Szanse i ryzyka związane z ESG mają coraz bardziej mierzalny wpływ również na sektor handlu i dóbr konsumpcyjnych. Budowanie “zrównoważonej” marki staje się odpowiedzią na rosnące oczekiwania konsumentów i partnerów biznesowych. Podjęcie przez firmy takich działań, jak ograniczenie śladu węglowego, zmniejszenie zużycia wody czy weryfikacja łańcucha dostaw pod kątem pochodzenia surowców, będzie mieć długofalowo pozytywny wpływ na otoczenie.
Największą przeszkodą w zaangażowaniu się w strategię zrównoważonego rozwoju jest brak klarownych regulacji.
Przedsiębiorcy dostrzegają niejasności legislacyjne, co może być barierą dla dalszego rozwoju znaczenia ESG w polskiej gospodarce. Przepisy są często w dalszym ciągu w fazie projektu, a rozporządzenia wykonawcze nie zostały przygotowane (dotyczy to np. implementacji tzw. dyrektywy plastikowej). Jednocześnie brakowi pewności legislacyjnej, towarzyszy restrykcyjne podejście do implementacji dyrektyw UE w proponowanych projektach.
Źródło: Raport: ESG w dobrach konsumenckich i handlu detalicznym: nadal deklaracje a nie rzeczywistość, czerwiec 2022.
Polskie firmy stoją przed wyzwaniem wdrożenia strategii ESG i włączenia działań zrównoważonego rozwoju w swoje strategie biznesowe. Jedynie 20% z nich wdrożyło lub jest na zaawansowanym etapie wdrożenia strategii, a aż 34% nie rozpoczęło jeszcze żadnych działań w tym zakresie.
73% międzynarodowych firm na stałe uwzględnia już działalność zrównoważoną w swoim biznesie. Jeśli polskie firmy nie zmienią swojego podejścia, istnieje ryzyko, że pozostaną daleko w tyle do globalnych graczy.
Żródło: Raport ESG w dobrach konsumenckich i handlu detalicznym: nadal deklaracje a nie rzeczywistość, maj 2022.
Raportowanie zrównoważonego rozwoju, nie osiągnęło jeszcze takiego poziomu regulacji co sprawozdawczość finansowa, jednak, podobnie jak w przypadku danych finansowych, istnieje wiele różnych metod pomiaru, które można zmieniać, aby wpływać na wyniki. Ważne jest więc aby, w celu zachowania spójności i porównywalności danych, działalność ESG była raportowana w oparciu o standardy. Raportowanie według tych standardów już teraz przygotuje firmy do raportowania zgodnego z wchodzącą w życie Dyrektywą sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (Corporate Social Responsibility Directive, CSRD).
Żródło: Raport ESG w dobrach konsumenckich i handlu detalicznym: nadal deklaracje a nie rzeczywistość, czerwiec 2022.
Żródło: Raport ESG w dobrach konsumenckich i handlu detalicznym: nadal deklaracje a nie rzeczywistość, czerwiec 2022.
Działania na rzecz różnicowania środowiska pracy, to nie tylko konieczność postępowania zgodnie z przepisami prawa, ale też korzyści ekonomiczne. Zbudowana w ten sposób strategia budowania kapitału ludzkiego zachęca do kreatywności i innowacyjności.
Żródło: Raport ESG w dobrach konsumenckich i handlu detalicznym: nadal deklaracje a nie rzeczywistość, czerwiec 2022.
Źródło: Raport: ESG w dobrach konsumenckich i handlu detalicznym: nadal deklaracje a nie rzeczywistość, czerwiec 2022.
Możliwość realizacji wymogów prawnych i celów strategicznych w zakresie ESG przez danego przedsiębiorcę uzależniona jest od odpowiedniej organizacji wewnętrznej. Zrównoważony ład korporacyjny powinien stanowić fundament i koło zamachowe zrównoważonej organizacji.
Źródło: Raport: ESG w dobrach konsumenckich i handlu detalicznym: nadal deklaracje a nie rzeczywistość, czerwiec 2022.
Każdy przejechany kilometr to spalanie paliwa, a co za tym idzie określony poziom emisji. Dlatego firmy wrażliwe na kwestie ESG coraz ściślej kontrolują emisje w swoim łańcuchu dostaw, aby nie tylko je mierzyć, ale także aktywnie ograniczać poprzez lepsze zarządzanie dystrybucją. Minimalizacja "zbędnych przebiegów" przekłada się na zmniejszenie wpływu na środowisko oraz na koszty.
Aż 60% firm deklaruje wdrożony kodeks postępowania dostawców (77% firm zagranicznych oraz 42% firm polskich). Jednak jedynie 4% wymaga raportowania śladu węglowego przez dostawców. Pokazuje to, że rynek nie jest jeszcze gotowy stawić czoła celom unijnym, które coraz silniej wymagają mierzenia śladu węglowego.
Unia Europejska na poziomie kraju wyznaczyła dla Polski cel redukcji emisji do 2030 r. o 7% w sektorach non-ETS* w stosunku do 2005 roku.
Żródło: Raport ESG w dobrach konsumenckich i handlu detalicznym: nadal deklaracje a nie rzeczywistość, czerwiec 2022.
Źródło: Raport: ESG w dobrach konsumenckich i handlu detalicznym: nadal deklaracje a nie rzeczywistość, czerwiec 2022.
Partnerka zarządzająca, Liderka Assurance, PwC Polska
Tel.: +48 502 184 348