Droga do neutralności klimatycznej w Żabce zaczęła się już lata temu. Jak to wygląda dzisiaj, co dalej? - transkrypcja

Droga do neutralności klimatycznej w Żabce zaczęła się już lata temu. Jak to wygląda dzisiaj, co dalej?

The path towards climate neutrality in Żabka began years ago. What does it look like today, what's next?

Rozmawiają:

  • Anna Gorączka, green officer w Żabka Polska

  • Michał Stalmach, ekspert ds. ESG, menedżer w PwC Polska

Michał Stalmach: Chciałbym dzisiaj porozmawiać z tobą o tym, w jaki sposób Żabka zarządza emisjami gazów cieplarnianych, jakie są wasze cele klimatyczne. Chciałabym rozpocząć od tego, jaka była wasza główna motywacja do tego, aby zająć się tematem neutralności klimatycznej i rozpocząć działania w tym kierunku?

Anna Gorączka: I słusznie, bo od pytania “dlaczego” zawsze trzeba zaczynać. Rzeczywiście mieliśmy różne sygnały, zarówno z wewnątrz organizacji, jak i z zewnątrz. Zaczynając od naszych pracowników, podczas wypracowywania naszych wartości firmowych, które nas łączą. Oprócz otwartości, ambicji, bardzo mocno postawiliśmy na odpowiedzialność i wiarygodność. Odpowiedzialność za planetę, za to jak działamy, była dla nas kluczowym sygnałem, że sami pracownicy widzą, iż należy zmienić sposób prowadzenia biznesu. Po drugie: słuchamy klientów, słuchamy ich na bieżąco. A klienci dzisiaj mówią jasno: ¾ Polaków twierdzi, że stan, w którym znalazła się ziemia jest poważny i trzeba zacząć działać. Zwracają swoje oczy także ku biznesom, oczekując, że będą one działać w sposób odpowiedzialny. Po trzecie: instytucje finansowe, nasi partnerzy biznesowi, ale także naukowcy, którzy już dzisiaj w raportach IPCC nie mają złudzeń. To człowiek, my wszyscy, jesteśmy odpowiedzialni za to, jak będzie wyglądała przyszłość. Dzisiaj jeszcze mamy na to wpływ. Możemy zadziałać tak, abyśmy i my, i nasze dzieci, żyli w takim świecie, który jest dla nas przyjazny i w otoczeniu, w którym chcielibyśmy mieszkać i prowadzić biznes.

Michał Stalmach: W takim razie, jak wygląda droga Żabki do neutralności klimatycznej? Chciałbym, abyś opowiedziała, jak wyglądał cały proces: od samego początku, od pierwszych projektów do tego miejsca, w którym jesteście teraz?

Anna Gorączka: Ten proces rozpoczął się już dawno temu. Rozpoczęliśmy nasze działania od strategii odpowiedzialności. Strategii, w której odpowiedzieliśmy sobie: jakie są kluczowe obszary, priorytetowe dla budowania strategii firmy i co chcemy zrobić, jakie wstepnie cele chcemy osiągnąć. Po opracowaniu i zatwierdzeniu tej strategii, zaczęliśmy liczyć nasz ślad węglowy. Chcieliśmy zobaczyć, gdzie jesteśmy w tamtym momencie, w roku 2019, 2020, od czego tak naprawdę zaczynamy. Dopiero po obliczeniu i przeanalizowaniu tych danych wypracowaliśmy nasz plan dekarbonizacji i postawiliśmy cele, między innymi ten cel, o którym wspominasz - cel neutralności klimatycznej we własnych operacjach. Ale nie zatrzymaliśmy się tylko na tym. Licząc ślad węglowy widzieliśmy, że zakres 3, czyli nasz łańcuch wartości, jest także ważnym obszarem naszej działalności. Wobec tego, nasze cele - oprócz neutralności klimatycznej w zakresie własnych operacji - zostały także postawione wobec naszych franczyzobiorców i wobec naszych partnerów biznesowych. I tak, poza neutralnością klimatyczną, chcemy zredukować intensywność emisji w naszych sklepach o 70%. Chcemy to zrobić razem z naszymi franczyzobiorcami do 2026 roku. Chcemy też zaangażować naszych partnerów biznesowych, których produkty czy usługi, jakie można dzisiaj kupić w naszych sklepach, w postawienie celów redukcyjnych w zakresie 1 i 2. Naszymi celami chcemy bowiem pokryć aż 85% naszych własnych emisji i emisji z łańcucha wartości.

