O tym, jak zmieniło się wykorzystanie nowoczesnych technologii w firmach w ciągu kilku miesięcy 2020 roku i czy te trendy zostaną z nami na dłużej.
Wprowadzony w marcu 2020 r. lockdown wywołał przyspieszoną cyfryzację procesów biznesowych, wpłynął też na zwiększoną dynamikę wdrożeń nowoczesnych technologii w firmach. Udowodnił, że efektywność biznesu w dużym stopniu zależy od sprawności i szybkości z jaką cała organizacja jest w stanie dostosować swoją działalność operacyjną do zmiennych warunków.
Posłuchaj wywiadu z Dominiką Świerczyńską, CFO Microsoft w Polsce, o tym, jak dzięki nowym technologiom, takim jak RPA, AI oraz rozwiązania chmurowe, procesy biznesowe będą stawały się jeszcze bardziej efektywne.
Rozmowę nagraliśmy w sierpniu 2020 r.
Playback of this video is not currently available
Dzisiaj już wiemy, że transformacja cyfrowa stała się dla przedsiębiorców koniecznością, a działania z nią związane, planowane na kilka lat, często wydarzyły się po prostu w dwa miesiące. Po pierwszych szybkich wdrożeniach rozwiązań umożliwiających zdalną pracę i obsługę klientów, biznes musi szukać sposobów na to, aby jeszcze mocniej usprawniać procesy wewnętrzne, niwelując koszty i skracając czas wykonania poszczególnych zadań. Wyeliminowanie papierowego obiegu dokumentów, automatyzacja procesów, robotyzacja, a przede wszystkim przyspieszenie migracji do chmury - to trendy, które będą towarzyszyły firmom w najbliższym czasie.
W ostatnich miesiącach, w związku z dużą dynamiką zmian, szybkość i trafność podejmowanych decyzji, a także trafne prognozy miały kluczowe znaczenie dla biznesu.
W okresie pandemii organizacje skupiły się na wdrożeniach w takich obszarach jak:
■ Bezpieczny, zdalny dostęp do systemów firmy,
■ Narzędzia do komunikacji i współpracy
■ Rozwiązania BI wspierające raportowanie zarządcze i proces decyzyjny
■ Wyeliminowanie papierowego obiegu dokumentu
■ Automatyzacja procesów (gotowe rozwiązania chmurowe, RPA, etc.)
Po szybkim przejściu na pracę zdalną i przyzwyczajeniu się do korzystania z nowych rozwiązań IT, obserwujemy zwiększony apetyt przedsiębiorstw na nowe wdrożenia - zaplanowane, ustrukturyzowane i usprawniające dotychczasowe procesy biznesowe. Obecnie zauważalna jest praktyka budowania wszystkich nowych rozwiązań wspierających obsługę wewnętrznych procesów tak, aby móc w przyszłości przejść na chmurę, albo po prostu - nowe rozwiązania są od razu budowane w oparciu o natywne komponenty chmurowe. Dzięki takiemu podejściu tworzymy nowoczesne środowisko pracy, które posiada 4 podstawowe zalety: bezpieczeństwo, wydajność, pełna integracja aplikacji biznesowych oraz możliwość zaawansowanej analityki danych. Wdrożenie rozwiązań chmurowych jest także źródłem oszczędności i umożliwia firmie i jej zarządowi skupienie się przede wszystkim na kluczowej działalności operacyjnej.
Marcin Makusak, partner PwC
Partner zarządzający, Lider Clients & Markets, PwC Polska
Tel.: +48 502 184 117