To właśnie teraz na naszych oczach największe koncerny energetyczne zmieniają swoje strategie, aby przeżyć na rynku. Otoczenie zewnętrzne wytworzyło warunki, w których tradycyjny model przedsiębiorstwa elektroenergetycznego przestał się sprawdzać. Zmiana stała się faktem.
Każdy kraj z nieco odmienną intensywnością jest dotykany tą transformacją w segmentach wytwarzania konwencjonalnego, dystrybucji i sprzedaży energii. Można dyskutować, czy kierunki zmian na świecie powinny stanowić już dziś rozwiązania także dla Polski, czy też nasza energetyka jest inna, dostosowana do krajowych uwarunkowań. Bez wątpienia jednak zmiany dotykające europejską energetykę są już obserwowane u nas.
Na łamach niniejszego raportu prezentujemy tezy do strategii firm na rynku energii elektrycznej. Niektóre z nich są kontrowersyjne, ale w naszej ocenie jak najbardziej realne. Stopień realizacji tych strategii zadecyduje o tym, którzy gracze wygrają na rynku, a którzy będą walczyć o przetrwanie. Przykłady działań firm międzynarodowych w odpowiedzi na trendy występujące także w polskiej energetyce świadczą o tym, że niemożliwe będzie utrzymanie status quo.