Michał Stalmach: Wasze cele klimatyczne są zgodne z nauką. Czy mogłabyś opisać, co to właściwie znaczy?

Anna Gorączka: Rzeczywiście nasze cele zostały zwalidowane przez Science Based Target initiative (SBTi). Jesteśmy pierwszą firmą w Polsce, która zwalidowała pozytywnie swoje cele. Oznacza to, że naszymi działaniami, naszym planem redukcyjnym, przyczyniamy się do ograniczenia wzrostu globalnych temperatur do poziomu 1.5°C. W żołnierskich słowach: nasze cele są na tyle ambitne, jak wymaga tego Porozumienie paryskie. Wiążą się one z ogromną transformacją biznesu.

Michał Stalmach: W takim razie, jakie działania planujecie zrealizować albo już zrealizowaliście, żeby te cele osiągnąć? Może zacznijmy od działań w zakresie 1 i 2, bo one wydają się - zaraz dowiemy się czy takie rzeczywiście są - łatwiejsze, z tego względu, że dotyczą emisji, nad którymi macie kontrolę operacyjną czy finansową. Potem prośba do ciebie o skupienie się na zakresie 3. 

Anna Gorączka: Myślę, że nie ma łatwych rozwiązań i łatwych dróg, w przypadku planów redukcyjnych. Każde z tych rozwiązań jest rozwiązaniem transformacyjnym. Transformacyjnym dla biznesu, ponieważ jest głęboko zakorzenione w procesach, w których biznes działa. Nasz plan dekarbonizacji opiera się na czterech filarach. Po pierwsze jest to transformacja energetyczna, czyli chcemy i dążymy do tego, żeby energia, z której korzystamy, pochodziła z odnawialnych źródeł energii. I tutaj rozpoczęliśmy już pierwsze działania. Między innymi inwestujemy w instalacje fotowoltaiczne w naszych zakładach w Maczfit czy też w instalacje fotowoltaiczne i trigeneracje w naszym nowoczesnym centrum logistycznym, które otwieramy w 2022 roku. Zatem transformacja energetyczna jest pierwszym, kluczowym obszarem, bo bez niej dekarbonizacja nie mogłaby się odbyć. Po drugie: dekarbonizacja w ramach floty własnej. To są działania, dzięki którym testujemy zarówno samochody elektryczne (ciężarowe, osobowe), inwestujemy w stacje ładowania. Testujemy także samochody hybrydowe, bo chcemy, aby nasza flota była jak najbardziej niskoemisyjna. Te działania są rozpisane na lata, w zależności od gotowości infrastruktury, ale sami też podejmujemy różne kroki, żeby przyspieszać transformację, o ile to jest tylko możliwe. Po trzecie jest to inwestycja w logistykę. Zmiana modeli logistycznych, sposobu współpracy, dowożenia produktów do sklepów. To są bardzo często procesy wewnętrzne, ale też trigeneracja, o której wcześniej wspomniałam. Służy ona do tego, aby nasze centrum logistyczne było efektywne, a jednocześnie niskoemisyjne, bo trigeneracja w połączeniu z fotowoltaiką jest źródłem niskoemisyjności. I myślę, że czwartym, najbardziej ambitnym obszarem - i najtrudniejszym, bo dotyczy łańcucha wartości - jest współpraca z partnerami biznesowymi. ⅔ naszego śladu węglowego, to są produkty i usługi, które dzisiaj można spotkać na półkach, z których nasi klienci korzystają. To oznacza, że dla naszej dekarbonizacji współpraca z partnerami biznesowymi i minimalizacja śladu środowiskowego produktów jest bardzo istotna. I to jest proces, który rozpoczynamy. To jest transformacja, nad którą pracujemy już od jakiegoś czasu, bowiem bez niej nie byłoby dekarbonizacji. Także podsumowując: cztery obszary, każdy z nich bardzo transformacyjny i każdy z nich istotny w kontekście osiągnięcia realnych efektów i redukcji emisji zgodnie z Porozumieniem paryskim. 

