Rosną wydatki na działalność B+R w polskich firmach. Ponad połowa przeznacza na ten cel więcej niż 10% przychodów

Ponad połowa polskich przedsiębiorstw przeznacza na działalność badawczo-rozwojową więcej niż 10% osiąganych przychodów. Dlatego aż 70% z nich już teraz uważa się za innowatorów, dla których głównym czynnikiem rozwoju są nowe technologie. Ulga na B+R jest jednym z najważniejszych elementów wsparcia innowacji – w 2018 r. zamierza z niej skorzystać 57% podmiotów – wynika z raportu firmy doradczej PwC „Kierunek innowacje. Polskie firmy na ścieżce rozwoju”. 


Przejdź do raportu „Kierunek innowacje. Polskie firmy na ścieżce rozwoju”


Przejdź do raportu "Kierunek innowacje. Polskie firmy na ścieżce rozwoju"
Przejdź do raportu "Kierunek innowacje. Polskie firmy na ścieżce rozwoju"

Z przeprowadzonego przez nas badania wynika, że przedsiębiorstwa w Polsce są coraz bardziej świadome znaczenia innowacyjności dla swoich organizacji. Wiedzą już, jakie są ich słabe strony w tym obszarze, co wymaga zmiany, a co udoskonalenia. Takiego poziomu świadomości i tak planowego podejścia do innowacji dotychczas nie obserwowaliśmy w Polsce. To nastraja bardzo optymistycznie.

Jolanta Kokosińska, partner w PwC

Dane zebrane w raporcie PwC „Kierunek innowacje. Polskie firmy na ścieżce rozwoju” pokazują, że polskie przedsiębiorstwa coraz dynamiczniej rozwijają swoją działalność w obszarze badań i rozwoju (B+R) oraz innowacji. Widać to na przykładzie inwestycji w ten obszar. Ponad 50% respondentów badania przeprowadzonego na potrzeby raportu przeznacza więcej niż 10% osiągniętych przychodów na działalność B+R. Co ważne, większe nakłady na innowacje idą w parze ze zmianą kulturową i organizacyjną polskich przedsiębiorstw. Już teraz wprowadzają do swoich struktur m.in. systemy motywacyjne dedykowane rozwojowi działalności innowacyjnej, a ponad 55% ankietowanych zadeklarowało posiadanie takich systemów (60% z nich stanowiły przedsiębiorstwa z sektora MŚP). Przeprowadzenie zmian wewnątrz organizacji dla 65% badanych stanowi największe wyzwanie w obszarze innowacje w perspektywie najbliższych 3 lat.

Czas dla innowacji, szczególnie w Polsce i regionie Europy Środkowo-Wschodniej, jest sprzyjający i bardzo intensywny. Uruchomienie w ciągu ostatnich 2 lat instrumentów wspierających innowacje, takich jak ulga podatkowa na B+R, fundusze inwestujące w przedsięwzięcia na wczesnych fazach rozwoju czy programy sektorowe na badania i rozwój, spowodowały, że ekosystem innowacyjności w Polsce rozkwitł. Jesteśmy w idealnej sytuacji, gdyż tworzymy wiele rzeczy od początku, a jednak możemy bazować na tym, co osiągnęły kraje bardziej rozwinięte i przeskoczyć te kilka dobrych lat.

Beata Cichocka-Tylman, dyrektor w zespole B+R, innowacje i ulgi w PwC

O poziomie innowacyjności polskich firm świadczy także deklaracja 70% z nich – tylu przedsiębiorców uważa się za innowatorów, dla których głównym czynnikiem wzrostu jest korzystanie z nowoczesnych rozwiązań technologicznych.

Współpraca w imię innowacji

Jak zauważają eksperci PwC, bardzo szybko rozwijającym się trendem jest współpraca korporacji ze start-upami. 42% badanych firm zadeklarowało aktywną współpracę z ekosystemem start-upowym, a 23% rozważa taką formę aktywności w przyszłości. Co ciekawe, nie tylko duże korporacje wchodzą w tego typu alianse – niemal połowa przedsiębiorstw z tych, które już współpracują ze start-upami reprezentuje sektor MŚP.

