Raportowanie ESG - jak polscy liderzy wyznaczają drogę do zielonej transformacji

Case study

Firmy o niskiej świadomości w obszarze ESG realizują pojedyncze działania, firmy świadome stawiają na strategię i mierzalne cele.

Przy wsparciu PwC, Grupa Green Holding przygotowała strategię zrównoważonego rozwoju i opublikowała ją w swoim pierwszym raporcie ESG za 2021 rok.
Podążać za nią będą kolejne firmy, bo obowiązek raportowania w zakresie zrównoważonego rozwoju firm wchodzi w życie w 2024 roku.

Grupa Green Holding, lider polskiego rynku produkcji świeżych warzyw, z powodzeniem łączy rodzinną tradycję z prowadzeniem nowoczesnego i odpowiedzialnego biznesu.

Strategia “Jesteśmy Green” przekłada się na konkretne działania i wyznacza mierzalne cele do 2025 i 2030 roku. Może to niewątpliwie stanowić doskonały i inspirujący przykład dla sektora.

Jakie wyzwania wiązały się z przygotowywaniem strategii i raportu ESG?

Grupa potrzebowała nie tylko usystematyzować i podsumować działania podejmowane dotychczas we wszystkich 5 spółkach, ale także wyznaczyć konkretne i mierzalne cele w perspektywie krótko- i długoterminowej.

PwC wsparło przygotowanie strategii i raportu ESG Grupy Green Holding

Przygotowanie raportu zrównoważonego rozwoju to konsekwentny proces od określenia ambicji strategicznych i mierzalnych celów po zebranie danych i informacji, ich usystematyzowanie oraz obliczenie wskaźników niefinansowych. Na podstawie analizy dojrzałości Grupy i we współpracy ze wszystkimi spółkami Green Holding powstała Strategia ESG. Opiera się ona na 4 filarach: dbanie o planetę, produkt, partnerstwo oraz ludzie 
i obejmuje całokształt działań ESG Grupy.

Obejrzyj case study, w którym Artur Rytel (właściciel i prezes zarządu), Przemysław Januszko (członek zarządu i COO) oraz Małgorzata Pietrzyk-Żarska (dyrektorka ds. zrównoważonego rozwoju) z Green Holding oraz Piotr Rówiński (lider zespołu ds. zarządzania ryzykiem i raportowania ESG, partner) i Agnieszka Grodzińska-Piotrak (menadżerka ds ESG) z PwC opowiadają o przygotowaniu raportu i wyznaczaniu strategii ESG Grupy Green Holding.

artur rytel

Zdajemy sobie sprawę, że stale musimy dbać o rozwój i reagować na zmieniające się otoczenie. Chociaż bazujemy na doświadczeniu zdobywanym przez pokolenia, wciąż pojawiają się przed nami nowe wyzwania. Obecnie jesteśmy świadkami intensywnych zmian na rynku oraz zagrożenia klimatycznego. Pozostając wierni naszym wartościom, wpisanym w strategię biznesową Grupy Green Holding, które obejmują otwartość na zmiany, odpowiedzialność i przedsiębiorczość, podjęliśmy działania w zgodzie z ideą zrównoważonego rozwoju.

- mówi Artur Rytel, właściciel i prezes zarządu Green Holding

Zdajemy sobie sprawę, że stale musimy dbać o rozwój i reagować na zmieniające się otoczenie. Chociaż bazujemy na doświadczeniu zdobywanym przez pokolenia, wciąż pojawiają się przed nami nowe wyzwania. Obecnie jesteśmy świadkami intensywnych zmian na rynku oraz zagrożenia klimatycznego. Pozostając wierni naszym wartościom, wpisanym w strategię biznesową Grupy Green Holding, które obejmują otwartość na zmiany, odpowiedzialność i przedsiębiorczość, podjęliśmy działania w zgodzie z ideą zrównoważonego rozwoju.