Michał Stalmach: I właśnie współpraca z dostawcami i partnerami biznesowymi, z mojej perspektywy, wydaje się czymś dużo trudniejszym niż działanie na własnym obszarze i zarządzanie emisjami, nad którymi macie pełną kontrolę. Jakie są wasze dotychczasowe doświadczenia? Co planujecie w przyszłości w ramach współpracy z partnerami biznesowymi?

Anna Gorączka: Tak jak powiedziałam na początku, jest to kluczowy aspekt naszej dekarbonizacji. Łańcuch wartości to ⅔ naszych emisji, co oznacza, że jest to nasza wspólna odpowiedzialność. Nasze emisje są także emisjami naszych partnerów biznesowych, a emisje partnerów biznesowych są naszymi emisjami. Myślę, że to jest bardzo mądrze pomyślane. I dlatego po pierwsze zaczynamy od wytłumaczenia, opowiedzenia dokąd dążymy, co jest dla nas ważne, ale także wysłuchujemy naszych partnerów biznesowych i szukamy wspólnych przestrzeni, biorąc pod uwagę to, co też jest dla nich ważne. Jak wiadomo, łatwiej jest budować na wspólnych korzyściach. Na pewno tym, co nas wyróżnia, w porównaniu ze standardowymi praktykami, jest planowanie długoterminowe. My już dzisiaj, a tak naprawdę już kilka lat temu, powiedzieliśmy naszym partnerom biznesowym, że chcemy razem z nimi budować odpowiedzialny biznes, że chcemy razem z nimi minimalizować ślad węglowy w łańcuchu wartości. Chcemy prowadzić wspólne projekty, niekoniecznie takie, które odbędą się jutro, za tydzień, czy za miesiąc, ale zbudować portfel, taką roadmapę projektów. Roadmapę, która pozwoli nam zaplanować przyszłość. I to jest bardzo partnerskie podejście. Wiem, że jest to bardzo doceniane, że nie wymagamy działań jutro czy pojutrze, ale dajemy szansę na przygotowanie się, przystosowanie się. Pomagamy, doradzamy, rozmawiamy - w zależności od tego, na ile partner biznesowy jest gotowy. Dzisiaj ta informacja zwrotna jest bardzo pozytywna. Bardzo ceniona jest przestrzeń na przygotowanie się, ale też otwartość do dzielenia się doświadczeniami i poszukiwania wspólnych platform, tak naprawdę też do wzrostu obu biznesów. 

Michał Stalmach: Mam wrażenie, że te wszystkie zadania, które są realizowane (określenie strategii, wyznaczenie celów, realizacja tych celów, współpraca z partnerami), wymagają ogromu pracy i zaangażowania wielu ludzi. Czy mogłabyś powiedzieć jak to u was wygląda od kuchni? Jaka jest twoja rola w tym procesie, z kim współpracujesz, z jakimi działami, być może jakie działy lub stanowiska musiały powstać, żeby to wszystko było możliwe?