Do najpopularniejszych modeli współpracy ze startupami należą akceleratory biznesowe, których celem jest wsparcie startupów w rozwijaniu biznesu i pomysłów, korporacyjne fundusze inwestycyjne (ang. CVC, corporate venture capital) – najczęściej wśród dużych przedsiębiorstw oraz współpraca w ramach platform.

W tak intensywnie zmieniającym się świecie równie szybko zmieniać się muszą przedsiębiorstwa, o ile chcą podążać za innowacjami. To, w czym korporacje są świetne, czyli dodawanie przysłowiowego nowego smaku czy koloru do swoich produktów, już nie wystarczy. W ich otoczeniu, z coraz większym rozmachem, rozwijają się ekosystemy startupów. Startup jest od korporacji szybszy, bardziej elastyczny, ma większą otwartość na ryzyko, ale przede wszystkim jest zazwyczaj bliżej trendów technologicznych i jest bardziej wyspecjalizowany. Mając taką armię wokół siebie, nie dziwi, że korporacje zaczęły szukać możliwości skorzystania z tych zasobów.

Beata Cichocka-Tylman, dyrektor w zespole B+R, innowacje i ulgi w PwC

Dotacje i ulgi – instrumenty wsparcia innowacji

Z raportu PwC wynika, że polscy przedsiębiorcy chętnie korzystają z inicjatyw systemowych wspierających ich działalność w obszarze badawczo-rozwojowym. Ponad 50% firm realizowało w 2016 r. projekty badawczo-rozwojowe objęte dotacjami dystrybuowanymi na szczeblu europejskim lub krajowym.

Co prawda tylko 28% ankietowanych przedsiębiorstw zadeklarowało skorzystanie z odpisu w podatku dochodowym za 2016 rok z tytułu ulgi podatkowej na B+R, jednak widoczna jest tendencja wzrostowa, spowodowana m.in. atrakcyjnymi zmianami w zakresie ulgi B+R wprowadzonymi od 2017 r., co odzwierciedla deklaracja 57% ankietowanych o zamiarze skorzystania z ulgi B+R w 2018 r.

Ulga B+R wydaje się więc głównym instrumentem wsparcia innowacyjności w polskich firmach. Wynika to z planowanych na 2018 r. zmian, które sprawią, że ulga stanie się jeszcze bardziej atrakcyjna dla przedsiębiorców. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego zaproponowało m.in. wzrost limitów odpisów, możliwość odliczenia kosztów umów o dzieło i zleceń, możliwość skorzystania z ulgi B+R przez podmioty działające w specjalnych strefach ekonomicznych na podstawie zezwoleń, czy zastąpienie dotychczas funkcjonujących funduszy innowacyjności przez wyższe odpisy podatkowe w przypadku centrów badawczo-rozwojowych (CBR).

O raporcie „Kierunek innowacje. Polskie firmy na ścieżce rozwoju”

Raport powstał na podstawie badania, w którym wzięło udział 85 respondentów reprezentujących małe, średnie i duże polskie przedsiębiorstwa. Badanie zostało przeprowadzone w okresie lipiec-wrzesień 2017 roku metodą ankiety online. Wyniki badania zostały opracowane na podstawie agregacji udzielonych odpowiedzi. Polskie badanie jest częścią międzynarodowego badania Global Innovation 1000, w którym wzięło udział 562 liderów innowacji z całego świata.

 

Przejdź do raportu "Kierunek innowacje. Polskie firmy na ścieżce rozwoju"

Skontaktuj się z nami

Jakub Kurasz

Jakub Kurasz

Head of Communications, PwC Polska

Tel.: +48 601 289 381

Piotr Kołomycki

Piotr Kołomycki

Ekspert ds. PR, PwC Polska

Tel.: +48 519 506 606

Mikołaj Mikuszewski

Mikołaj Mikuszewski

Specjalista ds. PR, PwC Polska

Tel.: +48 519 505 900

Obserwuj nas