Wyzwania dla liderów spółek z sektora nafty i gazu

Chemia, Nafta i Gaz

Liderzy firm z sektora nafty i gazu podejmują obecnie decyzje strategiczne w nieprzewidywalnym otoczeniu gospodarczym

Według nich największe ryzyko dla branży nafty i gazu niesie niestabilność geopolityczna oraz zmiany regulacyjne.

Wzrost w niepewnych czasach

Obecnie liderzy firm z sektora nafty i gazu muszą podejmować decyzje i reagować na zmiany w bardzo nieprzewidywalnym otoczeniu gospodarczym. Wskazuje na to coroczne globalne badanie PwC dotyczące opinii prezesów firm na świecie „19th Annual Global CEO Survey”.

Dwa najczęściej wskazywane ryzyka dla branży nafty i gazu to: niestabilność geopolityczna na co wskazało 89% liderów firm oraz zmiany regulacyjne– tak wskazało 87%  z nich. 

Wyzwania nadchodzą z wielu stron

Okazuje się, że ceny ropy naftowej nie są jedynym czynnikiem jakiemu firmy z sektora nafty i gazu muszą obecnie stawiać czoła. To właśnie firmy z tej branży najdotkliwiej odczuwają wpływ nowych regulacji w związku ze zmianami klimatycznymi czy też jako pokłosie zawirowań politycznych na obszarach, w których często funkcjonuje firma wydobywcza. W odpowiedzi na gwałtowny spadek cen większość firm z sektora dokonuje obecnie restrukturyzacji i redukcji kosztów. 68% prezesów światowych firm z branży nafty i gazu planuje podjąć takie działania w najbliższym roku.

Redukcja kosztów powinna być przemyślana. Zbyt daleko zakrojone działania w tym zakresie mogą zamiast usprawnić, spowodować destabilizację firmy na rynku.

Technologia i innowacje w sektorze

Większość liderów firm z branży nafty i gazu zadaje sobie sprawę, że bieżąca komunikacja z udziałowcami firmy oraz jej klientami jest niezbędna. Znacznym ułatwieniem w tym zakresie są nowe technologie ułatwiające szybki przepływ informacji.

Niestety, firmy z sektora nafty i gazu w znacznie mniejszym stopniu niż firmy z innych branż używają technologii do angażowania udziałowców w sprawy ogranizacji. Firmy z branży nafty i gazu także w mniejszym stopniu używają technologii do zaangażowania klienta. Jedynie 35% firm z tej branży korzysta w tym celu z mediów społecznościowych, podczas gdy odsetek firm z innych sektorów, które deklarują wykorzystanie tego kanału komunikacji, wynosi 50%.

Skontaktuj się z nami

Wojciech  Słowiński

Wojciech Słowiński

Partner, PwC Polska

Tel.: +48 502 184 420

Mariusz  Dziurdzia

Mariusz Dziurdzia

Partner zarządzający, Lider Clients & Markets, PwC Polska

Tel.: +48 502 184 117

Obserwuj nas