Anna Gorączka: Tak naprawdę, aby to wszystko było możliwe, potrzebowaliśmy trzech transformacji w firmie. Pierwszą była transformacja formatu, ponieważ klient też musiał zobaczyć, że sklepy Żabka i biznesy, które należą do Grupy Żabka są odpowiedzialne. Zatem musieliśmy zmienić format naszych sklepów. Sklepy, które dzisiaj widzimy, to są zupełnie inne sklepy w porównaniu do tych sprzed kilku lat. Po drugie: transformacja cyfrowa, która jest kluczowa dla przeprowadzenia takich dużych zmian, gwałtownych zmian procesów. I po trzecie: transformacja odpowiedzialności. Początkiem tej transformacji jest nasza strategia odpowiedzialności, którą stworzyliśmy budując dział do spraw ESG w firmie. I to jest pierwszy dział, który powstał na kanwie transformacji odpowiedzialności. Po pierwsze, ten dział tworzył tę transformację, a po drugie: nadzoruje i monitoruje jej wdrażanie w firmie. Ja, jako green officer, jestem częścią działu do spraw. ESG i odpowiadam za zieloną transformację w firmie, czyli za dekarbonizację. A do pomocy mam mój green team. Jest to zespół osób odpowiedzialnych za: energię, logistykę, flotę własną, współpracę z partnerami. Na co dzień pracują w swoich funkcjach, ale mają też to drugie myślenie, równoległe myślenie, właśnie o śladzie węglowym. I zwracają uwagę na to, co robią, zarówno w aspektach finansowych, jak i niefinansowych swoich działań. Myślę, że to jest kluczowe, bo oni są ambasadorami naszych działań. To są ludzie, którzy też przeszli transformację w swoich codziennych działaniach. I dzięki temu dekarbonizacja ma szansę działać w firmie na co dzień, w bieżących aktywnościach. 

Michał Stalmach: Wspominałaś o klientach, którzy zobaczą tę waszą odpowiedzialność. Stąd wynika transformacja formatu sklepów. A z perspektywy wyłącznie neutralności klimatycznej, czyli elementu tej szeroko rozumianej odpowiedzialności: co wasz klient zobaczy w sklepie? Jakie efekty realizacji strategii neutralności klimatycznej klient zauważy? 

Anna Gorączka: To jest bardzo dobre pytanie, bo to jest rzecz, która najbardziej zaskoczyła mnie w procesie dekarbonizacji. Większości działań, które mamy czy będziemy mieli, klient nie zobaczy. On po prostu będzie pewien, że przychodząc do Żabki, korzystając z usług Maczfit, czy z innych spółek naszej Grupy, te usługi będą odpowiedzialne, ponieważ my je zrobimy. Wobec tego klient nie zobaczy, że zmieniliśmy lodówki, że zmieniliśmy czynniki chłodnicze w sklepach. Klient być może nie zobaczy, w jaki sposób dostarczane są towary do naszych sklepów. 

Michał Stalmach: Nie zobaczy zielonej energii…

Anna Gorączka: Dokładnie. Zobaczy tylko produkty i usługi, które w tych sklepach będą występowały. To jest ten moment, dlatego współpraca z naszymi partnerami biznesowymi jest tak kluczowa. Chcemy, aby wybory naszych klientów były zrównoważone. Chcemy - we współpracy z naszymi partnerami biznesowymi - dostarczać takie produkty, które są niskoemisyjne, roślinne. Dlatego też postawiliśmy na roślinną ofertę naszych produktów, odpowiadając na oczekiwania klienta i dając też pewność naszym klientom, że nasze produkty są dobre dla nich i dobre dla planety. Z drugiej strony to będą opakowania Foodini, s!, Wycisk – wszystkie opakowania do tych marek własnych pochodzą z recyklingu. To są rzeczy, które klient zobaczy i swoimi wyborami będzie mógł dołożyć swoją cegiełkę do naszego planu dekarbonizacji. A jeśli tę cegiełkę klienta pomnożymy przez 3 miliony klientów dziennie, to efekt będzie znakomity. I wtedy wszyscy razem, w całym łańcuchu wartości i z naszymi klientami, będziemy robić coś dobrego dla ludzi, a także dla planety. 

Michał Stalmach: W takim razie wiemy, że klienci wszystkiego w sklepach nie zobaczą. Czy mogłabyś powiedzieć, co do tej pory udało się wam osiągnąć?

Anna Gorączka: Dekarbonizacja to jest absolutnie droga. To jest transformacja biznesu i szczerze mówiąc nie wiem czy ona się kiedykolwiek zakończy. Ale to, co udało nam się osiągnąć w 2021 roku, z czego jestem dumna (i mój green team także), to jest 29% redukcji emisji we własnych operacjach.

