Warszawa na 3. miejscu pod względem aktywności ofert pierwotnych (IPO) w Europie w III kwartale 2017 r.

09/10/17

Wartość ofert pierwotnych (Initial Public Offering – IPO) w Europie w trzecim kwartale 2017 r. wyniosła 8,2 mld euro – to wzrost o 116% w porównaniu do analogicznego okresu 2016 r. (3,8 mld euro) – wynika z najnowszego raportu „IPO Watch Europe” przygotowanego przez firmę doradczą PwC. Znacząco wzrosła również liczba debiutów – wzrost o 42% do 74 spółek, które przeprowadziły IPO w III kw. 2017 r. (52 IPO przeprowadzonych w analogicznym okresie poprzedniego roku). Na giełdzie w Warszawie w minionym kwartale odnotowano 9 ofert o łącznej wartości 1,2 mld euro, co stanowi najlepszy wynik od trzeciego kwartału 2011 roku.
  

  • Trzeci kwartał bieżącego roku okazał się w Europie najbardziej aktywnym z analogicznych okresów od 2014 r.
  • Łączna wartość ofert (8,2 mld euro) była ponad dwukrotnie wyższa niż w 2016 r. (3,8 mld euro)
  • Londyn okazał się najbardziej aktywnym rynkiem w Europie – odbyło się na nim 36% wszystkich IPO (w III kwartale 2016 r. – 17%)
  • Rynek w Londynie odpowiadał również za 33% rynku IPO w Europie pod względem łącznej wartości ofert (w III kwartale 2016 r. – 8%)
  • Największą ofertą w Europie było IPO spółki Landis & Gyr Holding AG, której wartość wyniosła 2,1 mld euro (giełda SIX Swiss Exchange)


W trzecim kwartale 2017 r. na polskim rynku miało miejsce dziewięć debiutów giełdowych – dwa debiuty na rynku głównym oraz siedem na rynku alternatywnym NewConnect. Łączna wartość IPO na rynku głównym wyniosła ponad 5,1 mld zł – za większość tej kwoty odpowiadał debiut firmy Play Communications SA o wartości oferty ponad 4,4 mld zł, który okazał się największym IPO od czasu oferty Jastrzębskiej Spółki Węglowej w 2011 roku (5,4 mld zł). Drugą przeprowadzoną na rynku głównym ofertą było IPO spółki windykacyjnej GetBack SA (740 mln zł). Łączna wartość pozyskanych środków na NewConnect w trzecim kwartale wyniosła 53 mln zł, z czego większość dotyczyła debiutów spółek Scope Fluidics SA (16,2 mln zł) i Nextbike SA (15,1 mln zł). 

„Warszawa po raz kolejny trafia do grona najbardziej aktywnych rynków w Europie i po raz kolejny za sprawą dużych i szeroko komentowanych IPO, które przyciągnęły inwestorów zagranicznych. Niemal wszystkie - poza jedną - przeprowadzone w 2017 r. oferty na rynku głównym w Warszawie przekroczyły wartość 500 mln zł, co nie miało miejsca w dotychczasowej historii giełdy. Z jednej strony cieszy powrót warszawskiego parkietu do grona rynków, na którym z powodzeniem plasowane są duże IPO czy nawet mega-oferty. Z drugiej – liczba takich ofert jest ograniczona, a polski rynek potrzebuje również emitentów i debiutów o mniejszej wielkości, na tyle dojrzałych, by sprostać wymogom stawianym spółkom publicznym, a jednocześnie stanowiących obiecujące inwestycje o dużym potencjale wzrostu. Z zapowiedzi spółek planujących debiut w najbliższych miesiącach wynika, że do końca roku w Warszawie może mieć miejsce co najmniej kilka IPO, co oznaczałoby, że rok 2017 będzie stanowić najlepszy od lat okres pod względem wartości ofert, ale kolejny (po 2016 r.) słaby rok jeśli chodzi o liczbę debiutów” – mówi Bartosz Margol, dyrektor w zespole ds. rynków kapitałowych w PwC.

Zgodnie z danymi uzyskanymi przez PwC łączna wartość europejskich IPO wzrosła w minionym kwartale (względem trzeciego kwartału 2016 r.) o 4,4 mld euro – osiągając wartość 8,2 mld euro, natomiast liczba debiutów wyniosła 74 (wzrost o 42%). Największym IPO w Europie w trzecim kwartale 2017 r. było IPO dostawcy rozwiązań pomiarowych, spółki Landis & Gyr Holding AG na giełdzie w Szwajcarii (2,0 mld euro). Na drugim miejscu uplasował się debiut Play Communications SA w Warszawie (1,0 mld euro) – było to największe IPO spółki prywatnej w Polsce oraz największe IPO
w sektorze telekomunikacji w Europie od 2012 r. Trzecie miejsce pod względem wartości IPO przypadło spółce Sherborne Investors (Guernsey) C Ltd (797 mln euro, giełda w Londynie). 

„Z pewnością coraz bardziej restrykcyjne regulacje dotyczące jednostek zainteresowania publicznego (przepisy wynikające z dyrektywy MAR, czy np. nowe obowiązki nałożone na komitety audytu) nie ułatwiają podjęcia decyzji o debiucie giełdowym spółkom średniej wielkości, dla których koszt sprostania restrykcyjnym wymogom jest proporcjonalniej wyższy niż w przypadku dużych emitentów. Jednocześnie, nowe regulacje mogą wpłynąć na bardziej świadome podejmowanie decyzji o IPO oraz na jakość przygotowywanych ofert" - dodaje Bartosz Margol, dyrektor w zespole ds. rynków kapitałowych w PwC.


„Już podczas pierwszych trzech kwartałów 2017 roku, pierwsze oferty publiczne przeprowadzone na rynkach europejskich zdołały pozyskać 28,3 mld euro, czyli więcej niż podczas całego poprzedniego roku (27,9 mld euro). W czwartym kwartale 2017 roku spodziewamy się finalizacji co najmniej kilku znaczących ofert i zakończenia roku dobrym wynikiem. Należy jednak pamiętać, że w wielu przypadkach przygotowania do IPO toczą się równolegle do rozmów z inwestorami prywatnymi, w efekcie część transakcji zapewne zakończy się bez oferty publicznej” 
– podsumowuje Tomasz Konieczny, partner w zespole ds. rynków kapitałowych w PwC.

Skontaktuj się z nami

Jakub Kurasz

Jakub Kurasz

Dyrektor, Lider ds. Komunikacji, PwC Polska

Tel.: +48 601 289 381

Piotr Kołomycki

Piotr Kołomycki

Ekspert ds. PR, PwC Polska

Tel.: +48 519 506 606

Obserwuj nas