Akcyza nowym podatkiem środowiskowym? - transkrypcja

Akcyza nowym podatkiem środowiskowym?

Excise tax as a new environmental tax?

W 2021 roku Komisja Europejska zaprezentowała pakiet klimatyczny “Fit for 55”, którego ambitnym celem jest przeobrażenie Europy w pierwszy klimatycznie neutralny kontynent. Aby było to w ogóle możliwe, konieczne są niezbędne zmiany w przepisach, które koncentrować się będą głównie na kwestiach środowiskowych.

Warto w przemyślany sposób podejść do tych zmian, ponieważ może to przynieść firmie wymierne korzyści w wyścigu o przewagę konkurencyjną. 

Jedną z najistotniejszych zmian jest propozycja nowelizacji dyrektywy z 2003 roku w sprawie opodatkowania wyrobów energetycznych i energii elektrycznej. Na niej opierają się obecnie krajowe ustawy akcyzowe. W obecnym kształcie dyrektywa zdaniem wielu jest już wiekowa. Mieliśmy do czynienia z wieloma zmianami na rynkach energii, paliw i w stosowanych technologiach. Co istotne, dyrektywa sprzyja obecnie wykorzystaniu paliw kopalnych, szczególnie w transporcie, jednocześnie, w zbyt małym stopniu zachęcając do zmniejszenia emisji, rozwijania efektywności energetycznej czy paliw alternatywnych. 

Główne zmiany skupiają się na aktualizacji struktury opodatkowania, uzależnieniu opodatkowania od polityki klimatycznej, odejściu od opodatkowania zależnego od ilości na rzecz opodatkowania zależnego od wartości energetycznej czy wprowadzeniu nowej skali podatkowej zależnej od efektywności środowiskowej, czystości źródeł energii. Konwencjonalne paliwa kopalne takie jak oleje napędowe czy benzyna będą opodatkowane najwyższą stawką, energia elektryczna - najniższą. W rezultacie będziemy mieli do czynienia z rozszerzeniem katalogu podatków środowiskowych o akcyzę oraz likwidacją wybranych zwolnień i obniżeń dla paliw i energii. Co ważne, proces legislacyjny obliczony jest na szybki efekt, co oznacza, że czasu na przystosowanie się do zmian jest coraz mniej.

Zapraszam do śledzenia strony Ślad Konkurencji.

Tomasz Orłowski
Ekspert ds. podatków środowiskowych, menedżer w PwC 


In 2021, the European Commission unveiled the “Fit for 55” climate package, with the ambitious goal of transforming Europe into the first climate-neutral continent. To achieve this ambition, if at all possible, certain regulatory changes that will focus mainly on environmental issues are necessary. 

It is worth taking a thoughtful approach to these developments, as they can bring tangible benefits to businesses seeking competitive advantage. 

One of the most significant changes is a proposal to amend the 2003 directive on the taxation of energy products and electricity. The national excise laws currently in force are based on it. In its current form, the directive is widely considered to be outdated. Both the energy and fuel markets and the technologies being used have undergone numerous changes. Significantly, the directive currently favors the use of fossil fuels, especially in transportation, while giving too little incentive to reduce emissions, increase energy efficiency or promote alternative fuels. 

The key changes focus on updating the tax structure, making taxation dependent on climate policy, moving away from volume-based taxation to energy value-based taxation, or introducing new tax rates dependent on environmental efficiency and/or clean energy sources. Conventional fossil fuels, such as diesel or gasoline, will be taxed at the highest rate, electricity – at the lowest. As a result, the range of environmental taxes will be extended to excise taxes, and selected exemptions and reductions for fuels and energy will be eliminated. Importantly, the legislative process is intended to produce a quick result, which means that time to adapt to the changes is running short.

I encourage you to follow our “Competitors’ footprint” campaign.