Michał Stalmach: W stosunku do…

Anna Gorączka: W stosunku do roku 2020, dzięki inwestycjom chociażby w energetykę, transformację energetyczną, udało nam się tak mocno zmniejszyć nasze emisje. I po raz pierwszy postanowiliśmy podzielić się taką informacją z klientami. Jest to bardzo duża zmiana, duża redukcja i jesteśmy z tego absolutnie dumni. Oczywiście dalej jesteśmy na drodze do zielonej transformacji i działamy dalej, by w roku 2022 mieć kolejne duże redukcje i kolejne duże zmiany w procesach biznesowych.

Michał Stalmach: A jeśli chodzi o franczyzy - coś już udało się zrealizować?

Anna Gorączka: Tak, franczyzobiorcy także są włączeni w naszą transformację. I to właśnie z nimi chcemy osiągnąć nasz drugi cel, czyli redukcję intensywności emisji o 70%. Dodatkowo też zmiana w chłodnictwie, której klienci nie zobaczą. Realizujemy ten projekt we współpracy z franczyzobiorcami. Zmieniamy czynniki chłodnicze w sklepach, zmieniamy urządzenia chłodnicze i dzięki temu, tylko w drugiej połowie roku 2021, o 1300 ton zredukowaliśmy nasze emisje. Bazowaliśmy tutaj na zmianach, które pochodziły z naszej Kuźni rozwiązań ekologicznych, ze sklepu w Lewandowie, gdzie testowaliśmy innowacyjne, nowoczesne chłodnictwo. I dzięki tym zmianom właśnie 1300 ton, czyli całkiem duża ilość emisji została zredukowana. I to dzięki współpracy z franczyzobiorcami. Myślę, że jest to nasz wspólny efekt i z tego jesteśmy absolutnie dumni. 

Michał Stalmach: Możesz powiedzieć coś więcej o tej Kuźni? To brzmi jak szukanie pomysłów na nowe projekty redukcyjne.

Anna Gorączka: Dokładnie tak. Pod koniec 2020 roku otworzyliśmy sklep będący laboratorium różnych rozwiązań ekologicznych. Chodzi o technologie, których szukamy, chociażby po to, aby zadbać o efektywność energetyczną sklepów. Ale szukamy też rozwiązań w obszarze czystego powietrza, zielonego transportu czy drugiego życia. No i zielonej energii, o której wcześniej powiedziałam. I to jest sklep, w którym jest 17 pionierskich rozwiązań, od podłogi kinetycznej, po której możesz przejść i twoje kroki generują prąd po kropkę kwantową, zamontowaną w szybach i także generującą prąd. Dodatkowo: fotowoltaika, ekomat - czyli maszyna do zbiórki recyklingu - czy nowoczesne chłodnictwo z niskim potencjałem tworzenia efektu cieplarnianego. Mnóstwo innowacyjnych rozwiązań. Analizujemy je i wprowadzamy, skalujemy do całej sieci. Właśnie na bazie tych rozwiązań, na bazie podsumowania pierwszego etapu Kuźni rozwiązań ekologicznych, wprowadziliśmy zmiany we wszystkich sklepach. I to jest sposób, w który chcemy działać. Chcemy testować, sprawdzać, zmieniać, adaptować i skalować rozwiązania, które rzeczywiście mają potencjał rozwoju w całej sieci. Bo wierzymy, że właśnie w takich innowacjach jest siła, że właśnie dekarbonizacja polega na testowaniu i sprawdzaniu rozwiązań, które dzisiaj być może są popularne wśród start up-ów albo wymyślane przez start up-y, ale także na sprawdzonych rozwiązaniach, które wprowadzamy do sieci. Myślę, że tutaj kluczowa jest otwartość na nowoczesne technologie i rozwiązania i stwarzanie warunków do tego, żeby one rzeczywiście miały szansę być przetestowane i być wdrożone do sieci i Grupa Żabka rzeczywiście wspiera takie rozwiązania.


