywność procesów finansowo-księgowych

  • Oszczędności kadrowe – mniejsza liczba pracowników działu finansowego i księgowego potrzebna do realizacji zadań związanych z księgowaniem faktur

Pełna informacja podatkowa dot. zakupu

  • Istotne źródło informacji o transakcjach realizowanych przez organizację, w szczególności na potrzeby analizy pod kątem podatkowym

  • Potencjał do zwiększenia efektywności prac wewnętrznego działu podatkowego

Oszczędność czasu przy zamknięciu miesiąca

  • Istotne źródło informacji o transakcjach realizowanych przez organizację na potrzeby sprawozdawczości związanej z zamknięciem miesiąca

Spełnienie warunków z Ustawy o VAT dotyczących faktur

  • Zapewnienie autentyczności pochodzenia faktur, integralności oraz czytelności ich treści, wymaganej przez art. 106m ustawy o VAT

  • Ciężar przechowywania i archiwizacji faktur przeniesiony z podatników na organy podatkowe (KSeF)

Kluczowe obszary wyzwań

Konieczność przebudowy architektury systemów IT i budowa integracji 

  • Koszty wdrożenia lub modyfikacji rozwiązań (od kilkudziesięciu tysięcy PLN w średnich przedsiębiorstwach, przez 100-300 tysięcy w większych, aż do miliona lub więcej w dużych organizacjach)

  • Ryzyka charakterystyczne dla dużych wdrożeń systemów IT

Krytyczny charakter fakturowania z punktu widzenia infrastruktury biznesowej

  • Ryzyko zaburzenia prowadzenia działalności biznesowej (przykłady z Włoch)

  • Ryzyko braku płynności, utrata kontraktów

  • Brak dostosowania skutkuje niemożnością obsługi kluczowych procesów

Zmiany procesowe i organizacyjne

  • Wymóg raportowania szczegółowych danych do celów podatkowych

  • Zmiana rzutująca na zmianę kluczowych procesów sprzedaży i zakupu oraz obejmująca wiele zespołów i systemów IT

  • Ryzyka charakterystyczne dla zarządzania zmianą

Konieczność zaangażowania zróżnicowanych zasobów ludzkich 

  • Ryzyka związane z zarządzaniem zespołem projektowym, w tym interakcji między specjalistami z różnych obszarów (dział IT, finansowy, podatkowy, operacyjny, prawny)

Poszerzenie zakresu i częstotliwości raportowanych danych

  • Dostępność szczegółowych danych z wielu systemów IT w czasie rzeczywistym

  • Możliwość istotnego poszerzenia zakresu raportowanych danych - forma ustrukturyzowana

Zmiany w otoczeniu prawnym organizacji

  • Zmiana kontraktów z klientami (potencjalna rewizja wszystkich umów), regulaminów wewnętrznych oraz ryzyka prawne z nią związane

E-faktura i Krajowy System e-Faktur

E-faktura i Krajowy System e-Faktur (KSeF)

Poznaj założenia i dostosuj się na czas do rewolucyjnej zmiany w przepisach

Zobacz

Podsumowanie

Faktury ustrukturyzowane łączą wiele aspektów działalności przedsiębiorstwa - nie tylko finansowo-księgowe, ale także prawne, a przede wszystkim związane z IT. Wprowadzenie w ciągu najbliższych miesięcy zmian technologicznych, procesowych i organizacyjnych na potrzeby nowego rodzaju faktur będzie z pewnością dużym wyzwaniem dla większości firm. Najwięcej trudności przysparza fakt przesyłania faktur, jako kluczowych dokumentów w działalności przedsiębiorstw, do KSeF w czasie rzeczywistym. Z drugiej strony fakturowanie przez KSeF otwiera szereg możliwości, m.in. związanych z pozyskiwaniem informacji o działalności na potrzeby własne oraz ułatwieniami procesowymi.

Niezależnie od oceny bilansu szans i zagrożeń, z pewnością nie warto odkładać wdrożenia narzędzi do obsługi faktur ustrukturyzowanych do ostatniej chwili.

Marcin Sidelnik

Partner, Warszawa, PwC Polska

+48 502 184 961

Email

Magdalena Brzuszczyńska

Director, Warszawa, PwC Polska

+48 519 508 295

Email

Skontaktuj się z nami

Marcin  Sidelnik

Marcin Sidelnik

Partner, PwC Polska

Tel.: +48 502 184 961

Magdalena Brzuszczyńska

Magdalena Brzuszczyńska

Director, PwC Polska

Tel.: +48 519 508 295

Obserwuj nas