- mówi Artur Rytel, właściciel i prezes zarządu Green Holding

Korzyści z opracowania strategii ESG i transparentnego raportowania nt. zrównoważonego rozwoju

  • Pomoc w usprawnieniu procesów decyzyjnych organizacji
  • Zmniejszenie ryzyka w całym łańcuchu dostaw
  • Stworzenie skutecznego systemu zbierania i zarządzania danymi z obszarów środowiska, społecznej odpowiedzialności i zarządczego, pozwala nie tylko na optymalizację kosztów i oszczędności, ale ułatwia podejmowanie decyzji biznesowych
  • Poprawa zaufania i reputacji firmy zarówno wśród klientów, dostawców, pracowników i inwestorów
  • Wzrost zaangażowania pracowników
  • Poprawa efektywności zużycia surowców dzięki wdrażaniu nowoczesnych technologii
  • Łatwiejszy dostęp do finansowania, większe szanse pozyskania inwestorów
  • Nawiązanie wzajemnie korzystnej współpracy z dostawcami i klientami

Proces tworzenia raportu zrównoważonego rozwoju pozwala na refleksję, w jakich obszarach firma poczyniła postępy. A na jakich obszarach powinna się jeszcze skupić? Publikacja raportu zrównoważonego rozwoju oznacza także deklarację wyznaczonych celów - deklarację chęci doskonalenia firmy na różne sposoby. W ten sposób unika się pustych obietnic, a interesariusze mogą rozliczać organizację z osiąganych postępów, co jest świetnym motywatorem do działania.

Przeymsław Januszko

- mówi Przemysław Januszko,
członek zarządu i COO Green Holding

Opracowanie strategii ESG oraz ujawnianie mierzalnych celów w raporcie zrównoważonego rozwoju to przyszłość transparentnego raportowania niefinansowego

Raporty zrównoważonego rozwoju nie powinny stanowić modnego i dobrze postrzeganego dodatku. Jeśli są publikowane regularnie, podnoszą status strategii zrównoważonego rozwoju firmy, stanowiąc ważny czynnik uwzględniany w kluczowych decyzjach biznesowych. 

W najbliższym czasie konieczne będzie uwzględnianie zrównoważonego rozwoju w decyzjach biznesowych. Rozpoczęcie procesu raportowania odpowiednio wcześnie gwarantuje, że można wyprzedzić konkurencję i w pełni wykorzystać korzyści płynące z tego rodzaju raportowania.

Piotr Rowiński

Raportowanie ESG powinno służyć systemowemu, wiarygodnemu i rzetelnemu opisowi działań firmy z zakresu środowiskowej, społecznej i korporacyjnej odpowiedzialności biznesu. Tak sporządzony raport przynosi firmie określone korzyści i zwiększa jej konkurencyjność - od wzrostu zaangażowania pracowników, efektywności zużycia surowców, po nawiązanie wzajemnie korzystnej współpracy z odbiorcami i dostawcami.

- mówi Piotr Rówiński, lider zespołu ds. zarządzania ryzykiem i raportowania ESG, partner w PwC

Raportowanie ESG powinno służyć systemowemu, wiarygodnemu i rzetelnemu opisowi działań firmy z zakresu środowiskowej, społecznej i korporacyjnej odpowiedzialności biznesu. Tak sporządzony raport przynosi firmie określone korzyści i zwiększa jej konkurencyjność - od wzrostu zaangażowania pracowników, efektywności zużycia surowców, po nawiązanie wzajemnie korzystnej współpracy z odbiorcami i dostawcami.

- mówi Piotr Rówiński, lider zespołu ds. zarządzania ryzykiem i raportowania ESG, partner w PwC

Piotr Rówiński

Partner, Zarządzanie ryzykiem, PwC Polska

+48 502 184 003

Email

Agnieszka Grodzińska-Piotrak

ESG Manager, PwC Polska

+48 519 507 210

Email