Michał Stalmach: I’d like to talk to you today about how Żabka manages its greenhouse gas emissions and what your climate goals are. Let’s start with your main motivation for addressing climate neutrality and beginning to move towards this goal.

Anna Gorączka: And rightly so, because you should always start with the “why.” In fact, we received various signals from inside and outside the organization – starting with our employees. While working out our corporate values that unite us, in addition to openness and ambition, we have placed a very strong emphasis on responsibility and credibility. Responsibility for the planet, for how we operate, was a key signal to us that our employees themselves saw that we needed to change the way we did business. Secondly: we listen to our customers, continually so. And today customers are making it clear: three-fourths of the Polish public say that the state of the Earth is serious, and action needs to be taken. They are also turning their eyes to businesses, expecting them to act responsibly. Thirdly: financial institutions, our business partners, but also scientists, who are already under no illusions, as shown in the IPCC reports. It is human beings, all of us, who are responsible for what the future will look like. Today, we still have a choice. We can act so that both we and our children live in the kind of world that is welcoming to us and in the kind of environment we would like to live and do business in.

Michał Stalmach: In that case, what does Żabka’s path to climate neutrality look like? I’d like you to describe the whole process – from the very beginning, from the first projects to where you are now.

Anna Gorączka: The process began a long time ago. We started off with a responsibility strategy. One that allowed us to figure out what the key priority areas for building the company’s strategy were and what we wanted to do, what preliminary goals we aimed to achieve. Having developed and approved the strategy, we started calculating our carbon footprint. We wanted to see where we were at that moment, in 2019, 2020, what our actual starting point was. Only after calculating and analyzing this data did we develop our decarbonization plan and set goals, including that the one you have mentioned – to achieve carbon neutrality in our own operations. We didn’t just stop there, though. When calculating our carbon footprint, we saw that Scope 3, or our value chain, was also an important area of our business. Consequently, in addition to climate neutrality in our own operations, we also set targets for our franchisees and business partners alike. Thus, apart from becoming climate neutral, we wish to reduce the carbon intensity of our stores by 70%. Our goal is to do this together with our franchisees by 2026. We’d also like to involve our business partners, whose products or services you can buy at our stores today, in setting Scope 1 and 2 reduction targets. After all, we aim at covering with our targets as much as 85% of our own emissions and those of the value chain.

Michał Stalmach: Your climate goals are in line with the science. Could you explain what this statement actually means?

Anna Gorączka: Indeed, our targets have been validated by the Science Based Target initiative (SBTi). We are the first company in Poland to have had its targets validated positively. This means that with our measures, our reduction plan, we are contributing to limiting the increase in global temperatures to 1.5°C. To put it simply: our targets are as ambitious as the Paris Agreement requires. They involve a massive transformation of our business.

Michał Stalmach: In that case, what measures do you plan to implement or have already implemented to achieve those targets? And why don’t you start with the measures related to Scope 1 and 2, as these would seem easier – and we’re about to find out if they really are – due to the fact that they involve emissions over which you have operational or financial control? Then could you please focus on Scope 3. 

Anna Gorączka: I think that, when it comes to reduction plans, there are no easy solutions or easy paths. Each of these solutions is transformative in nature. Transformative for business, because they are deeply rooted in the processes in which business operates. Our decarbonization plan is based on four pillars. First: the energy transition. We want and aim to ensure that the energy we use comes from renewable energy sources. And here we have already started acting. For example, we are investing in photovoltaic installations at our Maczfit facilities or in photovoltaic and trigeneration installations at our modern logistics center, scheduled to open in 2022. So the energy transition is the first key area because without it, decarbonization would be impossible. Second: decarbonization within our own fleet. These are the measures through which we are testing electric cars (trucks, cars) and investing in charging stations. We are also testing hybrid cars since we want our fleet to be as low-emission as possible. These measures are spread out over a period of years, depending on the infrastructure readiness, but we are also taking various steps ourselves to accelerate the transition as much as possible. Third is investing in logistics. Changing logistics models, the way we cooperate, how we deliver products to stores. These are very often internal processes; however, there is also trigeneration, which I mentioned earlier. It helps to make our logistics center more efficient and at the same time low-carbon, since trigeneration combined with photovoltaics leads to low emissions. And I think that the fourth, most challenging area – and the most difficult as it involves the value chain – is cooperation with business partners. Two-thirds of our carbon footprint comes from the products and services that you can find on our shelves today, that our customers use. This means that working with business partners and minimizing the environmental footprint of products is vitally important for our decarbonization. And this is the process we are embarking on. This is the transformation that we have been working on for some time because without it there would be no decarbonization. To sum up: these are the four areas – each of them very transformative and important for achieving actual results and reducing emissions in line with the Paris Agreement. 

