Case study: wsparcie spółki z branży lotniczej

Model restrukturyzacyjny

Model transakcyjny grupy kapitałowej w energetyce
  • Case Study
  • 3 minute read

Czego potrzebował klient?

Spółka z branży lotniczej znalazła się na skraju upadłości, pomimo podejmowania prób restrukturyzacyjnych w przeszłości i otrzymania sporego dofinansowania z budżetu Skarbu Państwa. Spółka starała się o kolejne dofinansowanie z budżetu Państwa, które mogło zostać mu udzielone pod warunkiem przedstawienia planu restrukturyzacji i akceptacji zarówno Ministerstwa Skarbu Państwa jak i Komisji Europejskiej.

Klient potrzebował pomocy w przygotowaniu planu naprawczego (przygotowanie inicjatyw restrukturyzacyjnych) oraz przygotowaniu biznes planu. 

Co dostarczyło PwC?

PwC przeanalizowało sytuację finansową spółki oraz rentowność połączeń lotniczych i przygotowało dynamiczny model finansowy pod biznesplan i inicjatywy restrukturyzacyjne oraz plan restrukturyzacji. Model umożliwiał analizę kosztów lotniczych per połączenie i rodzaj maszyny obsługującej lot i prezentował projekcje sprawozdań finansowych spółki.

Wartość dodana dla klienta

Plan restrukturyzacji został pomyślnie zaakceptowany prze Ministerstwo Gospodarki oraz przez Komisję Europejską. Dodatkowo PwC skorygowało mechanizm alokacji kosztów, które zaburzały analizę rentowności połączeń lotniczych, by spółka zamykała tylko rzeczywiście nierentowne połączenia; oraz zidentyfikowało kluczowe drivery biznesu. Po wdrożeniu planu restrukturyzacji wyniki spółki były lepsze niż oczekiwane w planie restrukturyzacji.

Komentarz:

  • Dynamiczny model finansowy, prognoza przyszłych wyników finansowych, elastyczny na zmianę założeń wsadowych
  • Model został przygotowany w sposób spójny prezentacyjnie z raportowaniem zarządczym spółki
  • Projekcje finansowe stworzono na podstawie założeń operacyjnych oraz przychodowo-kosztowych wraz z uwzględnieniem inicjatyw restrukturyzacyjnych wypracowanych wspólnie z zespołem consultingowym PwC oraz doradcą branżowym
  • Model umożliwiał analizę rentowności na poziomie marży na obsłudze pasażerów, pasażerów i towarów, przed kosztami rejsów, na kosztach zmiennych, na kosztach DOC oraz na kosztach całkowitych per:
       - Trasa
       - Typ samolotu realizujący daną trasę
  • Stworzono także model floty samolotowej, uwzględniający plan siatki połączeń, obsługę techniczną poszczególnych samolotów, obsługę kosztów/wydatków z tytułu leasingów operacyjnego i finansowego a także przychodów z tytułu dry-out i wet-out

Przykład produktu prac:

Chcesz poznać naszą ofertę?

Skontaktuj się z nami

Piotr Rudzki

Partner, Warszawa, PwC Polska

+48 608 500 974

Email

Bartłomiej Wójcik

Director, Warsaw, PwC Polska

+ 48 519 507 079

Email

Obserwuj nas