Michał Stalmach: From my perspective, it is working with suppliers and business partners that seems to be much more difficult than operating in your own field and managing emissions over which you have full control. What are your experiences so far? What are your plans in terms of future cooperation with business partners?

Anna Gorączka: As I said at the beginning, this is a key aspect of our decarbonization process. The value chain accounts for two-thirds of our emissions, meaning it is our shared responsibility. Our emissions are also our business partners’ emissions, and vice versa. I think this is very wisely conceived. And that is why we start by explaining where we are going and what is important to us, but we also listen to our business partners and look for common ground, taking into account aspects that are also important to them. As we all know, it is easier to build something together when the benefits are mutual. Certainly, what sets us apart compared to standard practices is long-term planning. We have already – in fact several years ago – told our business partners that we want to build a responsible business together with them, that we want to minimize the carbon footprint in the value chain together with them. We wish to run joint projects, not necessarily ones that will materialize tomorrow, next week or next month, but rather to build a portfolio, a roadmap of projects. A roadmap that will allow us to plan for the future. And this is a very partnership-oriented approach. I know it is very much appreciated that we do not require action tomorrow or the day after tomorrow, and instead we give a chance to prepare and adapt. We help, advise, talk, depending on how much our business partner is ready for. So far, feedback has been very positive. The space we give for preparation is very much appreciated, as is the openness to share experiences and look for common platforms, in fact also for the growth of both businesses. 

Michał Stalmach: I am under the impression that all these tasks that are being carried out (defining the strategy, setting targets, achieving those targets, working with partners) require a lot of work and the involvement of many people. Could you tell us a bit about what these things look like behind the scenes at your company? What is your role in this process, who do you work with, what departments, and perhaps what departments or positions had to be created to make all this possible?

Anna Gorączka: Actually, for all this to be possible, we needed the company to undergo three transformations. The first one was a format transformation, because the customer also needed to see that the Żabka stores and the businesses belonging to the Żabka Group are responsible. So we had to change the format of our stores. The stores we see today are completely different to those of a few years ago. The second was a digital transformation, which is key to making such huge changes, such rapid process modifications. And thirdly – the transformation of responsibility. This transformation starts with our responsibility strategy, which we developed by building an ESG department in the company. And this is the first department to emerge from the transformation of responsibility. This department not only created this transformation, but it also oversees and monitors its implementation at the company. As the “green officer,” I am part of the ESG department. I am in charge of the company’s green transition, or decarbonization. And I have my “green team” to assist me – the people responsible for: energy, logistics, the company fleet, and cooperation with partners. While performing their functions on a day-to-day basis, they keep thinking about the carbon footprint. And they pay close attention to what they do, both in the financial and non-financial aspects of their operations. I think this is key as they are the ambassadors for our activities. These are people who have also undergone a transformation in their day-to-day activities. And this gives decarbonization a chance to work in the company on a daily basis, in day-to-day operations. 

Michał Stalmach: You mentioned that customers will notice this responsibility on your part, hence the transformation of the store format. Looking solely from the perspective of climate neutrality – which is an element of this broadly-understood responsibility – what will your customers see at the store? What effects of the implementation of the climate neutrality strategy will they notice? 

Anna Gorączka: That is a very good question, as this is what surprised me the most about the decarbonization process. The customer will not actually see most of the measures that we have taken or will take. Rather, when buying at Żabka stores or using the services of Maczfit or other companies in our Group, they will simply have confidence that these services are responsible, because we are providing them. The customer will thus not notice that we have replaced the refrigerators or switched out the refrigerants at the stores. They may not see how goods are getting delivered to our stores. 

Michał Stalmach: They will not “see” green energy...

Anna Gorączka: Exactly. They will only see the products and services that will be present at these stores. That’s the moment, and therefore working with our business partners is so crucial. Our desire is that, at the end of the day, our customers’ choices will be sustainable. We want to provide – in cooperation with our business partners – products that are low-carbon and plant-based. That is why we have set our sights on plant-based products, responding to customer expectations and also reassuring our customers that our products are good for both them and the planet. In addition, we focus on packaging, which we want to be made of recycled materials. The packaging of all our own brands, like Foodini or s! Wycisk juices, is 100% recycled. These are the things that the customer will notice and through their choices they will be able to contribute to our decarbonization plan. And if we multiply such a contribution by 3 million customers a day, the impact will be profound. And then all of us together, across the value chain and with our customers, will be doing something good for people and for our planet. 

Michał Stalmach: Now we know that customers won’t be able to see everything in the stores. Could you tell us what you have achieved so far?

Anna Gorączka: Decarbonization is definitely the way to go. It is a business transformation, and frankly, I do not know if it will ever end. But what we managed to achieve in 2021 – which I am proud of (and so is my green team) – is a 29% reduction in emissions from our own operations.

Michał Stalmach: Relative to?

Anna Gorączka: Relative to 2020. We were able to reduce our emissions so much by investing, for example, in energy, in the energy transition. And for the first time ever we have decided to share such information with our customers. This is a marked change, a substantial reduction, and we are enormously proud of it. Of course, we are still moving towards green transition and we keep working to achieve further sizeable reductions and huge changes in business processes in 2022.

Michał Stalmach: And in terms of franchises, has anything been accomplished yet?

Anna Gorączka: Yes, franchisees are also part of our transformation. And it is with them that we want to achieve our second goal, which is a 70% reduction in emission intensity. There is also a change in the cooling process that customers will not see. We are implementing this project in cooperation with franchisees. We are replacing refrigerants and cooling equipment at the stores, which has allowed us to reduce our emissions by 1,300 tons in the second half of 2021 alone. Our work in this respect is based on changes originating from our Laboratory of ecological innovations , as we call our pilot store on Lewandów Street in Warsaw, where we have tested innovative, modern refrigeration. These changes led to those 1,300 tons, quite a large amount of reduced emissions. And all this is thanks to cooperation with franchisees. I think of it as our joint impact, which we are immensely proud of. 

Michał Stalmach: Can you say more about the Laboratory? It sounds like a quest for ideas for new reduction projects.

Anna Gorączka: At the end of 2020, we opened a pilot store that is a kind of laboratory for various green solutions. We are testing new technologies, at the very least to improve store energy efficiency. But we are also seeking solutions in the area of clean air, green transportation or circularity. And green energy, of course, which I mentioned earlier. This store features 17 pioneering solutions, from a kinetic floor that you can walk on and your steps generate electricity, to quantum-dot coating on windows that also produces electricity. On top of that: solar panels, an ecomat (automated recycling deposit machine), and state-of-the-art refrigeration with low global warming potential. Lots of innovative solutions. We first analyze and then introduce them, scaling them up to meet the entire chain’s needs. It is on the basis of these solutions, following the summary of the first stage of the Laboratory of ecological innovations , that we have implemented changes in all our stores. And this is the way we want to act. We want to test, check, change, adapt and scale up the solutions that do show the potential to grow across the store chain. We believe that there is strength in such innovations, that decarbonization is about testing and checking solutions that today are perhaps popular among or invented by start-ups, but also about introducing proven solutions in our chain. I think that the key here is to be open to modern technologies and solutions and create conditions for them to actually have a chance to be tested and implemented across the chain. The Żabka Group truly does support such solutions.